• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 8 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99327
+
-

خداحافظی با سوسن طاقدیس

خداحافظی با سوسن طاقدیس


صبح یکشنبه، پیکر سوسن طاقدیس در قطعه نام‌آوران بهشت‌زهرا(س) به خاک سپرده شد.
سوسن طاقدیس متولد 1338در شیراز بود. نویسندگی را به‌شکل حرفه‌ای با کیهان بچه‌ها آغاز کرد و توانست به مرور خود را به‌عنوان یکی از نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان تثبیت کند. روایت زندگی طاقدیس، روایت نویسنده خودآموخته‌ای است که از شهرستان به تهران می‌آید و بدون ابزار و امکانات رسانه‌ای و استفاده از موقعیت‌ها، اثر به اثر پیش می‌آید و در دل کودکان و نوجوانان ایران جامی‌گیرد.
طاقدیس مثل بسیاری از نویسنده‌های حوزه ادبیات کودک و نوجوان تجربه‌های گوناگونی را در شعر و داستان دارد اما داستان‌نویسی برای خردسالان و کودکان یکی از حوزه‌هایی بود که او را در میان نویسندگان کودک و نوجوان متمایز می‌کرد.
«لیلا و سلطان»، «با یک گل بهار نمی‌شود»، «هدیه‌ای برای تو»، «قهر قهر تا روز قیامت»، «جوجه اردک زشت»، «تو هم آن سرخی را می‌بینی»، « شما یک دماغ زرد ندیدید؟»، «قدم یازدهم»، «زرافه من آبی است»، «پشت آن دیوار آبی»، «هزار سال نگاه»، «دخترک و فرشته‌اش»، «بزغاله‌های سبز»، «یکی بود» و «جوراب سوراخ» ازجمله آثار او در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است.
«قدم‌ یازدهم» معروف‌ترین اثر اوست که در سال 1386جایزه کتاب سال را برای او به ارمغان آورد. این داستان در کتاب درسی سال چهارم ابتدایی آمده است.  این کتاب به زبان‌های انگلیسی و کردی ترجمه شده. مریم کشکولی‌نیا انیمیشنی از این داستان ساخته است. همچنین کتاب «شما یک دماغ زرد ندارید» در سال 1384برگزیده جایزه پروین اعتصامی و کتاب «و خدا پاسخ داد» در سال 1389برگزیده جایزه شهید حبیب غنی‌پور شدند.
سوسن طاقدیس پنجم اردیبهشت بر اثر عارضه قلبی درگذشت. پیکر او صبح دیروز در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :