• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 31 فروردین 1399
کد مطلب : 98621
+
-

بازار فیلم‌کن، مجازی شد

بازار فیلم‌کن، مجازی شد


محمدناصر احدی ـ روزنامه‌نگار

کرونا زمین و آسمان را به‌هم‌ریخته اما مسئولان جشنواره فیلم کن با سرسختی قصد ندارند از خیر برگزاری این جشنواره پرمنفعت بگذرند. در روزهای گذشته اعلام شد که 3 بخش جنبی دوهفته کارگردانان، هفته منتقدان و ACID (جایزه حمایتی توزیع فیلم) با توجه به شیوع کرونا در جشنواره کن امسال جایی ندارند و برگزار نمی‌شوند. با این حال، بازار فیلم کن موسوم به Marche du Film آنقدر برای مجریان این جشنواره اهمیت دارد که نتوانند به این سادگی‌ها به برگزار‌نشدن آن رضایت دهند. به همین دلیل قرار شده که بازار فیلم هفتاد‌و‌سومین دوره جشنواره کن به‌صورت آنلاین از تاریخ ۲۲ تا ۲۶ ژوئن (۲ تا ۶ تیرماه) برگزار شود.
تیری فرمو، دبیر جشنواره کن، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هیچ‌کس نمی‌داند نیمه دوم سال چه ارمغانی خواهد داشت و آیا ممکن خواهد بود که در سال۲۰۲۰ شاهد رویدادهای بزرگ سینمایی ازجمله جشنواره کن باشیم یا خیر. بنابراین کن تصمیم گرفته سروشکل‌ خود را با این سال عجیب انطباق دهد. این ابتکار برای نخستین‌بار است. مسئولیت بازار فیلم آنلاین بر عهده ژِرُم پیلار ـ مدیر اجرایی بازار کن ـ است. این نوع جدید از بازار با مشورت و مشارکت متخصصان بسیاری از سراسر جهان برگزار می‌شود.»
بازار آنلاین جشنواره کن از غرفه‌‌های مجازی برای کمپانی‌‌های فیلمسازی تشکیل شده که امکان به نمایش گذاشتن آثار سینمایی و پروژه‌های در حال تکمیل این کمپانی‌ها و برقراری ارتباط با خریداران بین‌المللی را دارد.
ژرم پیلار نیز در این‌باره گفت: «در این شرایط مخاطره‌انگیز، صنعت فیلمسازی به میعادگاهی بهاری پیش از فصل تابستان نیاز دارد. بررسی‌ای که هفته گذشته در میان توزیع‌کنندگان سراسر جهان انجام دادیم، نشان می‌دهد که 80درصد آنها به بازار آنلاین علاقه‌مندند و 66درصدشان توانایی سرمایه‌گذاری (عمدتا روی فیلم‌های تکمیل‌شده و حتی فیلم‌های در مرحله پس‌تولید و نگارش فیلمنامه) را دارند. ما تجربه کن را با بازار فیلم آنلاین عوض نخواهیم کرد، اما با پیشنهاددادن پلتفرمی کارآمد و پیشرو به حرفه‌ای‌ها برای نمایش فیلم‌ها، خرید آنها، تأمین مالی پروژه‌ها و دیدار با شرکا‌، بخشی از ماهیت آن را به‌صورت آنلاین بازآفرینی می‌کنیم. همچنین، ما در حال آزمایش مدل جدیدی از بازار هستیم که به افراد حرفه‌ای که منابع مالی یا وقت کافی برای شرکت در کن را ندارند، امکان حضور می‌دهد.»
پلتفرم آنلاین «سیناندو» میزبان بازار جشنواره فیلم کن‌۲۰۲۰ است و متقاضیان ثبت‌نام در آن باید تا تاریخ ۲۹ می، ۱۰۳‌دلار و پس از این تاریخ ۲۱۲ دلار پرداخت کنند. این عدد و رقم‌ها در سالیان گذشته برای حضور در این بخش جشنواره کن ۳۴۷‌دلار درصورت ثبت‌نام به‌موقع و ۴۷۱‌دلار برای ثبت‌نام دیرهنگام بود. بازار فیلم آنلاین جشنواره کن شامل «غرفه‌های مجازی برای کارگزاران فروش»، «غرفه‌های مجازی برای مؤسسات»، «ملاقات ویدئویی»، «نمایش‌های آنلاین فیلم» و «برنامه‌ها و کنفرانس‌ها» است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید