21
شنبه 11 بهمن 1399
شماره 8148
صفحه اول قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

هوشمندی اجتماعی ایرانیان

رشد عمومی و اعتماد به‌نفس اجتماعی
روانکاوی معاصر
طی سال‎‌‎های1390تا 1394اتفاقات مهمی در حوزه اجتماعی و اقتصادی ایران قابل بررسی هستند که هنوز هم در بستر تاریخی خود در حال تغییر شکل بوده و پس از آرام‌گرفتن در مسیر زمان مشاهده و ارزیابی آنها امکان‌پذیرتر خواهد شد.
سینما
8اسفند1390 خیلی از ایرانی‎‌‎هایی که پای گیرنده‌های ماهواره‌ای نشسته بودند تا مراسم اسکار را تماشا کنند و شاهد بزرگ‎‌‎ترین موفقیت جهانی سینمای ایران باشند، برای نخستین‎‌‎بار بود که پخش زنده اسکار را دنبال می‎‌‎کردند؛ همه آنها که منتظر شروع بخش اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان بودند، بیشتر یاد شب‎‌‎های جام‌جهانی و المپیک می‎‌‎افتادند.

از تحریم تا برجام

22ماه مذاکرات فشرده در 23تیرماه1394 به نتیجه رسید
گزارش یک
از همان نخستین روزهای آخرین‎‌‎ دهه قرن‌چهاردهم خورشیدی مشخص بود که دولت دهم سال سختی را در عرصه اقتصاد و سیاست پیش‎‌‎رو دارد که نشانه‎‌‎های آن از ماه‌ها قبل مشاهده می‎‌‎شد؛ در سکوت سنگین اصلاح‎‌‎طلبان که ناشی از حوادث پس از انتخابات خرداد1388بود، حلقه محاصره اصولگرایان به‎‌‎دور احمدی‎‌‎نژاد و دولتش هر روز تنگ‎‌‎تر می‎‌‎شد و به‎‌‎نظر می‎‌‎رسید اصطکاک‎‌‎های دولت دهم و مجلس هشتم جدی‎‌‎تر از هر زمان دیگری است.
عالم عامل

عالم عامل

آیت‎‌‎الله مجتبی تهرانی سال‌91، به ملکوت اعلی پیوست
آیت‎‌‎الله مجتبی شهیدکلهری تهرانی یا به قول دوستدارانش «حاج ‎‌‎آقا مجتبی»، ویژگی‎‌‎هایی داشت که او را از دیگر اهل علم متمایز می‎‌‎کرد و مهم‎‌‎ترین‎‌‎شان مردمداری بود.
قهرمان دیپلماسی
قهرمان دیپلماسی
محمدجواد ظریف 13فروردین 1394، برجام را نهایی کرد
وقتی در چهارم تیر1386، دوران حضورش در سازمان ملل متحد تمام شد، درست 30‎‌‎سال از نخستین‎‌‎باری که به آمریکا رفت، می‎‌‎گذشت.
PDF صفحه اول قرن
کوتاه صفحه اول قرن
تیرماه سال93 که ابوبکر بغدادی بر بالای مسجد 800ساله النوری الکبیر در موصل خطبه خلافت خواند و موصل را مرکز شهر خلافت داعش نامید تا آبان سال96 که سردار سلیمانی در پیامی پایان سیطره داعش بر سرزمین‎‌‎های اسلامی را اعلام کرد، دنیا کابوسی غیرقابل‌باور را پشت‌سرگذاشت؛ کابوسی که فریم به فریم آن ضجه مادران، سربریدن کودکان، آوارگی، شکنجه، تجاوز و قساوت بود؛ ایدئولوژی مسمومی که مثل یک سرطان، رؤیای فتح دنیا را داشت.