• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98796
+
-

احتمال تولید آنتی‌بادی در بدن افراد بدون علائم کرونا

عفونت‌های بدون علامت با وجود چالشی که برای شناسایی این عفونت‌ها و خطر انتشار آنها به وجود می‌آورد، به همان اندازه ممکن است در بدن افراد ایمنی ایجاد کند

احتمال تولید آنتی‌بادی در بدن افراد بدون علائم کرونا

تا جایی که متخصصان اطلاع دارند، تقریبا یک نفر از هر 4‌فرد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. با این حال، باید به این نکته توجه کنیم که این بیماری جدید است و از این رو، این تعداد هنوز قطعی نیست. بنابراین این سؤال برای بسیاری از ما بدون پاسخ می‌ماند که آیا ممکن است کسی آلوده شده باشد، اما بیمار نشده باشد؟
این یک سؤال مهم است. اساس علم ایمونولوژی(مطالعه چگونگی دفاع بدن در برابر عفونت‌ها) این است که اگر ویروسی شما را آلوده کند و شما با عفونت مبارزه کنید، برای مدتی بدن شما ایمن می‌شود، حتی اگر علائم خفیفی داشته باشید. این بدان معناست که بعد از انجام آزمایش خون برای مشخص شدن مصونیت، شما به شکلی ایمن می‌توانید بدون نگرانی از ابتلا به بیماری و همچنین انتقال بیماری تنفسی کووید-19به دیگران، به جامعه بازگردید.
سایت ورج در گزارشی نوشته است، مارک کامرون، ایمونولوژیست دانشگاه Case Western Reserve که پیش از این به محدود کردن شیوع ویروس کشنده سارس کمک کرده بود، می‌گوید: قانون طلایی ایمونولوژی این است که اگر شما به یک ویروس آلوده و بیمار شوید و سپس بهبود یابید، احتمالاً دوباره به همان ویروس آلوده نخواهید شد.
هنگامی که بدن در معرض یک ویروس جدید قرار می‌گیرد، به سرعت مجموعه‌ای از پروتئین‌های دفاعی موسوم به آنتی‌بادی را در جریان خون ایجاد می‌کند که باعث می‌شود این ویروس در آینده موفق به آلوده کردن سلول‌های بدن شما نشود. به همین دلیل واکسن‌ها بدن شما را برای ساختن آنتی‌بادی تحریک می‌کنند. آمریکا هم با همین روش توانست از 30سال پیش فلج اطفال را از بین ببرد. این اتفاق در مورد ویروس جدید کرونا هم رخ می‌دهد، اما پژوهشگران باید واکنش بیماران بهبودیافته کرونایی را مشاهده کنند تا بفهمند این ایمنی تا چه اندازه کارآمد است، چه مدت دوام خواهد داشت و آیا ممکن است برخی از افراد دوباره جان خود را از دست بدهند؟ به‌عنوان مثال، مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا از برخی‌ها استفاده کرد تا ببیند چه‌کسی به این ویروس آلوده شده و آنتی‌بادی ساخته است. در افراد آلوده به سارس به‌طور میانگین بین ​​2تا 3سال بدن شما ایمنی خواهد داشت.
وینس سیلنزو، استاد دانشکده بهداشت عمومی راتجرز می‌گوید: بسیار محتمل است که شما در معرض ویروس قرار گرفته باشید و در واکنش به آن بدن شما آنتی‌بادی تولید کرده باشد. ما تقریبا مطمئن هستیم که این افراد از ویروس جدید کرونا در امان هستند.
بنابراین اینکه کسی واکنش خفیف یا هیچ علائمی نشان نمی‌دهد، به این معنی نیست که آنها دفاع ایمنی ضعیف‌تری در مقابل این ویروس کرونا که رسما آن را SARS-CoV-2  نامگذاری کرده‌اند، از خود نشان می‌دهند. سیلنزو می‌گوید: نتیجه نهایی این است که لزوماً واقعیت این نیست که افراد مبتلا به عفونت خفیف پاسخ ایمنی کمتری از خود بروز می‌دهند.
کامرون ضمن موافقت با این موضوع می‌گوید: عفونت‌های بدون علامت با وجود چالشی که برای شناسایی این عفونت‌ها و خطر شیوع انتشار آنها وجود دارد، به همان اندازه ممکن است در بدن افراد ایمنی ایجاد کند.
با وجود این، چرا تعداد قابل‌توجهی از مردم ممکن است چنین علائم خفیفی در مورد ویروس جدید کرونا داشته باشند یا اصلا هیچ علامتی نداشته باشند؟ ممکن است تفاوت‌های ژنتیک یا بهداشتی باعث شود که ویروس کرونا برای عفونی کردن سلول‌ها کار دشواری پیش رو داشته باشد. همچنین ممکن است که افراد مبتلا به عفونت‌های خفیف فقط در معرض مقدار کمی از ویروس قرار بگیرند. مانند کسی که فقط چند ذره از یک سطح آلوده وارد بدنش می‌شود، اما یک پزشک ممکن است با میلیون‌ها ذره ویروسی روبه‌رو باشد. برایان بیکر، بیوشیمیست دانشگاه نوتردام می‌گوید: ممکن است افراد بدون علامت در معرض دوز بسیار کمتری از ویروس قرار بگیرند.
دلیل وجود عفونت‌های شدید، خفیف و بدون علامت طی سال‌جاری و حتی پس از آن، به‌طور جدی مورد بررسی قرار‌می‌گیرد. اگرچه محققان اطلاعات زیادی درباره این ویروس جدید به‌دست آورده‌اند، اما واقعیت این است که این ویروس برای علم، موردی جدید به شمار می‌آید. از این گذشته، فقط 5‌ماه است که این ویروس از سایر گونه‌های جانوری به انسان منتقل شده است. سیلنزو می‌گوید: اگرچه ما هنوز به همه جواب‌ها در مورد این ویروس دست نیافته‌ایم، اما در عین حال به پاسخ‌های بسیاری رسیده‌ایم.
در مورد مصونیت مردم، هنوز سؤالات مهمی وجود دارد. به‌عنوان مثال، اخیراً گزارش‌هایی در مورد کره‌جنوبی و چین درباره افرادی ارائه شده است که قبلاً به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، اما آزمایش‌های آنها دوباره مثبت شده است. کامرون می‌گوید: این موضوع بحث‌برانگیز همچنان وجود دارد که آیا افراد به محض خلاصی از بیماری کووید-19، از مصونیت در برابر آن برخوردار می‌شوند یا نه؟ چرا که موارد خلاف آن هم وجود داشته است.

 استفاده از آنتی‌بادی
هنگامی که بدن در معرض یک ویروس جدید قرار می‌گیرد، به سرعت مجموعه‌ای از پروتئین‌های دفاعی موسوم به آنتی‌بادی را در جریان خون ایجاد می‌کند که باعث می‌شود این ویروس در آینده موفق به آلوده‌کردن سلول‌های بدن شما نشود. به همین دلیل واکسن‌ها بدن شما را برای ساختن آنتی‌بادی تحریک می‌کنند

این خبر را به اشتراک بگذارید