• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 8 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99270
+
-

از دستگیری اسکیمرها تا انهدام باند فروش داروی کرونا

از دستگیری اسکیمرها تا انهدام باند فروش داروی کرونا


ماموران پلیس فتای پایتخت در جریان چند عملیات جداگانه اعضای 4باند اسکیمری که حساب صدها نفر را خالی کرده بودند، به همراه مجرمانی که اقدام به فروش داروی مقابله با کرونا در فضای مجازی می‌کردند، دستگیر کردند.
به گزارش همشهری، سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت صبح دیروز درخصوص تازه‌ترین عملیات‌های پلیس فتای تهران گفت: اعضای باندهای اسکیمری 10نفر هستند که متأسفانه بارها به سبب بی‌توجهی بعضی از مردم به تذکرات مکرر پلیس موفق به اجرای نقشه‌هایشان شده‌اند. وی ادامه داد: این افراد با راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای سیار مثل وانت‌باری، میوه‌فروشی و... کارت‌های مشتریان خود را می‌گرفتند و به بهانه دریافت مبلغ خرید، در یک لحظه اقدام به کپی مشخصات کارت خریدار از طریق اسکیمر می‌کردند و بعد با در اختیار داشتن رمز کارت که مشتریان به زبان آورده بودند، به‌راحتی کپی کارت آنها را تهیه کرده و همه موجودی حسابشان را خالی می‌کردند.
رئیس پلیس پایتخت با تأکید بر اینکه تا این لحظه بیش از 380نفر شاکی علیه این سارقان در پلیس فتا شکایت کرده‌اند، گفت: متهمان با این شگرد دست‌کم 4میلیارد تومان از مردم کلاهبرداری کرده‌اند. وی افزود: انتظار و تقاضای من این است که مردم دقت کنند و همچنین اصناف، کسبه، متصدیان و فروشندگان واحد‌های صنفی مکلف هستند که پوزها را به‌گونه‌ای در دسترس مردم قرار دهند که به‌راحتی بتوانند کارت خود را بکشند و رمز خود را وارد کنند و نیازی نباشد که رمزشان را به زبان آورند. فرمانده انتظامی تهران همچنین از دستگیری باندی ۸‌نفره خبر داد که داروهای مرتبط با کرونا را با قیمت‌های بسیار زیاد در فضای مجازی به فروش می‌رساندند.


 دستور کلاهبرداری از ترکیه



یکی از باندهای اسکیمری به بهانه فروش پرتقال دست به کلاهبرداری می‌زدند. سرکرده این گروه مردی ایرانی بود که در ترکیه زندگی می‌کرد و گروه با هدایت او نقشه‌هایش را پیش می‌برد. حالا یکی از اعضای این گروه جزئیات نقشه کلاهبرداری‌هایشان را شرح می‌دهد.

از شگردتان بگو؟
ما یک خودروی وانت‌ با بار پرتقال داشتیم. معمولا به بلوار فردوس می‌رفتیم و در آنجا افرادی که برای خرید می‌آمدند را به دام می‌انداختیم. همدستم میوه را به خریدار می‌داد و من کارت عابربانک مشتری را می‌گرفتم و به داخل ماشین می‌رفتم تا کارت بکشم. در آنجا کنار دستگاه پوز، یک دستگاه اسکیمر گذاشته بودیم که مشخصات کارت را کپی می‌کرد. رمز را هم که از مشتری می‌گرفتیم و به این ترتیب اطلاعات کارت را به‌دست می‌آوردیم.
ایده چنین سرقتی چطور به ذهنتان خطور کرد؟
سردسته اصلی ما به نام شاپور در کشور ترکیه است. او به من گفت که می‌توانیم با این شگرد پولدار شویم. تمام کارها را خودش انجام داد، از اجاره‌کردن وانت تا خرید دستگاه اسکیمر. همه وسایل را خودش برایم فرستاد. حتی میوه‌ها را هم همدستش برایمان از بازار می‌خرید و می‌فرستاد.
با سرکرده باند چطور آشنا شدی؟
مدتی قبل که برای کار به ترکیه سفر کرده بودم، با او آشنا شدم. در آنجا به‌عنوان راهنمای توریست کار می‌کردم که به‌خاطر شاپور در ترکیه دعوا کردم. پلیس مرا گرفت و مدتی در زندان ترکیه بودم. پس از آزادی مرا به ایران فرستادند که در یک بنگاه املاک کار می‌کردم. بعد از مدتی شاپور زنگ زد و گفت یک پیشنهاد کاری خوب دارم برایت و به این ترتیب کل نقشه را برایم توضیح داد. من هم به سراغ یکی از دوستانم که از بچه‌های محله‌مان بود، رفتم و کلاهبرداری را شروع کردم.
چقدر پول به جیب زدید؟
تازه 8روز بود که شروع کرده بودیم به کلاهبرداری. در این مدت 500میلیون تومان به حسابمان واریز شده بود اما فرصت نکردیم آن را خالی کنیم، چون شاکیان شکایت کردند و توسط پلیس فتا گیر افتادیم. حسابمان هم توقیف شده است.


گروه تلگرامی

اعضای باندی که داروهای مرتبط با کرونا و کمیاب را در فضای مجازی می‌فروختند، یک گروه تلگرامی هم داشتند. اغلب تصویر داروها را در گروه می‌گذاشتند و از این طریق مشتریانشان را شناسایی می‌کردند. یکی از اعضای این باند زنی جوان است که تحصیلات مرتبط با داروسازی دارد و به‌مدت 10سال در داروخانه کار می‌کرده است.

داروها را چطور تهیه می‌کردید؟
دوستی در تلگرام به من پیام داد و گفت داروهای کمیاب دارد. نمی‌دانم از کجا تهیه کرده بود، فقط می‌دانستم این نوع داروها در اختیار بیمارستان‌هاست. فکر می‌کنم دزدیده بود. من هم داروها را از دوست تلگرامی‌ام خریدم.
چقد دارو بود؟
گفته می‌شود 5هزار قلم دارو از بیمارستانی دزدیده شده اما به‌دست ما فقط 70دارو رسید و واقعا نمی‌دانم دوست تلگرامی‌ام چطور داروها را از بیمارستان دزدیده است. او فقط با پیک داروها را فرستاد و پولش را گرفت. به‌درستی او را نمی‌شناسم.
چطور با بقیه اعضای باند آشنا شدی؟
من در داروخانه کار می‌کنم. 10سالی می‌شود کارم این است و خب طبیعی است که مرا عضو گروه‌های فروش دارویی کنند و از این طریق یکی از همین گروه‌ها با اعضای باند آشنا شدم.
مدرک تحصیلی‌ات چیست؟
ترجیح می‌دهم سکوت کنم و این سؤال را پاسخ ندهم.
چطور دستگیر شدی؟
داروها را به‌صورت اینترنتی به فردی فروخته بودم. زمانی که می‌خواستم داروها را تحویل پیک بدهم، متوجه شدم که طرف پلیس است. او نقش خریدار دارو را بازی کرده بود تا مرا دستگیر کند.
با فروش داروها چقدر سود می‌کردی؟
معمولا داروهایی که 300هزارتومان تمام می‌شد، حدود 800هزارتومان می‌فروختیم.
داروهای مرتبط با کرونا؟
هر نوع داروی کمیابی که خب مسلما این روزها به‌خاطر شیوع کرونا، داروهای این بیماری بهتر فروش می‌رود. در کل این روزها بازار فروش هر نوع دارویی داغ است.


دلال دارو

یکی دیگر از اعضای این گروه که دستگیر شده، مرد جوانی است که خودش را واسطه دارویی معرفی می‌کند. او می‌گوید داروها را از بازار می‌خرد و در فضای مجازی می‌فروشد.

از واسطه‌گری چقدر سود می‌بردی؟
بستگی به نوع دارو داشت. اگر طرف چند بسته می‌خواست، سودم بیشتر می‌شد اما میانگین می‌توان گفت بین 50 تا 200هزارتومان از هر خرید. معمولا ماهی 5 یا 6میلیون تومان سودم بود، چون بازار دارو همیشه داغ است.
چطور کار می‌کردی؟
بهتر است با مثال برایتان بگویم. مثلا اگر فردی داروی ژلوفن می‌خواست، می‌رفتم بازار دارو را تهیه می‌کردم و برای درخواست‌کننده می‌فرستادم.
برای داروخانه‌ها هم دارو می‌بردی؟
فرقی نداشت، چون با افرادی که در داروخانه کار می‌کردند هم همکاری داشتم. آنها هم سود می‌بردند مثلا اگر از فروش دولتی 15درصد سود ببرند، از فروش آزاد 30درصد به آنها می‌رسید.
تو تحصیلاتت در زمینه دارویی است؟
نه، مکانیک خوانده‌ام؛ فوق دیپلم دارم اما یک نفر به‌صورت اتفاقی مرا عضو گروه تلگرامی کرد. البته هرکسی می‌تواند عضو این گروه شود. در این گروه داروسازان، پزشکان و نسخه‌پیچ‌ها عضوند که در آنجا اقدام به تبادل دارویی می‌کنند.
یعنی از بیمارستان‌ها دارو سرقت نمی‌کردید؟
نه اصلا. اگر هم بوده من خبر ندارم. کار من واسطه‌گری است که اغلب داروها را از بازار می‌خرم. حالا اگر سرقتی هم باشد، من بی‌خبرم.
دارو‌های مقابله با کرونا می‌فروختی؟
هر نوع دارویی را می‌فروختم اما این روزها به‌خاطر شیوع کرونا اغلب‌ ماسک، دستکش، شیلد، ترمومتر و داروهای کمیاب دیگر که در داروخانه پیدا نمی‌شد را از طریق گروه‌های تلگرامی یا واتس‌آپ در کل در فضای مجازی می‌فروختیم.
چطور دستگیر شدی؟
پلیس فتا ما را دستگیر کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید