• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 16 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99955
+
-

انگلستان؛ دیر اما جدی

اعمال محدودیت و شرایط قرنطینه در انگلستان اگرچه دیرتر از بقیه کشورهای غربی کلید خورد اما به شکل جدی دنبال می‌شود

انتقادهای بسیاری متوجه انگلستان و بوریس جانسون بود. از همان روزهای ابتدای شیوع کرونا در سراسر جهان، انگلستان اصرار زیادی به عادی نشان دادن شرایط داشت؛ اصراری که توسط رسانه‌های رسمی این کشور و حتی رسانه‌های معتبر سراسر جهان به چالش کشیده شد و مورد هجوم قرار گرفت و درنهایت این کشور را مجبور کرد به وضع مقررات سختگیرانه تن بدهد. بیست‌وسوم مارس، تجمع بیش از 2نفر در انگلیس ممنوع و تقریبا تمام اصناف غیرضروری تعطیل شدند.
همه این کشمکش‌ها در شرایطی رخ داد که بیست‌و‌نهم ژانویه نخستین بیمار کرونایی در انگلستان دیده شد. 2نفر چینی از یک خانواده که در هتلی در یورک اقامت داشتند بیماری را با خود به انگلیس آوردند و بدین‌ترتیب نخستین مبتلایان به کووید- ۱۹ در بریتانیا شناسایی ‌شدند و تنها 4روز بعد این ویروس نخستین قربانی خود را در انگلستان به جای گذاشت. حالا در حالی‌که کمتر از 2‌ماه از آن روز می‌گذرد، تست کرونا  143 هزار و 464نفر در این کشور مثبت اعلام شده است که از میان این تعداد، 19هزار و 506نفر جان خود را از دست داده‌اند. تا لحظه تنظیم این گزارش، نهم آوریل سیاه‌ترین روز انگلستان بوده است؛ 8هزار و 681نفر در این روز به‌عنوان کیس جدید کرونا مثبت به ثبت رسیده‌اند.
قرنطینه اما، برای انگلستان هم راهکار مناسبی به‌نظر می‌رسد؛ چرا که کمی بعد از تشدید محدودیت‌ها، آمارها در این کشور هم تا حدودی روند نزولی به‌خود گرفته است. برخی مشاوران علمی دولت انگلیس بر این باور بودند که در معرض قرار دادن سهم بالایی از جمعیت در برابر کرونا اتفاقا ایمنی را گسترش می‌دهد و انگلیس را در موقعیت بهتری نسبت به این ویروس که زمستان آینده بازمی‌گردد، قرار می‌دهد. این رویکرد، «مصونیت جمعی» نام گرفت و این در حالی است که اپیدمیست‌ها و پزشکان بر این باور بودند که این رویکرد آزمایش نشده است و سالمندان و افراد آسیب‌پذیر را به‌شدت در معرض خطر قرار‌می‌دهد. «مارتین هِبِرد» استاد بیماری‌های عفونی در دانشگاه بهداشت لندن می‌گوید: «مصونیت جمعی» یعنی چیزی نزدیک به 70درصد از جمعیت انگلیس مبتلا شوند و هزاران و شاید حتی میلیون‌ها نفر جان خود را از دست بدهند.

خدمات دولت‌ در زمان قرنطینه
قرنطینه از پنجم فروردین در لندن و سایر شهرهای بزرگ انگلیس به اجرا گذاشته شده و هنوز ادامه دارد. در این روزهای سوت‌و‌کور انگلیس، کسب‌و‌کارهای بسیاری آسیب دیده‌اند. در همین راستا وزیر اقتصاد بریتانیا تضمین داده که اگر کارفرماها نیروی کارشان را نگه دارند دولت تا سقف ماهانه ۲۵۰۰ پوند، ۸۰ درصد دستمزدشان را خواهد پرداخت. همچنین دولت بریتانیا در کنار تضمین حقوق نیروی کار، با تعویق مهلت پرداخت برخی مالیات‌ها، وام بدون بهره به کسب‌وکارهای کوچک و اختصاص یک میلیارد پوند کمک‌خرجی برای مستأجران، درنظر گرفته که فشار اقتصادی قرنطینه را بر مردم خانه‌نشین کم‌کند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایام قرنطینه در پاسخ به هجمه مشتریان، 30هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده‌اند و پرسنل آنها در تلاشند از سالمندان محافظت کنند؛ مثلا ساعت‌های خاصی به خرید آنها اختصاص داده می‌شود و هنگامی که افراد مسن‌تر در فروشگاه حضور دارند از ازدحام در این مراکز جلوگیری به عمل می‌آید. اما روبات‌های خودران از اتفاقات منحصر‌به‌فرد قرنطینه در انگلستان به شمار می‌رود. این روز‌ها یک سرویس تحویل روباتیک موسوم به Starship در شهرک میلتون‌کینز انگلستان، مشغول انجام فعالیت‌هایی مثل ارسال بسته‌های مختلف و توزیع غذاست. این روبات‌های خودران مینیاتوری امکان تحویل مواد غذایی را برای تقریبا ۲۰۰ هزار نفر از ساکنان این شهر به ارمغان آورده و تاکنون برای این کار، بیش از ۵۰۰‌هزار مایل طی کرده‌اند.

نظر مسئولان درباره وضعیت آینده
انگلیسی‌ها بر این باورند که به‌زودی به واکسن کرونا دست پیدا خواهند کرد. «مت هنکوک» وزیر بهداشت انگلیس در کنفرانسی خبری اعلام کرده که محققان دانشگاه آکسفورد، واکسنی را از ویروس منتقل شده به شامپانزه تولید کرده‌اند که با مهندسی‌های صورت گرفته حامل بخشی از ویروس ضعیف شده کرونا (کووید-۱۹) است.
این واکسن که به لاتین ChAdOx1nCoV-19 نام‌گذاری شده، قدرت ایمنی بدن انسان را در برابر سایر بیماری‌ها افزایش می‌دهد. با وجود اینکه هنوز درباره آینده این واکسن نمی‌توان به‌طور قطعی ادعایی کرد، دولت انگلیس با تخصیص ۴۲.۵ میلیون پوند اعتبار، بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در جهان را برای ساخت واکسن کرونا انجام داده و وعده داده است در آینده‌ای نزدیک آن را به تولید انبوه می‌رساند.

مهم‌ترین رویدادهایی که تحت‌تأثیر کرونا قرارگرفتند 
یکی از مهم‌ترین رویدادهایی که قربانی ویروس کرونا شد، نمایشگاه کتاب لندن انگلستان است که قرار بود در تاریخ 10الی 12مارس سال‌جاری برگزار شود. همچنین تمام لیگ‌های فوتبال انگلیس به‌مدت حداقل 3هفته تعطیل شدند که لیگ برتر و فوتبال زنان هم مشمول این تعطیلی می‌شوند. این نخستین بار از زمان جنگ جهانی دوم است که بالاترین رده فوتبال انگلیس تعطیل شده است. یکی دیگر از مهم‌ترین رویدادهایی که احتمالا سال 2020به‌خودش نخواهد دید، برگزاری مراسم اهدای جوایز اولیویر است که قرار بود در رویال آلبرت هال لندن برگزار شود. جوایزی که در این مراسم داده می‌شود یکی از معتبرترین جوایز هنری انگلستان به‌خصوص در رشته تئاتر است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید