• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 16 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99980
+
-

روسیه؛ بحران پنهان

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید مهم‌ترین موضوع در مبارزه با اپیدمی کرونا، کند کردن روند شیوع است

یکی از کند‌ترین کشورهای جهان در درک تهدید شیوع ویروس کرونا و ابعاد فاجعه‌بار آن، روسیه بود. آنهم در شرایطی که بیماری با سرعتی بالا در میان کشورهای همسایه‌اش، ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه درحال شیوع بود. نخستین مورد ابتلا در روسیه در آخرین روز‌ ماه ژانویه 2020 شناسایی شد. تا 22آوریل 2020 تعداد کل مبتلایان شناسایی شده در روسیه 57999 مورد اعلام شده‌است که از میان این تعداد 4420نفر درمان شده و 513نفر جان خود را از دست داده‌اند. با توجه به وسعت بالای روسیه، متخصصان سلامت معتقدند دولت روسیه درحال سرپوش گذاشتن بر وخامت اوضاع اپیدمی در کشور است و آمار نادرستی را در اختیار رسانه‌ها قرار‌می‌د‌هد.

خدمات دولت در زمان قرنطینه 
به محض شناسایی نخستین مورد ابتلا، روسیه مرزهای خود را با چین مسدود کرد و انجام تست کرونا را با شدت بالایی آغاز کرد. پس از بالاگرفتن شیوع بیماری متوقف شدن برگزاری رویداد‌های مختلف، تعطیلی مدارس، موزه‌ها و سینماها آغاز شد و مرزهای روسیه به سمت کشورهای اطراف بسته شد. دولت روسیه در راستای کاهش سرعت شیوع، کسب‌و‌کارها و شرکت‌ها را تعطیل کرد و این دوره تعطیلی کار تا پایان ماه آوریل ادامه داشت. تا پایان‌ ماه مارس بیشتر مناطق فدرال روسیه از جمله مسکو وارد قرنطینه شدند و تا 17آوریل، تمامی مناطق روسیه درگیر کرونا شدند. روسیه تمهیداتی مانند ممنوعیت صادرات تجهیزات پزشکی، ردیابی افراد مشکوک، ردیابی افرادی که مقررات قرنطینه را زیر پا گذاشته بودند، جلوگیری از برگزاری رویداد‌های عمومی توسط مدارس و ممنوعیت ورود شهروندان کشورهای کانون شیوع را به اجرا گذاشت.
در اواخر ‌ماه مارس، پوتین یک هفته کامل را تعطیلات عمومی با حقوق اعلام کرد و از مردم روسیه خواست تا در خانه‌های خود بمانند. او همچنین بسته‌های مالی حمایتی را برای پشتیبانی از مشاغل کوچک و متوسط ارائه کرد و سیاست‌های مالی کشور را تغییر داد. از اول ‌ماه آوریل شهر مسکو به حالت نیمه‌تعطیل درآمد و تمامی کافه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های غیرضروری تعطیل شدند و به‌تدریج تعطیلی‌ها گریبان مشاغل غیرضروری را نیز گرفت و اجرای طرح ارائه مجوز تردد آغاز شد. از 15آوریل طرح اسکن کد QR برای شناسایی افرادی که بدون اجازه در شهر مسکو تردد دارند اجرا شد. پوتین به‌تدریج خود را از مسئولیت مدیریت بحران کرونا کنار کشید و به فرمانداران منطقه‌ای اجازه داد مقررات قرنطینه را به اختیار خود اجرا کنند. با این‌همه او به تازگی بودجه تخصیص داده شده برای مهار کرونا در مناطق مختلف روسیه را افزایش داد.

نظر مسئولان درباره وضعیت آینده
اگرچه دولت روسیه تمام تلاش خود را در عادی نشان دادن شرایط کشور به‌کار گرفته‌است، اما سخنان بعضی از مقامات ابعادی از فاجعه را آشکار می‌کند. برای مثال فرماندار مسکو روز 10آوریل اعلام کرد وضعیت اپیدمی در این شهر به‌شدت رو به وخامت گذاشته‌است. 10روز پس از آن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در کنفرانس خبری تلویزیونی خود اعلام کرد روسیه در مبارزه با کرونا و کندسازی روند شیوع ویروس در حال پیشرفت است، اگرچه آمار تعداد مبتلایان به ویروس رو‌به‌افزایش گذاشته است. پوتین در این کنفرانس گفت مهم‌ترین موضوع در مبارزه با این اپیدمی کند کردن روند شیوع است که ما درحال مدیریت آن هستیم. اما این به آن معنی نیست که زمان آسودگی فرا‌رسیده‌است، زیرا ما هنوز با نقطه اوج اپیدمی مواجه نشده‌ایم.
وزیر بهداشت روسیه نیز به تازگی اعلام کرده که 3هفته قرنطینه مسکو باعث مهار روند ابتلای شهروندان شده‌است؛ ما شاهد تأثیرگذاری مقررات قرنطینه‌های خانگی هستیم. در حال حاضر روند افزایش آمار مبتلایان متوقف شده‌ است.

مهم‌ترین رویداد‌هایی که تحت‌تأثیر کرونا قرار‌گرفتند 
تورنمنت شطرنج اکاترینبرگ روسیه که برنده آن قرار بود با قهرمان جهان رقابت کند، به‌دلیل شیوع کرونا برگزار نشد و تا زمانی دیگر به تأخیر افتاد. همچنین برگزاری لیگ فوتبال روسیه ابتدا تا 10آوریل و سپس تا 31می‌ به تعویق افتاد. لیگ روسیه پربازدید‌ترین رویداد ورزشی در روسیه است که تمامی رقابت‌های آن از 17مارس متوقف شد. علاوه بر رویداد‌های ورزشی، پوتین روز 16آوریل اعلام کرد با توجه به تشدید بحران کرونا در روسیه، جشن‌های روز 9می ‌شامل رژه بزرگ ارتش روسیه در میدان سرخ به تعویق افتاده است. این جشن به مناسبت هفتاد‌و‌پنجمین سالگرد پیروزی شوروی در جنگ‌جهانی دوم برگزار می‌شود. رفراندوم اصلاحات قانون اساسی روسیه از دیگر رویداد‌های مهمی است که به واسطه شیوع کووید-19در روسیه به اجرا درنیامد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید