• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 8 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99267
+
-

همنوایی با یاغی

آلمانی‌ها بعد از اظهاراتشان درباره ماهواره نور حالا از یک توافق هسته‌ای جدید سخن می‌گویند

درحالی‌که هفته آینده سالروز خروج آمریکا از برجام است، صداهای تازه‌ای از اروپا به گوش می‌رسد که در تأیید مواضع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا طرح توافق جدید با ایران را تکرار می‌کنند. نخستین‌بار رئیس‌جمهور فرانسه طرحی را برای توافق جدید مطرح کرد که ایران آن را رد کرده بود.
حالا نوربرت روتگن، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان درباره توافق هسته‌ای ایران، گفته است: هدف توافق هسته‌ای این بود که از توان ایران در زمینه تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کند. با خروج آمریکا از آن، اکنون دوباره ایران از نظر از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ایجاد تهدید می‌کند.
روتگن در ادامه ضرورت توافقی جدید با ایران را مطرح کرد و گفت: بنابراین ضرورت دارد که توافقی جدید و گسترده‌تری انجام شود که مسائل ثبات منطقه‌ای را هم در بر بگیرد.

به گزارش همشهری، اظهارات این مقام آلمانی در پی این مطرح می‌شود که دولت آمریکا در ‌ماه مه سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته‌ای که میان ایران و 5 قدرت جهانی انجام شده بود، از آن خارج شد و از آن پس، ضمن بازگرداندن تحریم‌های پیشین اعمال شده بر ایران، تحریم‌های جدیدی نیز علیه ایران اعمال کرد. شرکای اروپایی توافق هسته‌ای تعهد کرده بودند که با ارائه راهکارهای کاربردی تأثیر تحریم‌های آمریکا را کاهش داده و تبادلات تجاری با ایران را عادی‌سازی کنند. ایران در پی تعلل کشورهای اروپایی در عمل به این تعهد سال گذشته اعلام کرد که در چند گام تعیین‌شده اجرای تعهدات داوطلبانه خود در توافق هسته‌ای را متوقف می‌کند که در این راستا محدودیت نگهداری ذخایر اورانیوم و آب سنگین، محدودیت درصد غنی‌سازی‌، محدودیت تحقیق و توسعه، ممنوعیت تزریق گاز به سانتریفیوژهای فردو و در نهایت تمامی محدودیت‌های فنی هسته‌ای را کنار گذاشت.  با این حال مقامات کشورمان تأکید کرده‌اند که اقدامات کاهشی ایران بازگشت‌پذیر بوده و به محض عملی شدن این تعهد شرکای برجام به حالت قبل باز خواهد گشت.
اروپایی‌ها پس از 2 سال از خروج آمریکا از برجام 2 هفته قبل بالاخره یک تراکنش از طریق سازوکار مالی تاسیس شده خود موسوم به اینستکس انجام دادند که آن هم در رابطه با کالاهای دارویی و بهداشتی بود و ایران اقدامات اینستکس را به‌دلیل در بر نگرفتن همه نیازهای خود و نیز فروش نفت، راضی‌کننده نمی‌داند.
ایران هرگونه مذاکره برای توافق جدید درباره برجام را رد کرده چون بر این باور است توافق برجام با دولت آمریکا بوده و نباید با عوض شدن رئیس‌جمهور یک کشور دوباره درباره همه موضوعات مذاکره کرد. اروپایی‌ها پس از پرتاب ماهواره نور نیز با آمریکا همصدایی کرده بودند؛ ازجمله هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان که اظهاراتی مشابه همتای آمریکایی درباره تعارض پرتاب ماهواره با قطعنامه ۲۲۳۱ داشت و خشم مقامات ایران را برانگیخت. محمدجواد ظریف‌ روز جمعه در واکنش به مواضع اروپایی‌ها در توییتر نوشت: اروپا به جای تبعیت از قطعنامه ۲۲۳۱، از ایالات متحده اطاعت کرده است. هیچ‌کدام آنها نمی‌توانند بر پایه تفسیر اشتباه و بی‌مبنا از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، ایران را موعظه کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید