• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 6 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99054
+
-

موج خرابی گوشی‌های هوشمند در بحران کرونا

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که در هفته‌های اخیر تعداد گوشی‌هایی که به‌خاطر روش‌های نامناسب ضدعفونی راهی تعمیرگاه شده‌اند به اوج رسیده است

موج خرابی گوشی‌های هوشمند در بحران کرونا

   تقریبا شاید تعمیرکار موبایلی را پیدا نکنید که این روزها سر و کارش به یک گوشی خراب به‌خاطر استفاده نادرست از مواد ضدعفونی‌کننده نخورده باشد. میزان گوشی‌های هوشمندی که طی هفته‌های اخیر در ایران و جهان نیازمند تعمیر سخت‌افزاری شده‌اند، یک جهش جدی داشته است.
به گزارش همشهری، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که بسیاری از کسانی که در این دوران مجبور به تعمیر گوشی خود شده‌اند قربانیان روش‌های نادرست ضدعفونی گوشی بوده‌اند. در این میان ماجرا فقط به گوشی‌های هوشمند میان رده ختم نمی‌شود و گوشی‌های به‌اصطلاح پرچم‌دار هم روانه تعمیراتی بعضا با هزینه‌های سنگین شده‌اند.
دلیل اصلی اکثر این خرابی‌ها هم نفوذ مواد ضدعفونی‌کننده یا استفاده از مواد نامناسب برای تمیزکردن گوشی بوده است.
نگرانی از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ از اسفنده‌ماه سال گذشته باعث شد تا تمیز کردن گوشی‌های موبایل به کاری روزمره برای اکثر مردم جهان تبدیل شود. اما استفاده نادرست یا زیاد از مواد ضدعفونی‌کننده در بسیاری از مواقع با تخریب قسمت‌های قطعات مختلفی مانند اسپیکر، شارژ، هدست، تغذیه گوشی، دوربین و دکمه‌های کناری تلفن‌های همراه شده است.
برخی از کاربران که از گوشی‌های گران‌قیمت که استانداردهای ضدآب بودن را دارد استفاده می‌کنند هم در این میان ضرر کرده‌اند. بسیاری از گوشی‌های جدید با استانداردهای ضدآب مثل IP67 و IP68 عرضه می‌شوند. بسیاری از کاربران اما در دوران کرونا فراموش کرده‌اند که این گوشی‌ها ضد‌آب هستند و نه ضد‌الکل! استفاده زیاد از الکل و اسپری نامناسب آن در بسیاری از مواقع باعث باز شدن چسب اتصال نمایشگر به بدنه شده است. علاوه بر نفوذ مواد ضدعفونی‌کننده به داخل گوشی این کار همچنین خاصیت ضدآب بودن تلفن همراه آنها را از بین برده است!

چاره کار 
  ضدعفونی کردن گوشی‌های تلفن همراه با توجه به استفاده طولانی مدت روزانه از آنها کاری ضروری است، اما این کار برای جلوگیری از آسیب رساندن به گوشی تلفن همراه باید به‌صورت درست صورت بگیرد.
  مثلا اپل استفاده از الکل ۷۰ درصد را برای تمیز و ضدعفونی کردن گوشی‌ها بی‌ضرر می‌داند. اما به هیچ عنوان نباید الکل ۷۰ درصد را روی گوشی بریزید یا آن را به مقدار زیاد روی گوشی اسپری کنید.
  بهترین کار برای تمیز کردن ایمن گوشی این است که از یک دستمال عینک استفاده کنید. مقداری الکل ۷۰درصد را روی دستمال اسپری کرده و سپس با این دستمال گوشی را تمیز کنید. استفاده از الکل ۷۰ درصد خالص بیشتر توصیه شده و بهتر است که از الکل طبی بدون افزودنی‌هایی که برای ضدعفونی دست به آنها اضافه می‌شود استفاده کنید.
  برای محل کار می‌توانید از پد الکلی استفاده کنید. میزان الکل این پدها برای ضدعفونی گوشی کافی است و باعث آسیب رساندن به گوشی‌تان نمی‌شود.
  یادتان باشد در هر شرایطی اگر از الکل استفاده می‌کنید نباید الکل به‌مدت طولانی روی صفحه باقی بماند. باقی ماندن طولانی مدت الکل روی صفحه می‌تواند پوشش اولئوفوب محافظ نمایشگر گوشی را خراب کرده و در درازمدت باعث آسیب و کاهش طول عمر گوشی شود. این پوشش در واقع برای جلوگیری از تشکیل لکه‌های چرب به‌ویژه در تماس با دست درنظر گرفته شده است.
  حتی درصورت ضدآب بودن گوشی یا گجت‌های خود، آنها را وارد مایع ضدعفونی‌کننده نکنید.
  از تمیز کردن بیش از حد گوشی با پارچه‌های خشک و زبر که باعث ایجاد خراش می‌شوند خودداری کنید.
  از سفید کننده(وایتکس)، اسپری‌های آئروسل و الکل‌های با غلظت بالا استفاده نکنید. این مواد به پوشش سطح گوشی به‌ویژه شیشه آسیب می‌رساند.
  با اسپری ضدعفونی‌کننده مواد را روی گوشی پخش نکنید و از دستمال نرم کمک بگیرید.

مراقبت از آسیب‌دیدگی
ضدعفونی کردن گوشی‌های تلفن همراه با توجه به استفاده طولانی‌مدت روزانه از آنها کاری ضروری است، اما این کار برای جلوگیری از آسیب رساندن به گوشی تلفن همراه باید به‌صورت درست صورت بگیرد

این خبر را به اشتراک بگذارید