• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 1 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98666
+
-

جزئیات تازه از رویارویی دریایی سپاه و سنتکام در خلیج‌فارس

جزئیات تازه از رویارویی دریایی سپاه و سنتکام در خلیج‌فارس

تنش دریایی بین نیروهای نظامی ایران و آمریکا در خلیج‌فارس با انتشار جزئیاتی از ماجرا توسط طرف ایرانی، وارد فاز تازه‌تری شده است. نیروی دریایی سپاه با هالیوودی‌خواندن روایت سنتکام از اتفاقات روز 27فروردین، علت اعزام 11قایق به منطقه را ایجاد اخلال آمریکا در مسیر حرکت یک شناور ایرانی اعلام کرده است.

براساس اطلاعیه نیروی دریایی سپاه، نیروی دریایی آمریکا یک‌بار ساعت 23 روز 18فروردین و یک‌بار ساعت 6صبح روز 19فروردین مسیر حرکت کشتی شهید سیاوشی را سد کرده بود ‌و با انجام رفتارهای پرخطر و بی‌توجهی به اخطار‌های اولیه با مشاهده هشدارهای نیروهای خودی، سرانجام مجبور به کنار‌کشیدن خود از مسیر حرکت شناور نیروی دریایی سپاه شد.
نیروی دریایی سپاه کشتی جنگی مزاحم آمریکایی را با شماره بدنه CG 72 معرفی کرده که در مرتبه دوم در منطقه روبه‌روی عسلویه و حدود ۳۰ مایلی سکوهای ایران، با حرکتی خطرناک راه شناور شهید سیاوشی را که در حال گشت‌زنی در منطقه بود، بدون توجه به اخطارهای شناور خودی، برای مدتی سد و سرانجام این شناور با اقدامی حرفه‌ای و هوشمندانه و کنار‌زدن ناو آمریکایی موفق به ادامه مسیر خود شده است.

در این اطلاعیه آمده است: نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای پیشگیری از ادامه رفتارهای غیر‌قانونی، غیرحرفه‌ای، خطرناک و حتی ماجراجویانه تروریست‌های آمریکایی و نیز تحکیم امنیت تردد شناورهای خودی و مقابله با قاچاق سوخت در ۲۷ فروردین‌ماه‌۹۹ (۱۵‌آوریل ۲۰۲۰) پس از اعلام وضعیت تیراندازی در مناطق تمرینی که از گذشته با مختصات خاص روی نقشه مشخص شده است، شناورهای خود را به‌صورت گروهی شامل ۱۱‌فروند قایق به منطقه اعزام کرد که با ناوها و کشتی‌های جنگی آمریکا مواجه شدند و به‌رغم اقدامات غیرحرفه‌ای و تحریک‌کننده تروریست‌های آمریکایی و بی‌توجهی آنها به اخطارها و هشدارها، با ایستادگی جانانه و شجاعت نیروهای خودی، آنها را مجبور به کنار‌کشیدن خود از مسیر حرکت شناورهای نیروی دریایی سپاه کردند.
سپاه همچنین ضمن توصیه به آمریکا برای رعایت مقررات و پروتکل‌های دریایی هشدار داده است، رفتارهای پرخطر بیگانگان در منطقه را تهدید امنیت ملی و خط قرمز خود می‌داند و هرگونه خطای محاسباتی آنان را قاطعانه پاسخ خواهد داد.
پیش از این فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام که در ایران در لیست نیروهای تروریستی قرار داده شده است، فیلمی از برخورد قایق‌های سپاه با چند شناور و ناو آمریکایی را منتشر کرده بود که در یکی از این فیلم‌ها تصویری از یک نیروی نظامی ایران دیده می‌شد که با انگشت سبابه به آمریکایی‌ها هشدار داده می‌شود.
آمریکایی‌ها پیش از این مدعی شدند که در روز ۱۵‌آوریل 11فروند قایق سپاه پاسداران ایران چندین بار به ناو یواس‌اس لوئیس بی. پولر، پاول همیلتون، فایربولت، سیروکو، رنگل و مائوئی نزدیک شده‌اند. نیروی دریایی آمریکا گفته بود این ناوها در حال انجام مانور مشترکی با چند فروند هلی‌کوپتر آپاچی در آب‌های بین‌المللی در خلیج‌فارس بوده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید