24
چهار شنبه 2 مهر 1399
شماره 8045
صفحه چهارم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

داستان مردی که کتاب، تسلی خاطرش شد

آغاز به‌ کار بنگاه مطبوعاتی «آذر»
نشر
آقا مهدی به پنجمین سال زندگی که رسید، آموختن قرآن را از مادربزرگ که بی‌بی صدایش می‌کردند، شروع کرد.
ویژه
جواد فاضل‌لاریجانی جزو نسل اول رشته معارف دانشسرای تهران بود. پیش از دانشسرا با سنت حوزه‌های علمیه درس خوانده بود و نگاه تبلیغی و خطابه‌ای داشت.
یک سال یک خبر
چند وقتی بود که موج نبود خانه در کشور به بحران نزدیک می‌شد که شهرداری وقت تهران در سال 1332، تصمیم گرفت طرحی را به وزارت کشور ارائه کند تا شاید این بحران را فرونشاند.

سینما در سال‌کودتا

رکورد‌شکنی با اکران ۲۱ فیلم ایرانی، دنباله‌روی از «ولگرد» به‌عنوان الگویی موفق، درخشش «مشدی عباد» در گیشه و نخستین فیلم‌های سیامک یاسمی و ساموئل خاچیکیان
سینما
سال پرماجرای 32، سال کودتا، سال سقوط دولت ملی مصدق، برای سینمای ایران سال رونق تولید و اکران و ظهور چهره‌های تازه بود.
تنوع‌طلبی طبقه متوسط

تنوع‌طلبی طبقه متوسط

کریم چمن‌آرا فروشگاه «بتهوون» را راه انداخت
از قرائن و روایات موجود چنین به‌نظر می‌رسد که وقتی کریم چمن‌آرا در سال1332 به فکر تغییر کسب‌و‌کارش از یک دکه کتاب‌فروشی به مغازه‌ای برای فروش صفحه گرام افتاد، ایده ‌اولیه‌‌اش فروش صفحات گرام دسته‌دوم خارجی بود و چشم‌انداز روشن و وسیعی از آینده‌ کار تازه‌اش، آنچنان که در آینده رقم‌خورد، پیش چشم نداشت.
جنبش متعهدها
جنبش متعهدها
پس از ۲۸ مرداد بسیاری از چپ‌گرایان دستگیر و زندانی می‌شوند اما تأثیرات چپ‌گرایی در ادبیات ایران تا سال‌ها ادامه پیدا می‌کند
شعر چپ‌گرایانه در ایران سابقه‌ای به اندازه تجدد و شکل‌گیری جنبش چپ‌گرایی دارد.
PDF صفحه چهارم قرن
کوتاه صفحه چهارم قرن
مطبوعات در فردای 28 مرداد 1332 چه نوشتند؟ حتی اگر قبول نداشته باشیم که تاریخ را فاتحان می‌نویسند، حداقل باید پذیرفت که فردای هر شکست سیاسی این مطبوعات جناح پیروز و فاتح هستند که می‌توانند، با خیال راحت و بدون نگرانی از بابت توقیف و جوابگویی، هرچه دوست دارند بنویسند و بی‌هیچ آزرمی آرزوهای شوم و دردناکی برای شکست‌خوردگان کنند.