• شنبه 19 آبان 1403
  • السَّبْت 7 جمادی الاول 1446
  • 2024 Nov 09
سه شنبه 2 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98799
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wprp8
+
-

اجرای پروژه‌های اولویت‌دار عمرانی با فاصله‌گذاری اجتماعی

اجرای پروژه‌های اولویت‌دار عمرانی با فاصله‌گذاری اجتماعی


محمود مولایی ـ خبرنگار

بحران ویروس کرونا از اسفند سال گذشته تا امروز بر فعالیت‌های عمرانی شهر تهران تأثیر گذاشته است. معاونت فنی و عمرانی شهر تهران از اوایل سال 98روی اتمام پروژه زیرگذر گیشا تا پایان سال تأکید کرده بودند. زیرگذر نصر البته تا پیش از فرارسیدن موعد بهره‌برداری تردد خودروها را به ‌خود دید، اما تلاش برای اتمام پروژه تا پایان سال 98به نتیجه نرسید. از ابتدای اسفندماه سال گذشته با شیوع بیماری کرونا در تهران کارگران پروژه‌های بزرگ شهری، پیش از ممنوعیت ترددها و شکل‌گیری اپیدمی به شهرهای خود سفر کردند. اتفاقی که سبب شد زیرگذر نصر در شروع دوباره فعالیت پروژه با مشکل کارگر مواجه شود. البته بخشی از کمبود به تعطیلات عید نوروز برمی‌گشت، اما به‌نظر می‌رسید بحران کرونا تأثیر خود را بر فعالیت‌های عمرانی گذاشته است. صفا صبوری‌دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری می‌گوید: «اکنون به‌خاطر تعطیلی یا نیمه تعطیلی نیروهای انسانی سرعت کارها را کاهش داده‌ایم و شاید نتوانیم به شلوغی گذشته کار کنیم، زیرا در کارگاه‌های ساختمانی رعایت مسائل بهداشتی ساده نیست. کارگران باید نزدیک به هم کار کنند و هنگام ناهار یا استراحت باید پیش‌بینی‌های لازم برای حفظ سلامت آنها اندیشیده شود.» او ادامه می‌دهد: «در انجام پروژه‌های عمرانی مسئله اصلی حفظ ایمنی و سلامت کارگران و پرسنل ماست. ما باید ابتدا سلامت و بهداشت محیطی را تأمین کنیم تا بعدها به‌دلیل ابتلای یک نفر به این بیماری، اتمام پروژه برای ما با تلخی همراه نباشد، همانطور که پروژه‌های سال ۹۸ بدون حادثه به پایان رسید، امیدواریم امسال نیز این روند ادامه پیدا کند و بدون بیماری، کارگاه‌ها فعال باشند.»   معاون استاندار تهران اما در این رابطه به همشهری می‌گوید: «شیوع ویروس کرونا تنها ۲۵ درصد فعالیت‌های عمرانی استان را تحت‌الشعاع خود قرار داد که بخشی از این اثرگذاری ناشی از ممنوعیت فعالیت برخی تامین‌کنندگان کالا و تجهیزات در حوزه‌های ساخت‌وساز و بی‌میلی برخی متخصصان برای حضور در پروژه‌ها بوده است.» محمد تقی‌زاده ادامه می‌دهد: «با لغو ممنوعیت کسب و کارهای مرتبط با حوزه عمرانی، پیش‌بینی می‌شود تمام بخش‌های عمرانی فعالیت خود را با تمام ظرفیت آغاز و تأخیر ناشی از کند شدن امور عمرانی را جبران کنند.»  او با اشاره به اینکه شیوع ویروس در کشور، خسارت‌های سنگین اقتصادی در پی داشته است، از ممنوعیت آغاز پروژه‌های عمرانی جدید در استان تهران خبر می‌دهد و می‌گوید: «پیش‌بینی می‌شود بودجه عمرانی کشور و به تبع آن استان تهران دستخوش تغییر و کاهش شود. از این‌رو به فرمانداری‌ها ابلاغ شده است منابع خود را به پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد دارند اختصاص داده و از اجرای طرح‌های جدید عمرانی خودداری کنند.» به گفته تقی‌زاده، حدود ۵۰۰ پروژه با اولویت مراکز بیمارستانی، راهسازی و زیرساختی مشمول تامین اعتبار قرار گرفته‌اند و توقفی در اجرای این پروژه‌ها قابل‌قبول نیست. معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری تهران با اشاره به اجرای کمربند سوم استان تهران، از تلاش برای بهره‌برداری از دو فاز این پروژه ۱۶۵ کیلومتری خبر می‌دهد و می‌گوید: «کمربند سوم تهران ۴ استان کشور را درگیر خود کرده است و پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری کامل آن، زمان و طول مسیر سفر از قزوین به سمنان ۵۰ درصد کاهش یابد. کمربندی سوم تهران در قالب ۴ لاین رفت و ۴ لاین برگشت و با به روزترین استانداردهای راهسازی احداث شده است.»  تقی‌زاده به مختصات این پروژه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «آزادراه از منطقه آبیک در حاشیه آزادراه کرج- قزوین شروع و تا آزادراه اشتهارد- ماهدشت ادامه دارد. پس از آن آزادراه به اتوبان تهران - ساوه ادامه دارد. قطعه دوم پروژه نیز از آزادراه اشتهارد- ماهدشت شروع می‌شود و تا آزادراه تهران- ساوه ادامه پیدا می‌کند و سپس به اتوبان تهران- قم متصل و در پایان با اتصال به محور حرم تا حرم به تقاطع چرمشهر می‌رسد. با اجرای این پروژه خودروهایی که از جنوب تهران قصد عزیمت به سمنان را دارند، بدون‌ ورود به بزرگراه آزادگان و توقف در ترافیک معمول این محور می‌توانند با سرعت ۱۲۰ کیلومتر به سفر خود بدون توقف ادامه دهند.» به گفته او، دو فاز این مسیر تا ۴‌ماه آینده آماده بهره‌برداری است و تلاش می‌شود با جلب نظر مسئولان وزارت راه و شهرسازی این دو قطعه زیر بار ترافیک برود. معاون استاندار تهران ابراز امیدواری کرد با بهره‌برداری کامل از این مسیر آزادراهی در سال‌جاری، علاوه بر کاهش بار ترافیک، زمان سفر، مصرف سوخت و سوانح جاده‌ای زمینه برای ترانزیت کالا از تهران به دیگر نقاط تسهیل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید