مسئله آموزش درسی در کرونا تبدیل به یک چالش بزرگ برای آموزش و پرورش ایران شده و این روزها مصایب تدریس از راه دور در صدر خبرهای کشور است. اما در میان ١۴ میلیون دانشآموز کشوری که این روزهای ملتهب را میگذرانند، دانشآموزان پایه دوازدهم که هم باید امتحان نهایی بدهند و هم داوطلب کنکور سراسری هستند، فشار و استرس بیشتری را تحمل میکنند.
بلاتکلیفی و سردرگمی درباره آینده تحصیلی و دسترسی نداشتن به آموزش حضوری به نگرانی متداول کنکور اضافه شده و شرایط را برایشان بسیار سخت کرده است. مسئولان آموزش و پرورش و سازمان سنجش نیز در اینباره نظر قطعی و نهایی نمیدهند و توپ تصمیمگیری را به زمین ستاد ملی مبارزه با کرونا انداختهاند.
بهطور نمونه محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش که دیروز با یک برنامه تلویزیونی گفتوگو کرده، باز هم درباره نحوه برگزاری آزمون پایه دوازدهم (امتحانات نهایی) نظر قطعی نداده و گفته این امتحانات در جهت رعایت حقوق دانشآموزان «ترجیحاً» بهصورت حضوری و براساس برنامه پیشنهاد شده، از نیمه خرداد بهمدت 3هفته برگزار خواهد شد. این در حالی است که پیش از این علیرضا کمرهای، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، گفته بود امتحانات پایه دوازدهم «قطعا» بهصورت حضوری برگزار خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه دیروز، درباره زمان برگزاری کنکور هم سخن گفت و تأکید کرد 20روز پس از پایان امتحانات نهایی پایه دوازدهم، آزمون سراسری یا همان کنکور برگزار خواهد شد. این جمله به این معناست که اگر تقویم اعلامی حاجیمیرزایی درخصوص امتحانات نهایی عملی شود، در هفته اول مردادماه شاهد برگزاری آزمون سراسری خواهیم بود. این در حالی است که پیش از این ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از نامعلوم بودن زمان برگزاری کنکور سخن گفته و تأکید کرده بود تا زمانی که آموزش و پرورش تقویم برگزاری امتحانات نهایی را رسما اعلام نکند، نمیتوان درخصوص زمان برگزاری کنکور تصمیم گرفت.
خدایی، پس از مصاحبه وزیر آموزش و پرورش نیز، به ایرنا گفت: در نامهای به وزیر آموزش و پرورش، خواستار اعلام رسمی برنامه زمانی امتحانات پایان ترم و درسهای موردنظرشان برای امتحان شدم. بعد از مشخص شدن تکلیف این ۲ مورد، زمان برگزاری کنکور و محتوای آزمون را اعلام میکنیم. کیفیت برگزاری امتحانات سایر مقاطع نیز از سؤالات مهم این روزهای افکار عمومی است. حاجی میرزایی، در این خصوص، ارزیابی در مقطع ابتدایی را توصیفی عنوان کرد و گفت در این مقطع معلم در پایان زمان آموزش با توجه به عملکرد دانشآموز به او نمره میدهد. بهگفته حاجیمیرزایی، در سایر مقاطع نیز اگر امکان برگزاری امتحانات بهصورت حضوری باشد، امتحانات بهصورت حضوری در غیر این صورت غیرحضوری برگزار می شود. به گفته وزیر آموزش و پرورش تشخیص امکان برگزاری حضوری آزمون برعهده معلم خواهد بود.
با توجه به اینکه در مقاطع مختلف، بخشی از محتوای درسی بهصورت مجازی و تلویزیونی تدریس شده و حرف و حدیثهایی درخصوص دسترسی همه دانشآموزان به این آموزشها و همچنین کیفیت آن مطرح است، نحوه برگزاری آزمونها و بارمبندی سؤالات از دیگر ابهامات مهمی است که این روزها دانشآموزان ایرانی با آن دست و پنجه نرم میکنند. معاون وزیر آموزش و پرورش در اینباره گفته، اصرار آموزش و پرورش به آموزش کامل محتوای درسی به این معنا نیست که ارزیابی و آزمون نیز از محتوای کامل کتابهای درسی به عمل خواهد آمد. کمرهای گفته: ارزیابی از دانشآموزان براساس محتوایی که یقین حاصل کنیم، دانشآموزان دریافت کردهاند، انجام خواهد شد. به گفته او در رابطه با پایه دوازدهم روی 80درصد از حجم دروس توافق و در اینباره با سازمان سنجش مکاتبه شده است. از اظهارات کمرهای میتوان این نتیجه را گرفت که در کنکور سراسری، سؤالات مربوط به پایه دوازدهم صرفا از 80درصد محتوای دروس بوده و شامل بخشهایی که از طریق تلویزیون و فضای مجازی آموزش داده شده نخواهد بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفته در امتحانات نهایی، 20نمره از 80درصد محتوای کتابهای درسی است و 4نمره بهصورت اختیاری از 20درصد محتوایی است که بهصورت مجازی و تلویزیونی آموزش داده شده است. کمرهای درخصوص آزمونهای دیگر مقاطع تحصیلی نیز توضیحاتی ارائه کرده و گفته است: امتحانات 6پایه اول ابتدایی بهشیوه ارزشیابی توصیفی است و در پایه ششم امتحانات هماهنگ لغو شد، امتحانات پایه نهم هم که هماهنگ استانی بود، امسال برگزار نمیشود؛ درباره حجم دروس در امتحانات پایان سال نیز معلم و مدیر مدرسه بعد از مسجل شدن میزان آموزشها بهصورت غیرمتمرکز تصمیم میگیرند.
چهار شنبه 10 اردیبهشت 1399
کد مطلب :
99462
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/ERxXm
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved