• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99192
+
-

همشهری از بزرگداشت‌های مجازی برای شاعران ایرانی گزارش می‌دهد:

سعدی برخط، سهراب آنلاین


روزهای قرنطینه سبب شده است که بسیاری از برنامه‌ها به شکل غیرحضوری، در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، برگزار شود.
مرکز فرهنگی شهر کتاب که در طول سال‌های اخیر نشست‌های گوناگونی درباره شاعران بزرگ و شخصیت‌های ادبی برگزار کرده، امسال به مناسبت روز سعدی و سالروز تولد سهراب سپهری برنامه‌های خود را با عنوان «یک هفته با سعدی و سپهری» در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی برگزار کرده است.
فایل‌های سخنرانی استادان و پژوهشگران و مقاله‌ها درباره سعدی و سهراب سپهری در سایت و کانال تلگرامی مرکز فرهنگی شهر کتاب منتشر شده‌اند. 
«نگاهی به روش سهل ممتنع‌گویی و جایگاه سعدی در این روش» از دکتر اصغر دادبه، «طنز و طبیت در سخن سعدی» سخنرانی دکتر رضا داوری اردکانی، سلسله سخنرانی‌های دکتر میرجلال‌الدین کزازی با عنوان «یگانه روزگار و فرزانه آموزگار»، سلسله درس‌های صوتی دکتر مهدی محبتی با عنوان «یک نظر با سعدی»، «از سعدی تا سپهری در جهان عرب» از موسی بیدج، «در مصاحبت 2آفتاب؛ سعدی و سپهری» از علی‌اصغر ارجی، سلسله گفتارهای «از سعدی تا سهراب در سپهر ادب روسیه» از سیدحسین طباطبایی، «مناجات سعدی و نیایش سپهری» از اسماعیل امینی و... ازجمله مقاله‌ها و سخنرانی‌هایی است که در هفته اخیر در سایت و کانال تلگرامی مرکز فرهنگی شهر کتاب منتشر شده است. چنان‌که علی‌اصغر محمدخانی، مدیر مرکز فرهنگی شهر کتاب، می‌گوید استقبال کاربران شبکه‌های اجتماعی از این برنامه بسیار خوب است.
 انتشار فایل‌های صوتی و تصویری در شبکه‌های اجتماعی سبب شده است کاربران خارج از تهران و کسانی که در خارج از ایران به‌سرمی‌برند نیز بتوانند از این برنامه‌ها استفاده کنند.  شماری از برنامه‌های سال‌های گذشته مرکز فرهنگی شهر کتاب نیز امسال دوباره منتشر شده‌اند، ازجمله گفت‌و‌گوی دکتر ضیاء موحد و دکتر حسین معصومی همدانی و دکتر محمدجواد غلامرضاکاشی با استاد محمدرضا شجریان درباره نسبت سعدی و موسیقی که در سال۱۳۸۹ انجام شده بود. برگزاری و انتشار برنامه‌ها به‌صورت آنلاین قابلیتی است که به‌نظر می‌رسد باید بیشتر از آن استفاده کرد‌ تا همه علاقه‌مندانی که امکان حضور در برنامه‌ها را ندارند، بتوانند به‌راحتی از آنها استفاده کنند.  چنین فرصت‌هایی امکان دوباره استفاده از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی را یادآور می‌شود.  ظرفیتی که می‌تواند شمار دوستداران و مخاطبان برنامه‌های فرهنگی را بیشتر از اینها کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید