• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 16 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99952
+
-

چرا حکم کارگزینی مشمولین حالت اشتغال بنیاد صادر نمی‌شود؟


 حکم کارگزینی، دستور یا ابلاغ سازمان به کارمند است که در آن جایگاه سازمانی، گروه و تعهدات ثابت پرداختی از طرف سازمان در قبال کارمند را نشان می‌دهد. در واقع حکم کارگزینی سندی است که نشان‌دهنده مهم‌ترین اطلاعات و تعهدات میان کارمند و کارفرماست.
در حکم کارگزینی دو دسته از اطلاعات درج می‌شود: بخش اول اطلاعات سازمانی کارمند ازجمله نوع استخدام، جایگاه سازمانی (پست و واحد) و شغل محوله به فرد و محل خدمت (که معمولا به یک مکان جغرافیایی اشاره دارد) است و بخش دوم اطلاعات ریالی مربوط به عوامل حکمی است که ارتباط مستقیم با نظام پرداختی سازمان و شرایط فردی و سازمانی فرد دارد. حقوق پایه و عواملی مانند حق جذب، حق سرپرستی، حق اولاد، فوق‌العاده سختی کار، حق عائله‌مندی و... از مواردی است که در حکم می‌تواند درج شود. لازم به ذکر است که معمولاً در گزارش حکم، بخشی از اطلاعات و سوابق مرتبط به فرد ازجمله برخی اطلاعات شناسنامه‌ای و سوابق پرسنلی (تحصیلی، ایثارگری و...) نیز نشان داده می‌شوند.  مستخدمین شهید، جانباز ازکارافتاده کلی، جانباز آزاده ازکارافتاده کلی و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی برابر قانون حالت اشتغال مصوب 30/۶/72 مجلس شورای اسلامی اعم از شهدا، جانبازان و آزادگان با پیش‌بینی پست‌ها یا مشاغل سازمانی با نام در تشکیلات مربوط هم‌تراز با مشاغل قبلی آنان به منزله مستخدمین شاغل دولت بوده و از لحاظ پرداخت حقوق یا اجرت و فوق‌العاده شغل، مزایای شغل یا مزایای مستمر و‌همچنین افزایش سنواتی و ارتقای گروه و سایر عناوین مشابه همانند مستخدمین شاغل با دو گروه بالاتر یا عناوین مشابه توسط دستگاه‌های ذیربط با‌آنان رفتار خواهد شد و براساس مقررات استخدامی ذیربط با سنوات مقرر بازنشسته شده و پس از آن از حقوق بازنشستگی یا مستمری مربوط بهره‌مند‌خواهند شد.
 مشمولین قانون حالت اشتغال چه قبل از شهادت یا از کارافتادگی کلی مستخدم دولت بوده باشند و یا مستخدم دولت نبوده باشند پس از شهادت و از کارافتادگی همه مقررات مربوط به مستخدمین دولت هم‌تراز کادر ثابت نیروهای مسلح بر آنان جاری خواهد شد. از خواسته‌های جدی مشمولین حالت اشتغال طی سال‌های اخیر که به‌طور مکرر و در تماس‌های مستمر خود به‌آن اشاره کرده‌اند درخواست صدور حکم کارگزینی بوده است. ایثارگران مشمول قانون حالت اشتغال به‌دنبال آن هستند تا با دریافت حکم کارگزینی از وضعیت اطلاعات مندرج در آن مطلع شوند تا درصورت وقوع اشتباه در اطلاعات فردی یا اطلاعات ریالی نسبت به پیگیری جهت اصلاح آن اقدام کنند. این موضوع از حقوق اولیه آنان برای اطلاع از حق قانونی‌شان است. با توجه به اینکه سامانه پرداخت حقوق مشمولین قانون حالت اشتغال در بنیاد متمرکز است و استان‌ها و شهرستان‌ها اطلاعات دقیق و کاملی از روند اجرای احکام ندارند و نمی‌توانند به‌خوبی پاسخگوی ایثارگران مراجعه‌کننده جهت رفع ابهامات در پرداخت حقوق آنان باشند و همچنین تردد ایثارگران به‌دلیل بعد مسافت و هزینه آن و عدم‌پاسخگویی ستاد مرکز بنیاد به مراجعات، شایسته است بنیاد نسبت به صدور احکام کارگزینی ایثارگران به‌منظور شفاف‌سازی‌ در روند صدور احکام اقدام کند‌.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید