شهردار تهران در دیدار با کارآفرینان و فعالان اقتصادی:
بهدنبال درآمدزایی آسیبزا برای شهر نیستیم
پیروز حناچی: اداره تهران روزانه به ۵۰ تا ۸۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
شهردار تهران در گفتوگو با فعالان اقتصادی و کارآفرینان راههای ایجاد درآمد برای شهر را بررسی و تأکید کرد به هر قیمتی نباید برای شهرداری درآمد کسب کرد.
به گزارش همشهری، پیروز حناچی در این دیدار با تأکید بر اینکه سال گذشته با تحریمهای جدید میزان درآمد دولت از نفت، به حداقل رسید و شهرداری تهران هم تحتتأثیر این فضا قرار گرفت، گفت: «مدیریت شهری در دوره جدید نمیخواهد به هر شکلی درآمدزایی کند و چارچوبهایی دارد. به همین دلیل امروز شرایط مالی سختی را تجربه میکنیم. اداره شهرداری تهران حداقل نیاز به اعتبار روزانه بین ۵۰ تا ۸۰میلیارد تومان دارد با وجود این شهرداری در دوران کرونا فعالیت خود را ادامه داد؛ برای نمونه ناوگان حملونقل عمومی با ۸۰درصد ظرفیت فعالیت میکرد، درحالیکه تنها ۱۰درصد مسافران همیشگی از آن استفاده میکردند.» او درباره این نقد که «شهرداری تهران هزینههایش بالاست» گفت: «این انتقاد وارد است و تلاش شده که این مشکل تا حدودی برطرف شود. بدنه شهرداری سنگین است هرچند که حقوقبگیران شهرداری از ابتدای مدیریت جدید از ۶۷هزار به ۶۲هزار نفر رسیده، اما باید در این زمینه با رعایت تمام جوانب اخلاقی و انسانی بیشتر تلاش کنیم.» شهردار تهران با اشاره به ارائه لایحه دوفوریتی به شورای شهر تهران برای رفع موانع مالی شهرداری تأکید کرد: «ما بهدنبال کسب درآمد به هر بهانهای نیستیم، چراکه بعضی مسیرهای درآمدزایی به شهر آسیب میزند.»
حمایت شهرداری از استارتاپها
شهردار تهران درباره «همکاری و حمایت از استارتاپها» گفت: «سیاست مدیریت شهری حمایت از استارتاپها است در همین راستا ما پیگیر «هوشمندسازی ارائه خدمات شهری» در شهر تهران هستیم. حتی لایحهای برای حمایت از آنها آماده و به شورای شهر تهران ارائه شده است.» حناچی درباره «درآمدزایی از سرای محلات» نیز گفت: «از سرای محلات به اندازهای که باید، درآمد مالی کسب نمیشود و مکانیسمهای فعلی برای درآمدزایی مؤثر نیست. بهنظر میرسد نهادهای مدنی باید بیشتر تلاش کنند و خواستههای مردم را به مدیریت شهری منتقل کنند تا تبدیل به تصمیمات اجرایی شود. در عین حال باید قبول کرد که نزدیکتر از این سراهای محلات به مردم در شرایط فعلی وجود ندارد که اطلاعات بسیار خوبی از شهروندان دارند و میتوان از آن برای خدماتدهی بیشتر به شهروندان استفاده کرد.»
ساختوساز به معنی شهرفروشی نیست
شهردار پایتخت درباره تراکمفروشی توضیح داد: «میتوان شهر را با ساختن اداره کرد اما نباید خارج از برنامه تراکم فروخته شود. شهرداری در دوره مدیریت جدید تلاش کرده است هم طبق برنامه تراکم بفروشد و هم آن را به قیمت واقعی و نه به نصف قیمت و ارزان ارائه دهد. هماکنون در تهران قیمت تراکم معادل قیمت زمین است. در این زمینه شهرداری به سمت تعادل حرکت میکند. 2لایحه در مجلس تصویب شد؛ یکی لایحه درآمدهای پایدار که بهزودی ایرادهای وارده شورای نگهبان بر آن برطرف خواهد شد و دیگری مالیات بر ارزش افزوده است که از یک سوم درآمد مالیات بر ارزش افزوده، به ۴ از ۹درصد رسید و مطمئنا این دو لایحه در افزایش درآمد شهرداری در شرایط عادی تأثیر خواهد داشت.»
حناچی به «تبدیل تهران بهعنوان یک مقصد گردشگری» اشاره کرد و گفت: «تهران از نظر جاذبه گردشگری چیزی کم ندارد اما در زمینه شناساندن آن به مردم کمکاری شده، مدیریت شهری تلاش کرد در دوره جدید موزههای جدیدی راهاندازی کند و قطعا اگر تهران تبدیل به مقصد گردشگری شود بسیاری از مشکلات شهر برطرف خواهد شد و درآمدهای خوبی هم به شهر تهران تزریق خواهد شد.»
۱۶۷ تومان هزینه امحای هرکیلو زباله
پیروز حناچی درباره «کسب درآمد از زباله» و «ورود بخش خصوصی به این حوزه» گفت: «اکنون زباله در تهران در اختیار پیمانکار است اما باید پذیرفت بازیافت زباله مسیر طبیعی خود را طی نمیکند. مبنای طرح جامع پسماند که قرار است اجرا شود این است که زباله تولید شده را اول ارزشگذاری و بعد برای آن برنامهریزی میکند. سرانه زباله در کشور برخلاف تبلیغی که میشود خیلی بالا نیست. در عین حال ارزش زبالههای همه مناطق شهر یکی نیست مثلا ارزش زبالههای منطقه یک با ۱۲ اساسا قابل مقایسه نیست. قیمت متوسط امحای زباله کیلویی ۱۶۷ تومان است که رقم نسبتا بالایی است.» او درباره «خصوصیسازی اتوبوسرانی» گفت: «هماکنون ۶۰درصد اتوبوسرانی در اختیار بخش خصوصی است اما مشکل این بخش یارانه بالایی است که پرداخت میشود و مدیریت شهری بهدلیل برخی مخالفتها و شرایط اقتصادی کشور اجازه ندارد این یارانه را تعدیل کند.»
او همچنین پیشنهادهایی مانند اجاره پلاکهای مسکونی که استفاده اداری میشوند را قابل تامل خواند و گفت: «این پیشنهاد خوبی است و بهتر از پلمب واحد است که فعلا اجرا میشود.»
حناچی درباره استفاده از نمایشگاه آفتاب نیز عنوان کرد که مدیریت شهری قصد داشت نمایشگاههای ملی را به این مجموعه منتقل کند اما اگر اتاق بازرگانی تهران بتواند این مجموعه را با پیشنهادهای خود به درآمدزایی برساند مدیریت شهری از آن استقبال میکند. او در پایان درباره کسب درآمد از بیلبوردهای تبلیغاتی هم گفت: «شهرداری تهران ۱۵درصد بیلبوردها را در اختیار دارد. البته این بیلبوردها هم در بیشتر مواقع خالی نیستند. اما در عین حال تلاش شده که در بیلبوردهای شهرداری تبلیغات مرتبط با مناسبتها و شرایط روز کشور وجود داشته باشد.»