• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99158
+
-

کره شمالی در هراس بیماری و مرگ رهبر

همزمان با انتشار گزارش‌هایی درباره شرایط وخیم سلامتی رهبر کره شمالی سختگیری‌های دولت برای مقابله با کرونا، باعث هجوم مردم به فروشگاه‌ها شده است

گزارش2
کره شمالی در هراس بیماری و مرگ رهبر


 همزمان با انتشار گزارش‌هایی درباره شرایط وخیم سلامتی رهبر کره‌شمالی، سختگیری‌های دولت برای مقابله با کرونا، باعث هجوم مردم به فروشگاه‌ها شده است.
 همزمان با اعزام یک تیم پزشکی چینی به کره‌شمالی برای ارائه مشاوره برای درمان کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، مردم در این کشور به‌خاطر تصمیمات تازه دولت برای مهار کرونا، برای خرید کالاهای موجود، به فروشگاه‌ها هجوم برده‌اند.
به‌گزارش رویترز، در تیم اعزامی چینی، علاوه بر شخصیت‌های سیاسی، چند پزشک هم وجود دارد و همین شایعات درباره شرایط سلامتی رهبر کره‌شمالی را تقویت می‌کند. سرپرستی این تیم با یکی از اعضای ارشد دفتر همکاری‌های بین‌المللی حزب کمونیست چین است.
شایعه مرگ کیم جونگ اون، رهبر گوشه‌گیر کره‌شمالی هفته گذشته منتشر شد. در روایت متفاوتی، سایت دیلی‌ ان‌کی که در سئول مستقر است و به‌صورت تخصصی درباره اخبار مربوط به کره‌شمالی فعالیت می‌کند، گزارش داده که رهبر 36ساله کره‌شمالی به تازگی جراحی قلب کرده و دوران نقاهت را می‌گذراند. با این حال، شایعه مرگ کیم از بین نرفت و یک شبکه ماهواره‌ای چینی اعلام کرده که دیکتاتور کره‌شمالی درگذشته است. نایب‌رئیس شبکه اچ‌کی‌اس‌تی‌وی که برادرزاده وانگ‌ای، وزیر خارجه چین است به 15میلیون فالوئرش در شبکه اجتماعی ویبو گفته که این خبر را از یک منبع مطمئن دریافت کرده است.
شایعات درباره کیم جونگ اون زمانی شدت یافت که او در مراسم روز بزرگداشت کیم اینگ سونگ، پدربزرگ و بنیانگذار کره‌شمالی در نیمه آوریل غیبت کرد. از آن زمان شایعات درباره بیماری و همینطور مرگ او قوت گرفته است. با این حال پنجشنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که 3 بار با کیم جونگ اون ملاقات داشته اخبار مربوط به مرگ او را نادرست خواند. منابع اطلاعاتی کره‌جنوبی هم به رویترز گفته‌اند که کیم جونگ اون زنده است و به‌زودی در یک مراسم شرکت خواهد کرد.
کره‌شمالی بسته‌ترین و رمزآلودترین کشور دنیا به شمار می‌رود و با اخبار مربوط به سلامتی رهبر آن مانند مسائل مربوط به امنیت ملی برخورد می‌شود. رسانه دولتی کره‌شمالی آخرین بار در 11آوریل (23فروردین) در یک گزارش از حضور کیم جونگ اون در یک مراسم عمومی خبر داده است.
کیم جونگ اون پیش از این هم سابقه غیب شدن از مراسم عمومی و رسانه‌های رسمی کشورش را دارد؛ در سال2014 او بیش از یک‌ماه غیب شد اما بعدا تلویزیون دولتی در گزارشی او را در حالی نشان داد که به سختی راه می‌رفت. وزن بسیار بالا، سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی و همینطور مصرف زیاد سیگار توسط کیم جونگ اون، باعث شده است که رسانه‌ها توجه زیادی به سلامتی او نشان بدهند.
رسانه‌ها در حالی به شایعه مرگ کیم جونگ اون توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند که برخی رسانه‌های تخصصی کره‌شمالی، از بدتر شدن شرایط در این کشور به‌خاطر نگرانی از همه‌گیری کرونا خبر داده‌اند. کره‌شمالی ابتلای شهروندان به کرونا در این کشور را تأیید نکرده؛ با این حال پناهندگی یک فراری کره‌شمالی به چین و مثبت بودن آزمایش کرونای او، نگرانی‌ها درباره شیوع کرونا در کره‌شمالی را تقویت کرده است. نگهبانان چینی به این مرد هنگامی که تلاش می‌کرد از رودخانه مرزی تومن عبور کند، شلیک کردند. بعد از انتقال او به بیمارستان و انجام آزمایش، مشخص شد که او به کرونا مبتلاست.
دولت کره‌شمالی در هفته‌های اخیر محدودیت‌هایی را برای دادوستد خارجی و همینطور تجمعات در این کشور برای مقابله با ویروس کرونا وضع کرده است. به گزارش دیلی ان‌کی، در آخرین دستورالعمل که باعث نگرانی عمومی در کره‌شمالی شده، دولت به سازمان‌های مربوطه اعلام کرده که به‌منظور جلوگیری از شیوع کرونا، تمامی واردات غیرضروری تا پایان سال قطع خواهد شد. برخی از مواردی که دولت به‌عنوان کالاهای غیرضروری به آنها اشاره کرده، سس سالاد و کالاهای الکتریکی هستند. در پی این تصمیم دولت، مردم در روزهای اخیر در پیونگ‌یانگ و دیگر شهرها به فروشگاه‌ها هجوم برده‌اند تا کالاهایی که همچنان وجود دارد را بخرند. پیش از این در همین هفته‌های اخیر، مردم در پی بسته شدن مرزها به فروشگاه‌ها هجوم برده‌ بودند.
دولت کره‌شمالی مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی را به‌شدت جدی می‌گیرد. براساس این دستور دولت، تجمعات بیش از 3نفر ممنوع است. به گزارش دیلی ان‌کی، مأموران دولتی اخیرا به جشن تولد یک دانش‌آمور حمله کرده‌اند و چند نفر از والدینی را که در این جشن حاضر بوده‌اند، دستگیر کرده‌اند. این افراد به اردوگاه‌های کار اجباری فرستاده شده‌اند. منابع محلی به دیلی ان‌کی گفته‌اند که یک اتهام دیگر آنها به جز نقض قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی، رقص با موسیقی غربی است. ماموران دولتی دستگاه پخش موسیقی را هم ضبط کرده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید