• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 16 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99976
+
-

اسپانیا؛ همچنان در قرنطینه

پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا می‌گوید کشورش در حال عبور از پیک اپیدمی است

اسپانیا؛ همچنان در قرنطینه

شیوع کرونا در اسپانیا، یکی از کشورهای جهان که شدید‌ترین آسیب‌ها را از شیوع کرونا تجربه کرده‌است، در تاریخ 31ژانویه 2020پس از مثبت شدن جواب تست کرونای یک توریست آلمانی در جزایر قناری رسما آغاز شد. تا 24فوریه، دولت اسپانیا چندین مورد ابتلای دیگر مرتبط با ناقلان ایتالیایی را تأیید کرد. تا 13مارس، تمامی 50استان کشور درگیر بیماری شده‌بودند و در تاریخ 14مارس قرنطینه سرتاسری در کشور اعلام شد. تا، ‌21آوریل 2020، در اسپانیا 208389مورد مبتلا به کووید-19شناسایی شده است، 85915نفر سلامت خود را به‌دست آورده‌اند و 21717نفر جان خود را از دست داده‌اند.

خدمات دولت در زمان قرنطینه 
قرنطینه اسپانیا به‌صورت تدریجی و از منطقه هارو آغاز شد. همین کندی در آغاز قرنطینه انتقاد‌های گسترده‌ای را علیه عملکرد دولت اسپانیا برانگیخت. گاردین در گزارشی دولت اسپانیا را به واکنش کند نسبت به شیوع ویروس متهم کرد. از روز 14مارس بود که دولت اسپانیا در کشور به‌مدت 15روز وضعیت قرمز اعلام کرد. بر اساس قانون اساسی اسپانیا، در شرایط وضعیت قرمز، دولت مرکزی قدرت را به‌دست گرفته و تمامی نیروهای پلیس تحت فرمان وزارت کشور خواهند بود. همچنین تمامی فعالیت‌های غیرضروری از جمله تجمع در گروه‌های بزرگ، در رستوران‌ها، موزه‌ها و دیگر اماکن عمومی ممنوع می‌شود، با این‌همه شهروندان همچنان برای رفت‌وآمد به محل کار و خرید اقلام ضروری مجازند و حضور در مراسم مذهبی تحت شرایطی خاص ممکن خواهد بود. قرنطینه عمومی اسپانیا ابتدا قرار بود از 12آوریل ساده‌تر شود، اما با افزایش آمار مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به کرونا، پدرو سانچز نخست‌وزیر کشور قرنطینه را تا 25آوریل تمدید کرد و قرار‌است این برنامه تا 9می‌ ادامه یابد. دولت اسپانیا تخصیص بسته کمکی 700میلیون یورویی شامل کمک به جلوگیری از تخلیه مستأجران از خانه‌های اجاری به‌مدت 6‌ماه را در 31مارس 2020تصویب کرد. از محل این بسته کمکی به افراد کم‌درآمد، افرادی که به‌دلیل شیوع بیماری بیکار شده‌اند  یا بازار خود را از دست داده‌اند نیز کمک مالی می‌شود. پیش از این نیز پدرو سانچز بسته حمایتی 18میلیارد یورویی را برای کمک به کسب‌و‌کارها ارائه داده بود. از هفته دوم ‌ماه آوریل، اسپانیا بخش‌هایی از اقتصاد خود مانند کارخانه‌ها را احیا کرد، اما بیشتر مردم همچنان در خانه‌های خود محبوسند.

نظر مسئولان درباره وضعیت آینده
پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا در اوایل‌ ماه آوریل با اعلام تمدید دوران قرنطینه گفت اسپانیا در حال عبور از پیک اپیدمی است. به گفته او تمدید قرنطینه عمومی برای تجدید قوای مراکز بهداشتی و پزشکی ضروری است. زمانی که آمار مبتلایان تحت کنترل درآید، فرایند پرشتاب بازگشت به هنجارهای جدید آغاز خواهد شد تا اقتصاد احیا شده و مقررات کنترلی جدیدی برقرار شوند. سانچز همچنین روز شنبه 18آوریل اعلام کرد از مجلس این کشور درخواست تمدید 15روزه قرنطینه عمومی کشور را خواهد کرد، اما به گفته او ممنوعیت‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری خواهند‌داشت. سانچز در نشستی خبری گفت: اسپانیا سخت‌ترین لحظات خود را پشت‌سر گذاشته است؛ دستاوردی که هنوز ناکافی و شکننده است و نمی‌توان با راه‌حل‌های عجولانه آن را به خطر انداخت. سانچز در پاسخ به این سؤال که آیا اسپانیایی‌ها می‌توانند تعطیلات تابستانی عادی خود را داشته‌باشند گفت: امیدوارم اما پاسخی قطعی برای این پرسش ندارم. دولت اسپانیا روز 21آوریل اعلام کرد آمار ابتلا به کرونا در این کشور به پایین‌ترین حد ممکن رسیده‌است. به گفته مقامات اسپانیایی آمار ابتلا و مرگ‌ومیر به نسبت اوایل ‌ماه آوریل، به نصف رسیده‌است.

مهم‌ترین رویداد‌هایی که تحت‌تأثیر کرونا قرار‌گرفتند 
اسپانیا در دوران شیوع کرونا برگزاری چندین مراسم و رویداد عمومی را متوقف کرد. اجرای مراسم هفته مقدس که مراسمی سالانه و مذهبی برای بزرگداشت عیسی مسیح است، به‌ترتیب در تمامی شهرهای اسپانیا متوقف شد. اجرای این مراسم که معمولا یک هفته پیش از عید پاک انجام می‌شود، برای اسپانیایی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. 10آوریل2020 نیز دولت اسپانیا برگزاری تمامی مراسم مرتبط با عید پاک در همه نقاط اسپانیا را ممنوع اعلام کرد. برگزاری 2 انتخابات مجلس در مناطق خودمختار باسک و گالیسیا، برگزاری جشن فالِس، و مهم‌تر از همه، برگزاری کنفرانس جهانی موبایل بارسلونا از دیگر رویداد‌های مهم اسپانیایی‌ها بودند که به واسطه شیوع کرونا برگزاری آنها متوقف یا به زمانی دیگر موکول شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید