• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 15 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99801
+
-

تغییر بنیادین در شیوه درآمدهای تهران

رئیس شورای شهر تهران : اجرای بسته محرک اقتصادی شهر درآمدهای شهرداری را 30 درصد افزایش می دهد

تغییر بنیادین در شیوه درآمدهای تهران

مجید جباری _ خبر‌نگار

شورای شهر تهران دیروز پس از 3ساعت بحث و بررسی، لایحه محرک اقتصادی شهرداری تهران در شرایط کرونا را تصویب کرد. این لایحه که حالا مهر تأیید پارلمان شهری تهران را دارد، قرار است در مدت کوتاهی بخشی از ضرر و زیان‌های شهرداری تهران در بحران کرونا را با اقدامات تشویقی جبران کند. بعد از همه‌گیری کرونا، شهرداری تهران دفاع همه‌جانبه در برابر حمله این ویروس ناشناخته را همپای کادر درمانی در پیش گرفت؛ تا جایی که فقط ظرف 2‌ماه اول سال، هزینه‌هایش 30درصد افزایش و منابع درآمدی‌اش 25درصد کاهش یافت. در شرایطی که انتظار می رفت دولت هر چه سریع‌تر بخشی از بودجه اختصاص یافته از صندوق ذخیره ارزی را دست کم برای جبران هزینه های مدیریت شهری اختصاص دهد ، اولویتی برای مدیریت شهری قائل نشد تا شهرداری خودش دست به کار شود و یکی از مهم‌ترین لایحه های دوره پنجم مدیریت شهری را به شورا بفرستد. به این ترتیب، بسته محرک اقتصادی شهرداری در شرایط کرونا ، هفته گذشته پس از تصویب یک فوریتش در صحن، از سوی هیات رئیسه به  کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد تا با همکاری و کمک کمیسیون شهرسازی ومعماری ، گزارشی از آن تهیه و  بار دیگر برای بررسی جزئیات به صحن برگردد. برهمین اساس دیروز سید حسن رسولی کلیاتی از این لایحه را در صحن  تشریح کرد. 



عبور از بحران با بسته محرک اقتصادی
اما جلسه شورای شهر تهران که دیروز میزبان فرمانده انتظامی تهران بزرگ بود،بعد از ارائه گزارشی از عملکرد یکساله  پلیس پایتخت، بسته محرک اقتصادی شهر را به جریان انداخت.در جریان بررسی این دستور کار، سیدحسن رسولی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران کلیات لایحه بسته محرک اقتصادی در شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا را تشریح کرد و گفت که با تصویب این لایحه می‌توان از بحران کنونی عبور کرد. به گفته او ماهانه برای اداره شهر و هزینه‌های جاری ۱۱۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با تمام تلاش‌های صورت‌‌گرفته، تنها ۹۰۰میلیارد تومان آن محقق شده است.

مودیان خوش‌حساب 25درصد تخفیف می‌گیرند
پس از تعیین تکلیف گزارش مبنای عمل شورا، محسن هاشمی کلیات این لایحه را هم به رأی گذاشت که در نهایت با اکثریت آرای قاطع همراه و شورا وارد بررسی مواد 14گانه این لایحه شد. در ادامه هریک از اعضا با ارائه پیشنهاد‌هایی مواد لایحه را چکش‌کاری کردند و پس از اصلاحات مورد نظر، همه مواد لایحه به تصویب شورا رسید. اما در جریان بررسی ماده‌یک این لایحه مجید فراهانی پیشنهاد داد تا جوایز و مشوق‌های خوش‌حسابی از 25درصدی که در این ماده پیش‌بینی شده، به 30درصد افزایش یابد که این پیشنهاد درنهایت مورد قبول قرار نگرفت. طبق ماده‌یک این لایحه درصورتی که مودیان مایل باشند همه بدهی‌های خود را نقدی و یکجا پرداخت کنند مشمول 25درصد تخفیف به‌عنوان پاداش خوش‌حسابی می‌شوند. درنهایت این ماده که یکی از مهم‌ترین مواد لایحه محرک اقتصادی شهرداری است، با رأی همه اعضای حاضر در جلسه همراه شد.
ماده4 هم یکی از مواد مهم این لایحه بود که اکثریت اعضا به آن رأی دادند. براساس ماده4 لایحه شهرداری، شهرداری تهران برای تشویق مودیان به تعجیل در پرداخت درآمدهای پایدار به‌صورت غیرحضوری و تا تاریخ 31مرداد مجاز است جوایز و مشوق‌هایی را برای شهروندان درنظر بگیرد. همچنین شهرداری می‌تواند جایزه خوش‌حسابی عوارض کسب و پیشه را به 18درصد افزایش دهد.
در بررسی ماده پنجم این لایحه علی اعطا -سخنگوی شورای شهر تهران- با اشاره به ماده پنجم مبنی بر اینکه به شهرداری اجازه داده می‌شود نسبت به توافق و تعیین تکلیف املاک دارای آرای صادره از کمیسیون ماده۱۰۰ که با ضوابط زیرپهنه مربوطه بر مبنای تصویب در کمیسیون ماده۵ با شورای‌عالی شهرسازی و معماری منطبق بوده و اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی را رعایت کرده باشد، با لحاظ رعایت حقوق مالکین مشاعی اقدام کند، گفت: «منظور این ماده به‌روشنی مطرح نشده است. در این ماده باید در اجرای مواردی توافق شود که براساس روابط جدید طرح تفصیلی آن مورد تخلف محسوب نمی‌شود.»
بر این اساس، به پیشنهاد اعطا به‌جای کلمه روابط زیرپهنه عبارت «ضوابط طرح تفصیلی و مصوبات کمیسیون ماده۵» جایگزین شد.
در ادامه اما پیشنهاد حذف ماده ششم این لایحه مطرح شد که با ۱۱رأی موافق از میان ۱۸نفر حاضر در جلسه این پیشنهاد به تصویب نرسید. نهایتا اصل این ماده با ۱۲رأی موافق و ۲مخالف از میان ۱۸نفر از حاضرین به تصویب رسید.
پیشنهاد حذف ماده8 هم دیگر موضوعی بود که در بررسی جزئیات لایحه مطرح شد و با اکثریت آرا، حذف این ماده رأی آورد. در نهایت چند بند دیگر به‌غیر از موادی که به تصویب رسید، از سوی برخی اعضای شورا به جزئیات لایحه اضافه شد.

گزارش پلیس به شورای شهر
سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ با حضور در دویست و یازدهمین جلسه شورای شهر تهران گزارشی از اقدامات یکساله پلیس پایتخت ارائه کرد.
او با اشاره به اقدامات پلیس در حوزه راهنمایی و رانندگی گفت: «با تلاش‌هایی که در سال98 در این زمینه انجام شده، شاهد کاهش 61نفری در کشته‌ها بودیم و بر همین اساس پلیس راهور تهران بزرگ با توجه به اقدامات انجام‌گرفته توانست رتبه برتر را نسبت به کاهش کشته‌ها در بین استان‌های دیگر به‌خود اختصاص دهد.»
سردار رحیمی به میزان رضایتمندی شهروندان تهران از پلیس110 اشاره و اضافه کرد: «طبق بررسی‌های انجام‌شده میزان رضایتمندی مردم تهران از پلیس110، 92درصد بوده است.»
فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه یک سایت کنترلی در پلیس تهران برای نظارت و کنترل فعالیت‌ها به‌طور ویژه در بحث سرقت راه‌اندازی شده است، گفت: «همچنین حدود 5میلیون و 500هزار تماس عملیاتی در سال گذشته از طریق پلیس110 انجام گرفته که 700واحد عملیاتی پلیس110 در سطح شهر تهران این عملیات‌ها را انجام داده‌اند.»

تذکرات اعضا در دویست‌ویازدهمین جلسه شورای شهر تهران

 تسریع فرایند صدور پروانه‌های ساختمانی

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران
شهرداری تهران در چارچوب احکام برنامه سوم توسعه شهر تهران، مکلف بوده تا در راستای شفافیت، هوشمندسازی و پایش مستمر فرایند کنترل و نظارت بر تحولات کالبدی و ساخت‌وساز در شهر و ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان اقداماتی عملیاتی کند. ضمن اینکه در این برنامه به ایجاد شفافیت، رفع تفسیرپذیری و انتشار بر خط عمومی قوانین، ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری و دستورالعمل‌ها، ابلاغیه‌ها و مصوبات مرتبط با ساخت‌وساز و فرایندهای حوزه شهرسازی و معماری و دسترسی حداکثری شهروندان به آنها تا پایان سال اول برنامه تأکید شده که ارائه خدمات شهرسازی و معماری شهرداری ازجمله صدور پروانه و گواهی‌های ساختمانی به‌صورت هوشمند و غیرحضوری (شهروندمحور) تا پایان سال اول برنامه از این جمله است. اما متأسفانه برخلاف اتمام مهلت مقرر قانونی تا‌کنون شاهد اجرای تکالیف یادشده از سوی شهرداری تهران نبوده‌ایم. همچنین لازم است در اسرع وقت اقدام لازم از سوی شهرداری صورت بگیرد.چرا که اجرای هر چه سریع‌تر این تکلیف می‌تواند زمینه‌ساز جلب رضایت شهروندان تهرانی و بهبود فرایندهای معماری و شهرسازی شود.

 انتقاد از حصارکشی فضاهای سبز در منطقه22

سیدآرش حسینی‌میلانی
در مناطقی از شهر که طی دهه‌های اخیر توسعه یافته‌اند، به جهت گسترش و حفظ فضای سبز با چالش‌هایی مواجه هستند. ازجمله آنکه پس از گذشت سال‌ها با مراجعه مالکان، مشکلات تثبیت اراضی تشدید می‌شود. یکی از موارد، پهنه فضای سبز و جنگلی موجود در منطقه22، حد فاصل بزرگراه شهید خرازی و بلوار اردبیلی است. این پهنه دارای فضای جنگل‌کاری شده به وسعت 260هزار مترمربع و حدود 16هزار اصله درخت از سال75 است. براساس توافق صورت‌گرفته، مالک صرفا مجاز به تعیین حدود با پروفیل‌های فلزی بوده؛ اما در بازدیدها و بررسی‌های نظارتی مشخص شد بخش‌هایی از جنوب پلاک حصارکشی شده است. متأسفانه این موضوع ضمن مغایرت با مقررات، زمینه ساخت‌وساز و از بین رفتن درختان شده و فعالیت‌های غیرمجاز را در پی خواهد داشت. ازاین‌رو ضمن تأکید بر کنترل روند فعالیت‌ها، لازم است از هرگونه اقدامات غیرمجاز جلوگیری و رسیدگی مستمر و حفظ فضاهای سبز به‌طور جدی پیگیری شده، و نتیجه به شورای شهر گزارش شود.

مدیریت یکپارچه در شهرداری تهران رعایت نمی‌شود

شهربانو امانی 
بارها اعضای شورا و مدیران شهری بر موضوع اجرای مدیریت یکپارچه شهری تأکید داشته‌اند. اما متأسفانه این موضوعِ حائز اهمیت در بدنه مجموعه شهرداری تهران به‌هیچ‌وجه رعایت نشده است. طی بازدید میدانی که یکم اردیبهشت امسال درخصوص اقدامات مقابله با بیماری کرونا از مجموعه بوستان چیتگر و دریاچه شهدای خلیج‌فارس واقع در شهرداری منطقه۲۲ شهر تهران به عمل آمد، با صحنه‌هایی ناراحت‌کننده و تأسف‌بار مواجه شدم که فقدان اعمال مدیریت یکپارچه در بدنه شهرداری و رسیدگی به معضلات، بیش از پیش احساس می‌شود. بنابراین خواهشمند است با توجه به اهمیت موضوع و در اجرای ماده73 قانون شوراها مراتب را به‌عنوان تذکر ابلاغ فرمایید.
برخی از این مشکلات که در بازدید میدانی مشاهده شد به شرح زیر است:
- مواجهه با انباشت زباله‌ها و استشمام بوی متعفن در ضلع غربی دریاچه، منظره‌ای نامناسب و شرم‌آور خلق کرده بود.
- محوطه‌ای خالی بین بوستان چیتگر و دریاچه شهدای خلیج‌فارس، بدون مدیریت باقی مانده و تنها با دیواره‌ای از فنس و توری حدفاصل این دو مجموعه گردشگری تفکیک شده است.
- از این دست فضاها که در مرز‌های استحفاظی مناطق و یا سازمان‌های شهرداری تهران قرار دارد، در سطح شهر زیاد به چشم می‌خورد.

     حل اختلاف‌نظرها با تکیه بر رأی اکثریت

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر که در جلسات بررسی لایحه محرک اقتصادی شهرداری در کمیسیون‌ها، به‌عنوان کمیسیون فرعی مشارکت فعال داشته، انتظار داشت به‌عنوان رئیس کمیسیون شهرسازی گزارشی از کلیات لایحه ارائه کند؛ چراکه به اعتقاد او بخش عمده‌ای از این لایحه به ظرفیت‌های درآمدی شهرسازی تکیه دارد. این موضوع اما با واکنش هاشمی و دلخوری سالاری همراه شد و جلسه شورا را برای دقایقی به حاشیه برد. او که از این موضوع ناراحت شده بود، قصد داشت صحن را ترک کند که با پادرمیانی چند عضو شورا به صحن بازگشت. اما در این میان محسن هاشمی هم قصد داشت با ترک صحن، ریاست جلسه را به سیدابراهیم امینی بسپارد که از این کار صرف‌نظر کرد. موضوع دیگری که بخشی از وقت جلسه شورای شهر تهران را گرفت، توزیع 2گزارش از لایحه شهرداری میان اعضای شورا بود؛ گزارشی که با 12ماده بعد از جلسات کمیسیون برنامه و بودجه نهایی شده بود و گزارش دیگری که صبح همان روز در نشست هم‌اندیشی شهردار و معاونانش با اعضای شورای شهر معیار عمل قرار گرفته بود. در این میان، برخی اعضا معتقد بودند گزارش قبلی رسمیت دارد؛ اما عده‌ای دیگر با استناد بر نشست هم‌اندیشی صبح، باور داشتند که گزارش جلسه هم‌اندیشی باید به جریان بیفتد. این موضوع هم درنهایت با تکیه بر تصمیمات شورایی و با رأی اکثریت برطرف شد و محسن هاشمی، رئیس شورا را بر آن داشت که برای انتخاب یکی از این گزارش‌ها، سیستم رأی‌گیری را فعال کند. در نهایت، اکثریت اعضا به آخرین گزارش که بعد از نشست مشترک شورا و شهرداری تهیه شده بود رأی دادند. در نهایت هم، محمد سالاری و محسن هاشمی از یکدیگر دلجویی کردند و یکی از مهم‌ترین تصمیمات شورا در دوره پنجم به روال عادی خود برگشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید