• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 8 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99294
+
-

بهانه‌های ناتمام آمریکا

وزیر خارجه آمریکا همچنان اصرار دارد که معافیت تسلیحاتی ایران را لغو کند

بهانه‌های ناتمام آمریکا

دولت ترامپ گام‌به‌گام در حال تکمیل پازلی است که در نتیجه آن بتواند بار دیگر پای ایران را به شورای امنیت سازمان ملل باز کند. بهانه جدید مقامات کاخ سفید پرتاب ماهواره نور به فضا توسط سپاه پاسداران بوده است.

ماهواره نور به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح چهارشنبه، ۳ اردیبهشت‌ماه توسط ماهواره‌بر دومرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران با موفقیت پرتاب شد و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت و بعد از ساعاتی مقامات پنتاگون موفقیت‌آمیز‌بودن این پرتاب را تایید کردند و سپس نوبت به مایک پمپئو، وزیر خارجه و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا رسید که اقدام ایران را محکوم کنند.
پمپئو که در هفته‌های اخیر و با نزدیک‌شدن به موعد برچیده‌شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران از جامعه جهانی خواسته بود تحریم‌های ایران را تمدید کنند، کماکان به فضاسازی علیه برنامه موشکی ادامه می‌دهد. او در تازه‌ترین موضع‌گیری با اشاره به پرتاب ماهواره نور، یک بار دیگر خواستار حمایت کشورها از تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران شد.

پمپئو در بیانیه خود مدعی شده بود: ماهواره‌بر ایران و موارد دیگری که قبلا پرتاب شده‌اند، متشکل از فناوری‌هایی همانند و قابل تعویض با فناوری‌های موشک‌های بالستیک است که شامل سامانه‌های دوربرد مانند موشک‌های بالستیک قاره‌پیما می‌شود. هیچ کشوری تاکنون از توان موشک‌های بالستیک قاره‌پیما مگر به منظور حمل سلاح‌های هسته‌ای استفاده نکرده است.
وزیر خارجه آمریکا پیش از این در صفحه توییترش ادعا کرده بود: ایران همچنان دروغ می‌گوید که برنامه فضایی آن صلح‌آمیز، غیرنظامی و شفاف است.
طبق قرار قطعنامه‌2231 شورای امنیت که در تایید برجام صادر شد، مهرماه امسال باید تحریم تسلیحاتی ایران توسط شورای امنیت برداشته شود و تاکنون هم کشورهای جهان بخصوص چین و روسیه درخواست‌های آمریکا برای همراهی با تمدید تحریم‌های ایران را رد کرده‌اند.
همزمان با تحرکات دولت آمریکا، روز گذشته ۵۱ مقام پیشین و کارشناس آمریکایی از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا خواستند که فشارها بر تهران را افزایش دهد.
این ۵۱ نفر در نامه سرگشاده خود به ترامپ، با تکرار ادعاهای نخ‌نما و واهی واشنگتن علیه کشورمان ‌مدعی شده‌اند که شرایط سخت کنونی ایران در مقابله با شیوع ویروس کرونا هیچ ارتباطی با تحریم‌های آمریکا ندارد و به دلیل مخالفت این کشور با پیشنهاد کمک از سوی دولت آمریکا‌ست.
پس از آمریکا، برخی کشورهای اروپایی از جمله‌ آلمان، فرانسه و انگلیس نیز به صورت جداگانه اقدام ایران در پرتاب ماهواره را مغایر با قطعنامه‌2231 دانسته بودند که وزارت خارجه ایران ضمن رد این ادعا از همراهی اروپایی‌ها با آمریکا در نقض قطعنامه 2231 انتقاد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید