• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 16 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99958
+
-

واکنش سریع آلمان به کرونا

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان می‌گوید بیش از 70درصد شهروندان به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند

آلمان  کشوری است که به اعتقاد بسیاری، نسبت به دیگر کشورهای جهان عملکرد بهتری در مهار اپیدمی کرونا داشته‌است. آمار پایین مرگ‌ومیر در مقایسه با دیگر کشورهای جهان و همچنین آمار بالای بهبود‌یافتگان، مدرکی بر اثبات عملکرد قابل‌قبول دولت آلمان، به رهبری آنگلا مرکل است. تا تاریخ 22آوریل 2020آمار مبتلایان به کرونا در این کشور 148453مورد، آمار بهبود یافتگان 87055 و آمار درگذشتگان 5086نفر اعلام شده‌است. شهرهای باواریا و بادن ورتنبرگ به‌ترتیب با 1424و 1063مورد مرگ ناشی از کرونا، کانون‌های شیوع در آلمان به شمار می‌روند.

خدمات دولت در زمان قرنطینه 
در اوایل شیوع کرونا، آلمان جزو کشورهایی بود که پایین‌ترین آمار مرگ‌ومیر را داشت. دلیل پایین‌بودن این آمار سرعت بالای دولت آلمان در غربالگری وسیع مردم بود. به این ترتیب درحالی‌که بیشتر کشورهای درگیر با کرونا مشغول تست گرفتن از افراد سالمند  یا به‌شدت بیمار بودند، آلمان توانست بیشترین تعداد ممکن مبتلایان خود را شناسایی کند. آلمان همچنین از ساختار فدرال و به‌ویژه معماری غیرمتمرکز نظام سلامت خود نهایت بهره را برد. در واقع آلمان با واکنش سریع و به موقع به اپیدمی، برای خود زمان خرید تا به قدرت مدیریتش بیفزاید. وجود تعداد زیادی تخت در واحد‌های مراقبت‌های ویژه و اقتصاد قدرتمند از محورهای قدرت آلمان بودند. محدودیت‌های تردد در آلمان به‌تدریج از 26فوریه 2020آغاز شد. دولت به‌صورت تدریجی مدارس، استخرها، کتابخانه‌ها، اماکن عمومی و گردهمایی‌هایی با بیش از 1000نفر را تعطیل یا ممنوع کرد. همچنین صادرات تجهیزات محافظتی مانند ماسک از 4مارس 2020در آلمان ممنوع شد. استان باواریا که یکی از کانون‌های اصلی شیوع بیماری است، در تاریخ 20مارس به‌دلیل وخامت شیوع بیماری در کل استان منع رفت‌وآمد اعلام کرد، درحالی‌که مرکل و وزرای دیگر استان‌های آلمان درحال بررسی اجرای کلی این طرح در تاریخ 22مارس بودند. پس از باواریا منطقه سارلند نیز منع رفت‌وآمد را به اجرا گذاشت. آلمان در تاریخ 23مارس بسته حمایت مالی به ارزش 750میلیارد یورو را با هدف کاهش آسیب‌های اقتصادی اپیدمی کرونا به تصویب رساند. به کمک این بسته حمایتی از کسب‌و‌کارها در بخش‌های مختلف حمایت شده و با پرداخت حقوق بیکاری به شرکت‌ها، از اخراج کارمندان جلوگیری شده‌است. از اول آوریل تقریبا نیم‌میلیون شرکت آلمانی طرح دولتی کار کوتاه‌مدت که از سوی دولت آلمان تامین بودجه می‌شد را به اجرا گذاشتند؛ طرحی که بعد‌ها توسط فرانسه و بریتانیا نیز تقلید شد. به واسطه این طرح شرکت‌ها ساعات کار کارمندان خود را در ازای حقوقی مشابه قبل، کاهش دادند.

نظر مسئولان درباره وضعیت آینده
در اوایل ماه مارس هورشت زیهوفر، وزیر کشور آلمان نسبت به کشف واکسن کرونا تا پایان سال میلادی ابراز امیدواری کرد؛ اظهارنظری که گاه‌و‌بیگاه و بدون توضیحی خاص، از زبان مقامات کشورهای مختلف جهان شنیده‌ می‌شود. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که نگاه واقع‌بینانه‌تری نسبت به ماجرا دارد، در روز 10مارس اعلام کرد بیش از 70درصد از شهروندان آلمانی به کرونا مبتلا خواهند شد. آنگلا مرکل همچنین روز 15آوریل اعلام کرد آلمان به موفقیتی شکننده و نسبی در کند کردن روند شیوع بیماری دست یافته‌است اما محدود‌سازی زندگی اجتماعی همچنان ابزاری کلیدی برای جلوگیری از سرعت گرفتن شیوع ویروس به شمار می‌رود. او از مردم خواست در رفت‌وآمد‌هایی که به اجبار انجام می‌دهند، به‌ویژه در هنگام خرید و استفاده از حمل‌ونقل عمومی، از ماسک استفاده کنند.

مهم‌ترین رویداد‌هایی که تحت‌تأثیر کرونا قرار‌گرفتند 
شیوع کرونا طی 3‌ماه گذشته برگزاری انواع جشن‌ها، نمایشگاه‌های فرهنگی و صنعتی را در آلمان با تأخیر و توقف مواجه ساخته‌است. از آن جمله می‌توان به نمایشگاه نور و ساختمان فرانکفورت، نمایشگاه کتاب لایپزیگ و جشن اکتبر اشاره کرد. اما مهم‌تر از این نمایشگاه‌ها، رقابت‌های ورزشی نظیر رقابت‌های بین‌المللی بد‌مینتون آلمان در مولهایم، فصل جدید لیگ هاکی روی یخ آلمان و لیگ فوتبال آلمان بودند که برگزاری آنها متوقف شد. همچنین تعدادی از مسابقات بوندس‌لیگا برای نخستین بار در تاریخ 57ساله بوندس‌لیگا در ورزشگاه‌های خالی و پشت درهای بسته برگزار شدند. فدراسیون فوتبال آلمان که پیش‌تر مسابقات بوندس‌لیگا را تا دوم آوریل به تعویق انداخته بود، در بیانیه‌ای جدید اعلام کرد به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تمامی مسابقات بوندس‌لیگا تا 30آوریل به تعویق می‌افتند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید