• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 24 اسفند 1396
کد مطلب : 9911
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/w00R
+
-

سال 96به روایت امین فقیری

وضعیت ادبیات رو به بهبود است

ادبیات
وضعیت ادبیات رو به بهبود است

امین فقیری، داستان‌نویس پیشکسوت شیرازی در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: «من به‌خاطر داشتن صفحه کتابخانه در روزنامه مجبورم برخی از کتاب‌ها را بخوانم و آنها را معرفی کنم. بیشترین کتاب‌هایی که به‌دست من رسیده، کتاب‌های شعر بود که اکثرا برای خانم‌ها بود؛ برخی از این کتاب‌ها به لعنت خدا هم نمی‌ارزید اما برخی کارهای خوبی انجام داده بودند. داستان‌های کوتاه نیز خواندم که به‌نظرم در این زمینه نویسنده‌ها پیشرفت کرده‌اند و در سال ۹۶، داستان‌ها مقدار زیادی بهتر شده است.»
او با اشاره به حضورش در انجمن ادبی شیراز افزود: «داستان‌هایی که در این انجمن خوانده می‌شود، همه نشانه پیشرفت در این رشته است. اگر وضعیت کاغذ و تیراژ کتاب درست شود و مردم دوباره به کتابخوانی رو بیاورند از این افت ادبیات خلاصی پیدا می‌کنیم.»
فقیری درباره کتاب‌های ادبیات داستانی منتشر شده در سال‌جاری نیز گفت: «در سال ۹۶ کتاب‌های خوبی توسط نشرهای مختلف منتشر شده که اکثرا امیدوارکننده بودند، البته کتاب‌های کم‌ارزشی نیز در این سال منتشر شد. وضعیت ادبیات رو به بهبود است. به‌خاطر اینکه نویسنده‌های جوان متوجه شده‌اند داستان یعنی چه و اینکه داستان فقط تکنیک نیست؛ داستان موضوع خوب می‌خواهد. نویسنده‌های جوان تکنیک و روایت را در داستان‌ها رعایت می‌کنند و به همین دلیل داستان‌های خوبی خلق کرده‌اند. سال ۹۶، سال خوبی برای ادبیات بود و امیدوارم این روند در سال ۹۷ ادامه داشته باشد.»
او به نویسنده‌های جوان توصیه کرد خیلی کتاب بخوانند و گفت: «نویسنده‌ها باید ۹۰ درصد زمان خود را به خواندن اختصاص دهند و ۱۰ درصد را به نوشتن، زیرا با مرور زمان این درصدها تغییر می‌کند و زمانی می‌رسد که وقتی برای خواندن پیدا نمی‌کنند، زیرا درگیر کتاب‌های‌شان می‌شوند. تا زمانی که جوان هستند باید خودسازی کنند و با خواندن ادبیات جهان با جریان‌های ادبیات آشنا شوند. زمانی که با ادبیات دنیا آشنا شوند موقعیت خود را بهتر درک می‌کنند. اگر منصف باشند بیشتر مطالعه می‌کنند که خود را به آنها برسانند و اگر به چاپ یک‌ کتاب با هزینه خود دلخوش باشند، مانند چشمه‌ای که زود خشک می‌شود، زود خشک‌ خواهند شد و به کتاب دوم نمی‌رسند، زیرا پشتوانه غنی ندارند و برای کتاب‌های بعد چیزی برای نوشتن ندارند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید