• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 11 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99534
+
-

چرخ اول

لطفاً حق‌کپی‌رایت بامیه را رعایت کنید!

 طوبا ویسه:
اول، همان‌طور که ما مجبور شدیم در خانه بمانیم و نان بربری و لواش و باگت بپزیم؛ مسئولیت  درست‌کردن زولبیا و بامیه را هم به فهرست کارهای خانه اضافه کردیم. بعد از آن‌همه حجم ویدیو و صداهای ضبط‌شده‌ی معلم‌ها، برای تنوع لازم دیدیم که تغییری در زندگی بدهیم.  البته از آن‌جایی که در هرکاری باید خلاقیت باشد و بدون خلاقیت زندگی معنا ندارد و هم‌چنین برای  ایجاد بدنی سالم و صد البته روحی سالم‌تر، با اجازه بامیه‌ها را در شهدِ شکر نریختیم. پدرم گفت: «این‌که دیگر بامیه نیست!» گفتیم: «چیست؟» گفت:«چوروس..!»
- جل‌الخالق، چوروس دیگر چیست؟ پدرم که به‌خاطر کارش چندکشور دنیا را دیده توضیح داد: «این مردمان اروپا، به‌ویژه اسپانیایی‌ها به این بامیه‌ی ما رنگ و لعاب مدرن داده‌اند و تبدیلش کرده‌اند به یک میان‌وعده‌ی خوش‌مزه به نام چوروس. یعنی بامیه‌ای که درون  شهد و شکر نباشد؛ عوضش با کمی خاک قند یا سُس شکلات تناول می‌شود.»
من و برادرم  از این ماجرا کمی تا اندکی به فکر فرو رفتیم، یعنی چه؟
ما متوجه نکته‌ی مهم و حیاتی  شدیم که تا آن‌لحظه از آن غافل بودیم.  یعنی اروپایی‌هایی که ما را متهم می‌کنند که ما کپی‌رایت (حق تکثیر) را رعایت  نمی‌کنیم؛ خودشان هم حق کپی‌رایت بامیه را رعایت ننموده‌اند و ما می‌توانیم از این جماعت شکایت کنیم. القصه، بنده و برادرم در ماه رمضان امسال به‌جای خریدن زولبیا و بامیه‌ از قنادی  سرکوچه، خودمان دست‌به‌کار شدیم و چوروس را هم کشف کردیم  و سفره‌ی ماه مبارک رمضان با این زولبیا و بامیه‌ی ایرانی‌اروپایی زیبا و دل‌نشین شد.
دوم، یادش به‌خیر ماه مبارک‌ رمضان در شهر چه خبرها بود...
اصلاً امسال ماه مبارک رمضان، با همه‌ی سال‌ها فرق دارد. سال‌های پیش اگریادت باشد به نمایشگاه‌های ماه رمضان می‌رفتیم. نمایشگاه قرآن که در مصلای امام خمینیره برگزار می‌شد، یکی از مهم‌ترین اتفاق‌ها بود. از کارگاه‌ها، نمایش‌ها  و نمایشگاه‌های عکس ماه مبارک رمضان دیدن می‌کردیم. به بخش فروش کتاب‌هم  می‌رفتیم؛ اما امسال چه؟ امسال به‌خاطر کرونا نمایشگاه  قرآن برگزار نمی‌شود!راستی یادش به‌خیر، پارسال ماه رمضان برج میلاد رفتیم. امسال بازدید از برج میلاد انجام نمی‌شود. اما جشنواره‌های مختلفی به شکل مجازی از سوی شهرداری و سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری برگزار می‌شود.مثلاً هفتمین جشنواره‌ی تک‌نوازی ساز دف در رده‌ی سنی ۱۳ تا ۱۹ سال به‌همت فرهنگ‌سرای بهمن به صورت آنلاین برگزار می‌شود. مهلت ارسال آثار تا 26 اردیبهشت است. آدرس سایتfarhangsara.ir   است.
  از خبرهای خوب این روزها انتشار 23 کتاب صوتی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  است.گالری‌گلستان هم برای کودکان در قرنطینه مسابقه‌ی نقاشی برگزار کرده.
 سوم، کرونا یک ویروس است، اگر روزه می‌گیرید؛ حواستان باشد که در ساعت افطار و سحری مایعات زیادی بنوشید تا بدنتان آسیب نبیند.  خاله‌ی من که مشاور تغذیه است به من گفت بخش مهمی از آب بدن را می‌توان با خوردن میوه در بدن ذخیره کرد؛ پس تا توانستید  در هنگام سحر و افطار مایعات و میوه نوش‌جان کنید...

این خبر را به اشتراک بگذارید