• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 11 بهمن 1399
کد مطلب : 123171
+
-

قهرمان دیپلماسی

محمدجواد ظریف 13فروردین 1394، برجام را نهایی کرد

قهرمان دیپلماسی


حمیدرضا محمدی 

وقتی در چهارم تیر1386، دوران حضورش در سازمان ملل متحد تمام شد، درست 30‎‌‎سال از نخستین‎‌‎باری که به آمریکا رفت، می‎‌‎گذشت. آن‎‌‎زمان فقط 17 سال داشت و دیپلمش را هم نگرفته بود اما «اولین دانشگاهی که مرا پذیرفت، دانشگاه [ایالتی] سانفرانسیسکو در رشته کامپیوتر بود. سرانجام در سپتامبر1978 وارد دانشگاه شدم»، یعنی 5‎‌‎ماه پیش از انقلاب. همان‎‌‎موقع، وارد «انجمن اسلامی دانشجویان در آمریکا و کانادا حوزه برکلی» هم شد؛ جایی که برایش مأمنی شد تا در مسیری گام بگذارد که تا همین امروز هم ادامه دارد.
محمدجواد ظریف اما پس از پیروزی انقلاب، مسیر زندگی‎‌‎اش به‎‌‎سوی دیپلماسی و سیاست خارجی تغییر کرد؛ «روزی آقای [حسین] شیخ‎‌‎الاسلام با بنده صحبت کردند و گفتند که همه می‎‌‎توانند یک متخصص کامپیوتر شوند اما هرکسی نمی‎‌‎تواند برای جمهوری اسلامی یک سیاستمدار خوب باشد.» و به‎‌‌‎این‎‌‎ترتیب، وارد رشته روابط بین‎‌‎الملل در همان دانشگاه شد و تا کسب دکتری در رشته حقوق و روابط بین‎‌‎الملل دانشگاه دنور پیش رفت.
در سال1358، نخستین مسئولیتش را تجربه کرد؛ آن زمان هنوز دانشجو بود و وقتی‎‌‎ به سرکنسولگری ایران در سانفرانسیسکو رفت؛ «موظف شدم که به کنسولگری بروم. در آنجا به‎‌‎دلیل اینکه زبان انگلیسی‎‌‎ام خوب بود، مسئول روابط‌عمومی شدم.» او اما به‎‌‎واسطه عضویت و بعدتر، سخنگویی و دست‎‌‎آخر، دبیری انجمن اسلامی، بیشتر شناخته شد و از همین مجرا هم بود که «سفری به‎‌‎عنوان دبیر انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا به نیویورک داشتم و با آقای [سعید] رجایی خراسانی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد ملاقات کردم.» سفری که اگرچه هدفش حل اختلافات بین انجمن اسلامی دانشجویان و وزارت امورخارجه بود اما او چنان نماینده شایسته‎‌‎ای برای دانشجویان بود که در سال1361، ایشان نیز پیشنهاد کردند که در امور نمایندگی کمک‎‌‎شان کنم. او که رسماً نماینده ایران در کمیته سوم مجمع عمومی (مسائل حقوق بشر) بود، برای نخستین‎‌‎بار، آبان همان‎‌‎سال در سازمان ملل سخنرانی کرد و به‎‌‎این‎‌‎ترتیب در سطح جهان شناخته شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید