• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 2 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98767
+
-

سفر به شام در سایه‌کرونا

ظریف: با شهادت سردار سلیمانی هیچ تغییری در مسیر حمایت ایران از مقاومت در منطقه رخ نمی‌دهد

دیپلماسی
سفر به شام در سایه‌کرونا


وزیر خارجه در نخستین سفر خارجی خود در سال99 دیروز به دمشق رفت و با مقامات ارشد سوریه رایزنی کرد. در یکی‌ دو ‌ماه اخیر به‌خاطر شیوع کرونا همه رفت‌وآمد‌های دیپلماتیک در سطح وزیر خارجه متوقف شده بود و سفر ظریف به سوریه در کوران کرونا حاکی از اهمیت دستور کار داشت.
محمدجواد ظریف با استقبال فیصل مقداد، قائم‌مقام وزیر امور خارجه سوریه وارد دمشق پایتخت این کشور شد و بلافاصله به دیدار بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه رفت، تصاویر این دیدار نشان می‌داد که ملاقات‌های دیپلماتیک هیأت ایران با مقامات سوری تحت تدابیر بهداشتی ناشی از شیوع جهانی کرونا انجام شده است.
همچنین تصاویر منتشر شده نشان می‌داد ظریف و اسد دقایقی به‌صورت خصوصی با هم گپ‌وگفت داشته‌اند.
بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در ابتدای دیدار با هیأت ایران به‌خاطر جان‌باختگان کرونا در ایران به ظریف و مسئولان دولتی ایران تسلیت گفت. رئیس‌جمهور سوریه همچنین در دیدار با ظریف که حدود 100روز پس از شهادت سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و مسئول پرونده سوریه که نقش مهمی در دفع داعش در سوریه بر عهده داشت انجام شد، به نقش بی‌بدیل این شهید در مبارزه ضد‌تروریسم در سوریه تمجید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان نیز از حضور نمایندگان سوریه در ایران برای مراسم تشییع و بزرگداشت سردار شهید سلیمانی قدردانی و تأکید کرد با شهادت سردار سلیمانی هیچ تغییری در مسیر حمایت جمهوری اسلامی ایران از مقاومت و مبارزه با تروریسم در منطقه رخ نخواهد داد.
ظریف با اشاره به شیوع کرونا خطاب به اسد اظهار داشت: اکنون نیات واقعی آمریکا در رابطه با عدم‌رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت‌ها در شرایط سخت مبارزه با این بیماری بر ملا شده است. ظریف با اشاره به تماس تلفنی روز گذشته پترسون، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و مشورت‌هایی که قرار است در آینده نزدیک بین ایران، ترکیه و روسیه به‌عنوان کشورهای ضامن روند آستانه برگزار شود، پیرامون آخرین تحولات سوریه ازجمله کمیته قانون اساسی، تحولات ادلب و همچنین روند سیاسی با رئیس‌جمهور این کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.
نشست سران ایران، روسیه و ترکیه به‌عنوان اعضای روند آستانه و ضامنان آتش‌بس در سوریه قرار بود اواخر سال گذشته به ‌میزبانی تهران برگزار شود اما به‌دلیل شیوع کرونا و نیز تحولات ادلب که به درگیری نظامی سوریه، ترکیه و روسیه منجر شده بود لغو شد و احتمالا این مشورت مقامات ایران، روسیه و ترکیه به‌زودی به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شود.
اواخر سال98 ارتش ترکیه در حمایت از معارضان مسلح سوری به شمال سوریه لشکرکشی کرد و تلاش دولت سوریه برای اعمال حاکمیت بر ادلب که تجمعگاه نیروهای مسلح معارض شده بود باعث آتش گشودن متقابل ارتش سوریه و ارتش ترکیه روی یکدیگر شد که در جریان این تبادل آتش ده‌ها نفر از نیروهای سوری و ترک کشته شدند.
رئیس‌جمهور ترکیه پس از درگیری‌های ادلب خاتمه مذاکرات روند آستانه را اعلام کرده بود اما ایران با دعوت طرفین درگیر به خویشتنداری، آمادگی خود را برای از سرگیری مذاکرات صلح در سوریه اعلام کرده بود.


دیدار با ولید معلم

محمدجواد ظریف در سفر به سوریه بعد از ظهر دیروز همچنین با ولید معلم همتای سوری خود دیدار کرد. وزرای امور خارجه ‌ایران و سوریه در این دیدار پیرامون تحولات سوریه، روند سیاسی، مبارزه با تروریسم و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. ظریف اواخر فروردین سال98 نیز به سوریه سفر کرده بود که آن سفر به‌دلیل حواشی ماجرای سفر بشار اسد به تهران و قهر و استعفای ظریف اهمیت یافت. پس از استعفای ظریف که به‌دلیل بی‌اطلاعی او از سفر بشار اسد به تهران رخ داد، رئیس‌جمهور سوریه در اقدامی غیرمعمول با دعوت از ظریف برای سفر به دمشق از او دلجویی کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید