• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 7 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99156
+
-

با مردم تا شهرداری پاک

یادداشت
با مردم تا شهرداری پاک

مجید فراهانی _ رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای‌شهر تهران

براساس نتایج یکی از نظرسنجی‌های انجام گرفته در شهر تهران پیش از آغاز به کار شورای پنجم، مبارزه با فساد اداری پس از آلودگی هوا و ترافیک مهم‌ترین مطالبه شهروندان تهرانی از شورا و مدیریت شهری در دوره جدید تلقی می‌شده است، علاوه بر این من و همکارانم در هنگام انتخابات با شناسایی این مشکل وعده شهرداری‌ای شفاف و کاهش فساد اداری و پیگیری تشکیل دیوان محاسبات شهری را به مردم دادیم و همچنان به تعهد و وعده‌ای که به مردم دادیم پایبندیم. برای مبارزه با فساد در شهرداری ما نیازمند شکل دادن زنجیره‌ای از اقدامات هستیم؛ اقداماتی که می‌بایست به‌صورت مستمر و بدون تعارف و در چارچوب قانون از سوی شورا مورد پیگیری قرار گیرد.
روز شورا  فرصتی است برای مرور مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای شورای پنجم در حوزه مبارزه با فساد و انضباط مالی؛ اقداماتی که در مسیر تحقق مطالبه شهروندان معزز تهرانی از شورا انجام گرفته عبارتند از :

الف. انتشار اطلاعات و فراهم‌کردن دسترسی عموم شهروندان به اطلاعات مالی و عملکردی شهرداری تهران از طریق: 
 -انتشار اطلاعات قراردادهای شهرداری تهران در سامانه شفافیت 
 -ارائه گزارش درآمد هزینه ماهانه و 6 ماهه شهرداری تهران 
 -انتشار اطلاعات بودجه پیشنهادی شهرداری و بودجه مصوب 
ب. تصویب مصوبات نظارتی با تأکید بر مبارزه با فساد از جمله:
-  مصوبه مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران
 - برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران که در آن بر اجرای تکالیف زیر توسط شهرداری تصریح شده است: 
1. هوشمندسازی فرایندهای اولویت‌دار محمل فساد 
2.‌ استقرار نظام مدیریت، شناسایی و کشف تخلف و تقلب مبتنی بر فناوری‌های تحلیل داده 
3. ارائه سازوکار حمایت حقوقی و مادی از گزارشگران فساد در شهرداری 
4. سنجش و انتشار عمومی سالانه شاخص‌های فساد و شفافیت
5. بررسی عملکرد مالی مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها و ارائه گزارش به شورا در بازه‌های 6 ماهه 
6. تدوین لایحه تشکیل دیوان محاسبات شهری و ارسال به شورای‌عالی استان‌ها جهت تصویب.
ج. اعمال نظارت مالی حین خرج با انتخاب ذیحساب و قائم‌مقامان ذیحساب شهرداری از طریق سنجش و ارزیابی توان و صلاحیت حرفه‌ای و تکلیف این افراد به گزارشگری و ارائه گزارش دستور پرداخت‌های مغایر قانون براساس فرم بند ب ماده ۱۵دستورالعمل ذیحسابی
د. اعمال نظارت پس از خرج با انتخاب حسابرسان دارای بالاترین مرتبه کیفی مورد تأیید جامعه حسابداران رسمی و معتمد بورس از طریق فراخوان عمومی(در ادوار گذشته ما شاهد انتخاب مؤسسات حسابرسی دارای رتبه ج هم بودیم که در دوره پنجم صرفاً مؤسسات رتبه الف و معتمد بورس انتخاب شده‌اند)
ه. تصویب تفریغ بودجه سال 1395و 1396با وضع تکالیف برای شهرداری به‌منظور روشن شدن ابهامات و رسیدگی به تخلفات در جلسه علنی شورا و نه جلسات غیرعلنی.
و. ارجاع 33بند شناسایی شده توسط حسابرس منتخب شورا به مراجع نظارتی(سازمان بازرسی، حراست، اداره کل حقوقی) برای رسیدگی در حسابرسی صورت‌های مالی سال ۱۳۹۳ برای نخستین بار آن هم در جلسه علنی شورا و نه جلسه غیرعلنی.

ز. تشکیل معاونت محاسبات و پایش عملکرد در دبیرخانه شورا؛ با توجه به اهمیت موضوع محاسبات و مبارزه با فساد با استفاده از ابزارهای نظارتی شورا ازجمله نظارت بر اجرای بودجه، ذیحساب و قائم‌مقامان ذیحساب و حسابرسان منتخب شورا در 3 مرحله پیش از خرج، حین خرج و پس از خرج برای نخستین بار در تاریخ فعالیت شوراهای اسلامی کشور براساس مصوبه هیأت رئیسه شورا در ساختار دبیرخانه شورا ایجاد معاونت محاسبات و پایش عملکرد پیش‌بینی شد تا این معاونت پشتیبان و پیگیر مصوبات شورا در حوزه محاسبات و پایش برنامه و بودجه باشد که این تحول گام نخست در ایجاد دیوان محاسبات شهری و تحقق وعده لیست امید به مردم در این زمینه است‌.
ح. ارائه طرح« الزام شهرداری تهران به تکمیل و اصلاح فرایند دریافت و رسیدگی به گزارش‌های شهروندان درباره فساد و تشویق گزارشگران تخلفات در شهرداری تهران» که اینجانب با حمایت و امضای 7 نفر از همکاران ازجمله آقای دکتر اعطا تقدیم هیأت رئیسه محترم شورا کردم و فوریت آن به تصویب رسید و به‌زودی رسیدگی به آن در دستور کار شورا قرار خواهد گرفت و با تصویب شورا زمینه استفاده هر چه بیشتر از توان و ظرفیت مردم برای حل مشکلات و مبارزه با فساد در شهرداری تهران فراهم خواهد شد.
برای دست یافتن به شهرداری‌ای پاک، شفاف و عاری از فساد نمی‌توان تنها به حسابرسان، ذیحسابان و دستگاه‌های نظارتی اکتفا کرد، برای مبارزه با فساد در دستگاه‌های اجرایی اعم از شهرداری یا دولت و دیگر قوا نیازمند مشارکت مردم در گزارشگری فساد هستیم؛ تنها با گزارشگری مردم و پیگیری این گزارش‌ها می‌توان به کشف فساد و نا امن کردن محیط اداری برای عناصر فاسد پرداخت. مؤثرترین و کارآمدترین سازوکارهای نظارتی در دنیا مبتنی بر دخیل کردن مردم در فرایند نظارت است، ما باید دست یاری به سوی شهروندان به‌عنوان کلیدی‌ترین یاریگران و حامیان مبارزه با فساد در شهرداری دراز کنیم و با یاری مردم به این مطالبه عمومی پاسخی مناسب دهیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید