• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 16 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99951
+
-

ترکیه؛ رتبه اول کرونا در خاورمیانه

دولت ترکیه از آرام شدن وضعیت خبر می‌دهد اما منتقدان آمارهای دولت را زیر سؤال برده‌اند

اپیدمی کرونا در ترکیه با مثبت شدن تست کرونای فردی در 11مارس 2020آغاز شد و تا 22آوریل 2020، تعداد افراد مبتلا به کرونا در این کشور به 95591مورد رسیده‌است. از این میان 14918نفر سلامتی خود را به‌دست آورده‌اند و 2259نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. نخستین مورد مرگ در ترکیه در 15مارس رخ داد و اول‌ ماه آوریل سرایت بیماری به کل شهرهای ترکیه تأیید شد. در 19آوریل آمار مبتلایان ترکیه از ایران بیشتر شد تا این کشور به کانون کرونا در خاورمیانه تبدیل شود. ترکیه همچنین روز 20آوریل از نظر آمار افراد مبتلا از چین نیز سبقت گرفت.

خدمات دولت در زمان قرنطینه 
8روز پس از شناسایی نخستین مورد ابتلا به کرونا در ترکیه، وزیر آموزش این کشور از ضدعفونی‌ مدارس خبر داد. با این‌همه دانشگاه‌ها و مدارس ترکیه از 16مارس تعطیل شدند و دولت اعلام کرد تمامی مسابقات ورزشی پشت درهای بسته انجام خواهند‌شد. از 23مارس، برگزاری کلاس‌های آنلاین و آموزش تلویزیونی با کمک شبکه TRT ترکیه برای دانش‌آموزان آغاز شد و قرار است این سبک آموزشی تا 30آوریل ادامه داشته‌باشد. همچنین تمامی آزمون‌های دانشگاهی تا‌ ماه جولای به تعویق افتاد. ممنوعیت پرواز به کشورهای اروپایی از 13مارس آغاز شد و به مرور فهرست  کشورهای ممنوع با افزوده شدن کشورهای غیراروپایی افزایش پیدا کرد تا در نهایت از 27مارس تمامی پروازهای بین‌المللی معلق شدند. دولت به‌تدریج برگزاری نماز جماعت، هرنوع گردهمایی در کافه‌ها، ورزشگاه‌ها، سینماها و سالن‌های نمایش، هرنوع فعالیت جمعی و انفرادی مانند گردش در طبیعت، ماهیگیری و پیاده‌روی تا زمان کنترل اپیدمی در کل کشور را ممنوع اعلام کرد. دولت ترکیه همچنین برای افراد بالای 65سال و پس از آن برای افراد زیر 20سال در کل کشور ممنوعیت تردد اعلام کرد و در همین راستا، حمل‌ونقل رایگان برای سالمندان را متوقف کرد. درعین حال دولت، از آغاز اپیدمی تا به امروز برای فروشگاه‌ها و مراکز خدماتی محدودیت ساعات فعالیت وضع کرده‌است. سرانجام ترکیه در تاریخ 10آوریل به‌مدت 48ساعت در 30استان خود منع رفت‌وآمد اعلام کرد اما 3روز پس از آن اردوغان اعلام کرد این منع تردد تا اطلاع ثانوی و حتی در روزهای تعطیل برقرار خواهد بود. به دستور اردوغان، بانک‌ها موظف شدند حقوق بازنشستگی افراد بالای 76سال را به‌صورت حضوری در منزل افراد به آنها تحویل دهند.دولت همچنین بسته حمایتی 100میلیارد‌لیری را برای کمک به شرکت‌های کم‌درآمد و خانوارهای بی‌بضاعت ارائه کرد. دولت همچنین وعده داد سقف صندوق ضمانت اعتبار را افزایش داده و پرداخت بدهی‌های مالیاتی را به تعویق بیندازد.

نظر مسئولان درباره وضعیت آینده
رجب‌ طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنان خود با مردم ترکیه با اعلام اینکه ترکیه از لحاظ تامین تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و بهداشتی در سطح بسیار خوبی قرار دارد گفت: دولت برای چنین روزهایی وجود دارد. به‌خاطر اتحاد، همبستگی و برابری سپاسگزاری می‌کنم. او همچنین ابراز امیدواری کرد از توانی که در این مدت با ماندن در خانه ذخیره شده، فردا در امر تولید استفاده بهینه‌ای خواهد شد. اردوغان همچنین اعلام کرد تمامی ساختمان‌‌ها، کوچه‌ها‌، خیابان‌ها، روستا‌ها، محله‌ها، مناطق و شهرهایی که خطر شیوع کرونا دارند قرنطینه خواهند شد. دولت ترکیه به تازگی اعلام کرده که وضعیت اپیدمی آرام و تحت کنترل است اما بسیاری، آمارهای ارائه شده از سوی این دولت را زیر سؤال می‌برند.

مهم‌ترین رویداد‌هایی که تحت‌تأثیر کرونا قرار گرفتند 
در پی شیوع کرونا در ترکیه، دولت این کشور مشابه بسیاری از دیگر کشورهای جهان برگزاری انواع رویداد‌های داخلی و جهانی را متوقف کرد. از آن جمله می‌توان به توقف برگزاری نمایشگاه‌های تجاری بومی تا پایان‌ماه آوریل اشاره کرد. نمایشگاه‌های وین اوروسیا و اتومکانیکا از مهم‌ترین نمایشگاه‌هایی هستند که برگزاری آنها به تعویق افتاده‌است. برگزاری نشست انجمن دیپلماسی آنتالیا که قرار بود در ‌ماه مارس توسط وزارت امورخارجه ترکیه برگزار شود نیز متوقف شد. همچنین برگزاری بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های سنگ طبیعی در جهان، نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های طبیعی و فناوری ازمیر نیز به زمانی دیگر موکول شد. از اواسط مارس برگزاری آزمون‌های تحصیلی مهم ترکیه مانند TUS و MSU در 19مارس معلق شد. برگزاری تمامی رقابت‌های ورزشی شامل رقابت‌های فوتبال، والیبال، بسکتبال و هندبال و همچنین رقابت‌های اسب‌دوانی و دوچرخه‌سواری نیز در ترکیه متوقف شدند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید