• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99151
+
-

شمارش معکوس در ستاد تنظیم بازار برای خروج بازار خودرو از ابهام آغاز شد

دوشنبه؛ آخرین مهلت تعیین قیمت جدید خودرو‌

علی ابراهیمی _ روزنامه‌نگار

شمارش معکوس برای تعیین دستورالعمل و کشف قیمت‌ جدید خودروهای پر تیراژ داخلی آغاز شده است. ستاد تنظیم بازار، در نشست هفته گذشته خود با تعیین مهلتی یک هفته‌ای، وزارت صنعت و سایر دستگاه‌های عضو کارگروه تنظیم بازار خودرو را مکلف کرد حداکثر تا روز دوشنبه هفته جاری، قیمت‌های جدید خودروها را استخراج و به این ستاد ارائه کنند.به گزارش همشهری، ابهام درمورد قیمت کارخانه و توقف فعالیت مراکز شماره‌گذاری خودرو در 40روز گذشته بازار خودرو را به سقف‌ قیمت چسبانده؛ از شنبه هفته جاری با گشایش دوباره مراکز شماره‌گذاری، یکی از ابهام‌های بازار برطرف شده و حالا همه به انتظار روز دوشنبه‌ و جلسه ستاد تنظیم بازار نشسته‌اند.

پایان مهلت یک هفته‌ای 
محمدرضا کلامی، سخنگوی ستاد تنظیم بازار درباره روند کشف قیمت و تعیین دستورالعمل نرخ‌گذاری خودرو، به همشهری، گفت: در این جلسه گزارش کمیته تنظیم بازار خودرو و فرمول قیمت‌گذاری پیشنهادی شورای رقابت و ضوابط قیمت‌گذاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان مطرح شد. در این نشست پس از بحث و بررسی درباره مسائل مرتبط و ضرورت احصای قیمت نهایی حاصل از هر روش در خودروهای مختلف، بر ادامه فعالیت اقتصادی تولید در عین توجه به محدودیت‌های ارزی، و ضرورت افزایش عمق ساخت داخل، مدنظر قرار گرفتن خواسته‌های کمی و کیفی تولید خودرو، کاهش قیمت‌های حاشیه بازار، ایفای تعهدات معوق، حذف دلال‌ها و واسطه‌ها و واقعی کردن طرف تقاضا تأکید شد.

تشکیل کمیته قیمت‌گذاری
محمدرضا کلامی از تشکیل کمیته قیمت‌گذاری خودرو خبر داد و افزود: مقرر شد تا کمیته‌ای با مسئولیت معاونت امور صنایع وزارت صنعت و عضویت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان، وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، اطلاعات و کشور، سازمان‌های برنامه و بودجه و تعزیرات حکومتی، دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار، با حق رأی و حضور دستگاه‌های نظارتی(سازمان بازرسی کل کشور و سازمان اطلاعات سپاه) و شرکت‌های خودروسازی سایپا، ایران‌خودرو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(به‌عنوان اعضای مشاور) تشکیل شود. او افزود: مقرر شده این کمیته با بررسی قیمت‌های محاسباتی براساس دستورالعمل شورای رقابت و ضوابط قیمت‌گذاری هیأت تعیین و تصویب قیمت‌های سازمان حمایت، در مقایسه با قیمت‌های مصوب فعلی و حاشیه بازار اقدام و پیشنهادهای خود را با احصای تأثیر نرخ‌های پیشنهادی برای خودروهای پرتیراژ مشمول قیمت‌گذاری با درنظر گرفتن الزامات ستاد تنظیم بازار و همه جوانب به همراه عوامل هزینه‌ای تصمیم‌گیری برای تصویب در جلسات آینده کارگروه تنظیم بازار، حداکثر تا دوشنبه، به دبیرخانه کارگروه ارسال کنند.

چشم‌انداز رکود تورمی 

از اول اردیبهشت در شرایطی که بازار خودرو در رکود به سر می‌برد؛ قیمت‌ها روی موج صعود قرار گرفته‌اند؛ روندی که حتی فعالان بازار را هم متحیر کرده است. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو درباره دلایل رشد قیمت در بازار خودرو می‌گوید: برخی نمایندگی‌ها قبل از آغاز به کار نمایشگاه‌ها تعدادی خودرو را به‌صورت ویرایشی (کارتکس) با قیمت بالا به فروش رساندند؛ نمایندگی‌ها به‌عنوان تریبون رسمی شرکت‌ها در بازار شناخته می‌شوند، هر قیمتی اعلام کنند خریداران و فروشندگان همان قیمت را مبنا قرار می‌دهند. او می‌افزاید: همچنین محصولات برخی از شرکت‌ها هم‌اکنون شماره‌گذاری نمی‌شود و خودرو‌ها پلاک ندارند که یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت‌هاست. به گفته او، با توجه به قیمت‌های بالا، تقاضا برای خرید خودرو بسیار کم است. سرمایه‌گذاران در این بازار فعلا با احتیاط عمل می‌کنند و در انتظار برنامه خودروسازان درباره حجم تولید هستند. او وعده می‌دهد: در روز‌های آینده با اعلام قیمت‌های رسمی شرایط مساعد‌تر خواهد شد و بازار به آرامی به حال عادی بازمی‌گردد.

این خبر را به اشتراک بگذارید