• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 3 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98899
+
-

در نشست خبری مجازی مشترک سخنگو و رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران مطرح شد

لزوم خرید 1000 اتوبوس شهری با تسهیلات دولت

سخنگوی شورای شهر تهران در دومین نشست خبری‌ مجازی‌اش بر ضرورت پرداخت فوری تسهیلات دولت به شهرداری تأکید کرد

شورا
لزوم خرید 1000 اتوبوس شهری با تسهیلات دولت


مجید جباری ـ خبر‌نگار

دومین نشست خبری مجازی سخنگوی شورای شهر تهران دیروز به‌طور مشترک با رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورا برگزار شد. محمد علیخانی در این نشست خبری به دعوت علی اعطا در جمع مجازی خبرنگاران به‌صورت ویدئو کنفرانس حضور یافت تا به دغدغه‌های شهروندان تهرانی درحوزه حمل‌ونقل بعد از همه‌گیری کرونا، پاسخ دقیق‌تری بدهد. در این کنفرانس مطبوعاتی، علی اعطا و محمدعلیخانی موضوعات و مسائل مهمی را مطرح کردند و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

دولت پول ندهد تلفات حمل ونقل بیشتر می‌شود
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و‌ حمل‌ونقل و شورای اسلامی شهر تهران در این نشست خبری درباره پروتکل شورا برای اجرا در حمل‌و‌نقل عمومی گفت: «یکی از موضوعات این پروتکل اجباری شدن استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی است. مطالعات بسیاری در تهیه این‌ پروتکل، انجام شده است؛ ازجمله بسیاری از کشورها برای مقابله با کرونا در ناوگان‌حمل‌ونقل عمومی استفاده از ماسک را اجباری کرده‌اند. اگر برای تصویب این پروتکل همکاری نشود وضعیت بهبود نخواهد یافت. همچنین دولت باید از محل اعتبار ملی برای مقابله با کرونا دست‌کم برای تأمین هزار دستگاه اتوبوس به شهرداری تهران کمک کند.این در حالی است که دولت تاکنون بدهی‌های خود را برای خرید اتوبوس به شهرداری پرداخت نکرده است؛ اما در این شرایط اضطراری پایتخت دولت باید ۴هزار میلیارد تومان را از محل تسهیلات 75هزار میلیارد تومانی بنگاه‌ها و سازمان‌ها برای خرید اتوبوس شهری به شهرداری اختصاص بدهد؛ در غیراین‌صورت تلفات در حمل ونقل تهران بیشتر می‌شود.»

آمار مبتلایان و متوفیان حمل‌ونقل
او در ادامه به آمار مبتلایان و درگذشتگان ناوگان حمل و‌نقل عمومی هم اشاره کرد و گفت: «تا‌کنون 19راننده تاکسی و یکی از پرسنل سازمان بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند. از سوی دیگر سازمان تاکسیرانی ۳۱۷ مورد ابتلا داشته که ۱۴۷نفر تاکنون بهبود پیدا کرده‌اند. همچنین در شرکت اتوبوسرانی ۲راننده فوت شده‌اند. مجموع مبتلایان و موارد مشکوک ۱۴۷نفر است. شرکت مترو تلفات جانی نداشته اما حدود ۴۰ تا ۵۰نفر از کارکنان آن به کرونا مبتلا شده‌اند.»علیخانی درباره افزایش عوارض بلیت مترو و اتوبوس توضیح داد: «اگر هزینه بلیت برای مترو 3هزار تومان تمام‌شده باشد یک سوم آن را دولت به‌عنوان یارانه، یک‌سوم را شهروندان و یک سوم را شهرداری پرداخت می‌کند. دولت در سال‌های گذشته سهم یارانه بلیت در مترو و اتوبوس را پرداخت نکرده است، اما اخیرا بخش اندکی از بدهی خود را به‌حساب شهرداری واریز کرده. شهرداری در سال۱۳۹۸ حدود هزار میلیارد تومان یارانه بلیت به مترو و هزار میلیارد تومان دیگر یارانه بلیت به اتوبوسرانی پرداخت کرده است. در‌مجموع شهرداری ۲هزار میلیارد تومان از جیب خودش در این شرایط به مترو و اتوبوسرانی پرداخت کرده است.»
علیخانی با بیان اینکه مصوبه شورا درباره افزایش عوارض بلیت مترو زیر نرخ تورم بود تا فشاری روی دوش شهروندان نباشد، خاطرنشان کرد: «براساس مصوبه افزایش عوارض ۱۳۹۹ شورا، بسیاری از عوارض‌ تا پایان اردیبهشت‌ماه جاری به نرخ سال ۱۳۹۸ محاسبه خواهد شد.»

واکنش سیاسی سخنگوی وزارت بهداشت به شورا
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در واکنش به اظهارات مطرح شده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت درباره اعلام فوت‌شدگان ناشی از کرونا به تفکیک استان با بیان اینکه نمایندگان پارلمان شهری باید از آمار مبتلایان به کرونا و متوفیان آن اطلاعات کامل داشته باشند، اظهار کرد:«اعلام می‌شود که این موضوع به شورای شهر ربط ندارد، این در حالی است که شورای شهر و مدیریت شهری برای تصمیم‌گیری‌ها به این اطلاعات نیاز دارند؛ بهشت‌زهرا زیرمجموعه شهرداری است و باید برنامه‌ریزی‌های لازم را در این‌باره انجام دهد. من از برخورد عصبی سخنگوی وزارت بهداشت تعجب می‌کنم ایشان اعلام کردند ما حق نداریم سؤال کنیم، این در حالی است که هر فردی دست‌کم به‌عنوان شهروند اجازه سؤال دارد. مگر ما سؤال سیاسی کردیم که ایشان پاسخ سیاسی به ما می‌دهد؟ به هر حال شورا قصد ندارد وارد این مجادلات شود.»

تا دیر نشده تسهیلات دولت به شهرداری پرداخت شود
علی اعطا، سخنگو و عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران صحبت خود را با درخواست شورا از دولت شروع کرد. درخواستی که با توجه به بحران مالی این روزهای شهرداری برای اداره شهر مطرح شد. او از دولت خواست تا دیر نشده بخشی از تسهیلات ۷۵هزار میلیارد تومانی تخصیص یافته برای بحران کرونا به شهرداری اختصاص یابد.
او در این‌باره گفت: «همانطور که اطلاع دارید دولت ۷۵هزار میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای کمک به بنگاه‌های اقتصادی درنظر گرفته که این تسهیلات با توجه به شرایط کرونایی به فعالان اقتصادی که تعدیل نیرو نکرده‌اند، اختصاص می‌یابد.»
اعطا با اشاره به جلسه صبح دیروز سه‌شنبه که به‌صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه ارائه تسهیلات به فعالان اقتصادی اقدام مؤثری است، خاطرنشان کرد: «بر همین اساس از دولت می‌خواهیم که با توجه به اینکه شهرداری تهران پرسنل زیادی دارد و در بحث مالی نیز با چالش جدی مواجه است، بخشی از این بودجه کمکی را به شهرداری تهران بدهد. شهرداری و زیرمجموعه‌های آن با وجود مشکلات شدید مالی، تعدیل نیرو نداشتند، این تصمیم در حالی گرفته شده که امکان قانونی برای کاهش نیروها وجود دارد.» سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران درباره اصلاح ساختار شهرداری تهران گفت: «شورای شهر برای اصلاح ساختار شهرداری با 2لایحه مواجه است. لایحه تشکیلاتی شهرداری تهران در شورای شهر به صحن آمد و به تصویب رسید. این لایحه پیش‌زمینه طرح‌شدن اصلاح ساختار شهرداری است؛ مجموعه قواعدی در ۹ماده.»
او با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در کمیسیون برنامه و‌ بودجه و بررسی نظرات دیگر کمیسیون‌ها، بیان کرد: «در این لایحه پیشنهاد شهرداری ادغام 2معاونت منابع انسانی و معاونت برنامه‌ریزی و حدف معاونت امور مناطق است. در اواخر اردیبهشت‌ماه این لایحه به صحن خواهد آمد و بررسی آن آغاز می‌شود.»


 کاهش 50درصدی درآمدهای شهر

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه در شرایط فعلی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا درآمدهای شهرداری تهران به‌صورت جدی کاهش پیدا کرده است، اضافه کرد: «طی 2سال گذشته بخشی از بودجه شهرداری تهران (حدود ۴۵ تا ۵٠درصد) از طریق صدور پروانه ساخت‌وساز و درآمد‌های ناشی از ارائه خدمات در بحث پسماند و حمل‌ونقل تامین می‌شد. این در حالی است که هم‌اکنون درآمد‌های ناشی از خدمات حمل‌ونقل و مالیات بر ارزش افزوده به‌شدت کاهش پیدا کرده و هم‌اکنون شهرداری‌ها در همه کلانشهرهای کشور با چالش‌های مالی مواجه هستند. تورم، هزینه‌های موجود و همچنین افزایش حقوق و دستمزد به‌گونه‌ای باعث افزایش هزینه‌ها شده است؛ به همین منظور در شورای شهر تهران درخواست داریم به‌صورت عاجل جلسه‌ای با حضور رئیس‌جمهوری، رئیس شورای‌عالی استان‌ها، شهرداران و مدیران شهری در سایر کلانشهرها و وزارت کشور برای رسیدگی به وضعیت و چالش‌های شهرداری‌ها برگزار شود. تأکید داریم که این جلسه باید قبل از اینکه چالش‌های جدی به بحران تبدیل شود، برگزار شود.»



مکث
ورود شورا به موضوع دستفروشان مترو


سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سؤالی درباره حضور دستفروشان در مترو و رعایت‌نشدن طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: «شورای شهر تهران مصوبه‌ای را تحت عنوان ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون به تصویب رسانده اما با وجود پیگیری‌های انجام‌شده در کمیسیون فرهنگی اجتماعی این موضوع از سوی شهرداری تهران با جدیت دنبال نشده است.»
اعطا با بیان اینکه تصویب این مصوبه نشان می‌دهد که شورای شهر دستفروشان را به رسمیت شناخته است، اضافه کرد: «ساماندهی دستفروشان باید در 3محور مکان استقرار، زمان و شناسنامه‌دار کردن آنها اتفاق می‌افتاد که این 3محور هنوز اجرایی نشده است.» سخنگوی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه حضور دستفروشان زمینه‌ساز بروز مشکلات ایمنی در این مکان خواهد شد، گفت: «اگر زمانی در یکی از واگن‌ها با وقوع حریق مواجه شویم به‌واسطه حضور دستفروشان و تراکم جمعیت امکان خروج مسافران به‌سختی ممکن می‌شود. این موضوع نه‌تنها سلامت شهروندان بلکه سلامت دستفروشان را به خطر می‌اندازد.» او با بیان اینکه شهرداری تهران با همکاری نهادهای دیگر باید به موضوع دستفروشان به‌صورت جدی ورود کند، تصریح کرد: «بعضا برخی از افراد در حوزه فعالان اجتماعی که نسبت به موضوع دستفروشان دغدغه دارند نسبت به این موضوع توجه نمی‌کنند؛ البته شهرداری باید نسبت به اجرای مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون هرچه سریع‌تر ورود کند.»


ترافیک
توضیح درباره عوارض ورود به طرح 


رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در پاسخ به سؤالی درباره ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک بدون پرداخت عوارض گفت: «سقف ورود به طرح ترافیک 103هزار خودرو در روز است و مرجع تصمیم‌گیرنده در مورد زمان طرح، شورای ترافیک است. البته شهرداری تهران به‌عنوان عضو در شورای ترافیک حضور دارد.»
علیخانی با اشاره به اینکه ابتدا اعلام شد ساعات طرح ترافیک به‌منظور مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تغییر می‌کند، اضافه کرد: «شورای شهر تهران مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرد اما یکباره توسط وزارت بهداشت اعلام شد که همه خودروها برای ورود به طرح آزاد هستند آن هم درحالی‌که تکلیف شیوه اخذ عوارض طرح ترافیک مشخص نشد.درصورتی که اگرعوارض طرح ترافیک بخشیده شود باید روال قانونی آن طی و شهردار لایحه‌ای را به شورای شهر ارائه دهد تا در این زمینه تصمیم‌گیری شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید