• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 16 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99950
+
-

تغییر الگوی ابتلای کرونا به سمت «تک‌گیری»

فروکش در تابستان، افزایش در پاییز

موج اول اپیدمی کرونا تا پایان خرداد مهار می‌شود

گزارش2
فروکش در تابستان، افزایش در پاییز


همشهری: خبر خوش برای کسانی که از خانه‌نشینی و زندگی در قرنطینه خسته شده‌اند، احتمال فروکش کرونا در ایران تا پایان خرداد امسال است، اما مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند سبک زندگی پیشگیرانه باید همچنان ادامه داشته باشد، چراکه ورود به فصل گرما و افزایش دما موجب خاموشی کووید 19نخواهد شد.
«کیانوش جهانپور»، سخنگوی وزارت بهداشت، دیروز مانند روزهای گذشته آمارهای مربوط به ویروس کرونا را اعلام کرد. او درحالی‌که تأکید می‌کرد به هیچ وجه شرایط عادی را در هیچ کجای کشور مشاهده نمی‌کنیم، از شناسایی 1223بیمار جدید در کشور خبر داد. به این ترتیب مجموع بیماران کووید ۱۹ در ایران به 98هزار و 647نفر رسید. 74بیمار دیگر هم جانشان را از دست دادند و آمار جانبختگان این بیماری هم بیشتر شد:  6هزار و 277نفر. همچنان مراقبت از مبتلایان به کووید 19در بیمارستان‌ها ادامه دارد و براساس آمارهای وزارت بهداشت، 2هزار و 676نفر از بیماران در وضعیت شدید بیماری قرار دارند.
همزمان با این آمار تازه، آنچه به‌نظر می‌رسد برای افکار عمومی خبر امیدوارکننده‌ای باشد روند کاهش اپیدمی کرونا در هفته‌های آتی است. موج اول اپیدمی کرونا و بیماری کووید ۱۹ که از اسفند شروع شده، خرداد امسال فروکش می‌کند و با الگویی متفاوت در تابستان ادامه خواهد داشت.
این خبر را «حسین عرفانی»، رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد. او توضیح داد که شیوع ویروس کرونا در 2 یا 3 هفته گذشته روند نزولی و رو به کنترل داشته، هر چندخطر ابتلا همچنان جدی است و جامعه نباید در برابر احتمال ابتلا برخورد سهل‌گیرانه داشته باشد. اما پیش‌بینی ما در وزارت بهداشت این است که پس از کنترل نسبی و فروکش این بیماری در خرداد، موارد ابتلای جدید در تابستان به‌صورت تک‌گیر در جامعه اتفاق بیفتد. این تغییر به‌معنای مهار کامل این بیماری نیست و کووید19کاملا ریشه کن نمی‌شود:« در جامعه این باور وجود دارد که کرونا با گرم شدن هوا از بین می‌رود، اما این باور نادرست است و ویروس‌ها در فصل گرم سال به‌طور کلی از بین نمی‌روند و مواردی از ابتلا به ویروس کرونا، آنفلوآنزا یا انواع دیگر سرماخوردگی در فصل گرما و تابستان نیز دیده می‌شود. البته موارد آن بسیار کمتر است.»
رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تأکید می‌کند که مردم باید نکات بهداشتی و پیشگیرانه را در تابستان و ماه‌های آینده همچنان رعایت کنند چون ویروس کرونا همچنان در کنار ما زندگی می‌کند:« فروکش این بیماری در تابستان به رفتار مردم هم بستگی دارد. اگر رفتار مردم و مراقبت‌های عمومی در جامعه مثل یکی دو‌ماه اخیر باشد امیدواریم که با گرم شدن هوا از خرداد و در تابستان اپیدمی کرونا در کشور به‌شدت کاهش یابد.»
بنا به پیش‌بینی‎‌ها چرخه انتقال بیماری کرونا در جهان در ماه‌های آینده همچنان ادامه خواهد داشت. در این میان تغییرات فصلی در نیمکره‌های شمالی و جنوبی زمین هم به ماندگاری کرونا کمک می‌کند. اما چطور؟ به این ترتیب که بیماری کووید ۱۹ هم‌اکنون که بهار در ایران رو به پایان است، نزولی شده اما همزمان کشورهای نیمکره‌جنوبی در فصل پاییز هستند؛ زمانی که ما در پایان تابستان به سمت پاییز می‌رویم، نیمکره‌جنوبی به سمت بهار می‌رود و به این ترتیب چرخه انتقال ویروس در جهان ادامه پیدا می‌کند.

درمان کرونا رایگان است
اگر پیگیر خبرهای کرونا هستید و این روزها درباره هزینه‌های سنگین درمان بیماری یا تست کرونا شنیده‌اید، با خبر باشید که وزارت بهداشت بار دیگر تأکید کرده که درمان این بیماری در بیمارستان‌ها رایگان است:«اگر مواردی هست که مردم دچار مشکل شده‌اند و هنوز دریافت‌هایی در بیمارستان‌ها برای بیماران مبتلا به کرونا انجام می‌شود، حتما با سامانه ۱۹۰ بخش درمان، مطرح کنند تا ثبت شود و حتما پیگیری می‌کنیم.» 
این‌ها را «محمدحسین حیدری»، مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت گفته وتأکید کرده شکایت‌های مربوط به کرونا به‌طور ویژه بررسی می‌شوند:«شکایت‌های مربوط به کرونا، چه در حوزه درمان، چه بهداشت و چه اورژانس به‌صورت ویژه پیگیری می‌شود. مواردی چون بحث نانوایی‌ها، بخشی که مربوط به تجهیزات حفاظت فردی است که ممکن است به‌دست برخی افراد نرسیده باشد و یا شکایت‌های درباره  گندزدایی و ضدعفونی‌هایی که باید انجام شود را  بلافاصله از طریق سامانه به حوزه‌های مربوطه منتقل کنید و طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت هم باید جواب بگیرید. مردم باید حتما با سامانه ۱۹۰ ارتباط برقرار ، مشکل‌شان را مطرح و پیگیری کنند.»
 او درباره تخلفات مالی احتمالی برخی بیمارستان‌ها و دریافت وجوهی از مردم برای درمان کرونا، گفت:«بحث تخلفات مالی به بخشنامه‌ها و مقررات ویژه‌ای که در حوزه‌های مختلف ازجمله تعرفه، وجود دارد، منوط می‌شود. با توجه به آخرین بخشنامه وزیر بهداشت مبنی بر رایگان شدن درمان بیماران، از برخی بیمارستان‌ها گزارش‌هایی داشتیم که دریافت‌هایی از مردم انجام شده است. این مسئله را با وزیر بهداشت و معاونان وزارت بهداشت مطرح کردیم، مقرر شد که از ظرفیت‌های خاص بیمه و مددکاری بیمارستان‌ها استفاده شود تا مردم این پرداخت‌ها را نداشته باشند.» به گفته حیدری، روال کلی برخوردها در این زمینه چنین است که ستاد تعرفه استان‌ها، موظفند   طبق قوانین تعزیراتی با  بیمارستان‌های متخلف برخورد کنند. تمام پرونده‌های مربوط به این موضوع به محض بررسی در جلسات روزانه   تعیین تکلیف می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید