• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98787
+
-

پیچیدگی کلاف تحریم و کرونا

سخنگوی دولت: آثار تحریم‌ها مبارزه با کرونا را سخت‌تر کرده است


علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری‌اش از تبعات تحریم بر مبارزه با کرونا صحبت کرده و گفته است: به دولت هم باید با پیامدهای منفی مستقیم و غیرمستقیم کرونا ازجمله فقر و بیکاری و رکود مبارزه کند و این در حالی است که آثار تحریم‌ها این مبارزه را سخت‌تر و پیچیده‌تر کرده است.
در ماه‌های گذشته که دنیا درگیر بحران کرونا بود، از رئیس‌جمهور گرفته تا رئیس دستگاه دیپلماسی، ‌نامه‌نگاری‌هایی با نهادهای بین‌المللی داشتند و از آنها خواستند در مقابل تحریم‌های آمریکا واکنش نشان دهند، مضمون این نامه‌ها عموما شرح موانعی بود که تحریم‌ها بر سر راه مبارزه با کرونا پیش روی ایران گذاشته است. ازجمله اینکه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نوشته بود: تحریم‌های ثانویه غیرقانونی ایالات متحده فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و مستقر در ایران برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی را تقریبا غیرممکن می‌سازد و حتی اگر یک شرکت خارجی حاضر باشد اقلام مورد نیاز را به ایران بفروشد و ما بهای آن را از طریق دارایی‌هایمان در خارج از کشور بپردازیم، باز هم تحریم‌های درهم تنیده آمریکا در حوزه حمل‌ونقل و کشتیرانی، بیمه و بخش‌های مالی و بانکی چنین تجارتی را برای طرفین امکان ناپذیر می‌کند. ظریف نوشته بود: واردات لوازم استریل‌کننده پزشکی از اتحادیه اروپا به تنهایی به میزان 75درصد کاهش یافته است و همین روند نامبارک در دیگر زمینه‌های تجارت ما با اروپا وجود دارد.
دیروز علی ربیعی، سخنگوی دولت با شرح بخشی از مشکلات دولت در مبارزه همزمان با بیماری تحریم گفت: مایلم به استحضار ملت ایران برسانم که این دولت همزمان با مبارزه و تلاش برای رفع تحریم‌ها و به‌رغم همه دشواری‌های پیش‌گفته دست روی دست نگذاشته و با اتکا به ظرفیت‌های داخلی توانست در کمترین زمان ممکن نیازمندی‌های مردم در حوزه سلامت را برطرف کند.
وی تأکید کرد: تولیدات ماسک از ۴۰۰ هزار عدد، امروز به ۴ میلیون تولید صنعتی در روز رسیده است. از نظر تولیدات مواد بهداشتی و ضد‌عفونی علاوه بر تامین مصرف داخلی به مرحله صادرات نیز رسیده‌ایم.
به گزارش ایرنا، ربیعی گفت: در حوزه دانش بنیان اقدامات حائز اهمیت و بسیار مهمی در بخش سلامت انجام داده‌ایم ، ازجمله ساخت ونتیلاتور و کیت‌های تشخیص بیماری کووید۱۹ که پس از تامین نیازهای داخل، امکان صادرات آن از هم اینک وجود دارد. 
این اشاره ربیعی به صادرات برخی اقلام پزشکی را محمدجواد ظریف هم یک روز قبل‌تر در توییتی که مخاطب ویژه آن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بود، مورد تأکید قرار داده بود. ظریف نوشته بود: «آقای ترامپ! ایران ظرف چند‌ماه آینده صادر‌کننده دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) خواهد بود‌. تنها کاری که شما باید بکنید این است که دخالت در امور داخلی دیگر ملت‌ها به‌ویژه ملت ما را متوقف کنید و باور کنید ما از «هیچ» سیاستمدار آمریکایی مشورت نمی‌پذیریم.» ترامپ روز یکشنبه گذشته بدون اشاره به تروریسم اقتصادی خود علیه مردم ایران، آن هم در بحبوحه همه‌گیری کرونا، افزود: من پیشنهاد کرده‌ام که درصورت تمایل به آنها کمک کنم. اگر آنها به ونتیلاتور احتیاج داشته باشند و درخواست کنند، ما هزاران دستگاه تنفس مصنوعی داریم که برای آنها می‌فرستیم.
درباره این نوع فریبکاری ترامپ دیروز علی ربیعی، سخنگوی دولت هم گفت: ساده‌ترین راه برای روشن شدن واقعیت، مشاهده موانعی است که تحریم برای دارو و حتی کمک‌های مواد غذایی ایجاد کرده است. تلاش برای به سرانجام رساندن یکی از این اقدامات از طریق سیستم بین‌المللی است. دولت آمریکا پاسخ دهد کدام سیستم بین‌المللی را از زیر فشار خود خارج کرده است. او می‌گوید می‌توان دارو تامین کرد اما چگونه پول آن را می‌توان انتقال داد؟ این موضوع نوعی فریبکاری بیشتر نیست. این اتفاق برای ایرانیان امروز با ادراک کامل ملموس است.
سخنگوی دولت ادامه داد: اگر یک شهروند عادی بخواهد اقدامی برای صادرات دارو به ایران در هر کشوری انجام دهد به شکست کامل می‌انجامد. حتی انتقال پول ایرانی‌ها برای اعضای خانواده‌شان که در خارج از کشور زندگی می‌کنند با هزار زحمت انجام می‌شود و از نقل و انتقال بانکی و ابتدایی‌ترین خدمات محروم هستند و بارها و بارها دچار این مشکل شده‌اند و به راحتی می‌توان گزارش‌های متعددی در فضای رسانه‌ای با یک جست‌وجوی ساده درباره این موانع به‌دست آورد. ربیعی تصریح کرد: آنانی که با وجود شواهد روشن همچنان به انکار غیرانسانی و نابخشودنی خود نسبت به تأثیرات تحریم بر دارو تأکید می‌کنند به‌نظرم باید به این سؤال جواب دهند که چرا برای واردات داروهای خریداری شده به ایران به کانال‌های ویژه مانند کانال سوئیس و اینستکس که به زحمت توانست یک مبادله دارو انجام دهد با مانع روبه‌رو می‌شویم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید