• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 31 فروردین 1399
کد مطلب : 98620
+
-

استیون سودربرگ، ریاست کارگروه‌های بازگشت امن سینماگران به سینمای آمریکا را بر عهده دارد

هالیوود از کمای کرونا بیرون می‌آید

گزارش
هالیوود از کمای کرونا بیرون می‌آید


آرش نهاوندی ـ روزنامه‌نگار

در چند‌ماه اخیر با گسترش ویروس کرونا در سراسر دنیا، روند تولید بسیاری از پروژه‌های فیلم و برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی نیز متوقف شده است. بی‌تردید توقف تولیدات فرهنگی عواقب اقتصادی نامشخصی خواهد داشت و به فرهنگ عمومی و اقتصاد آن‌ در سال‌های پیش‌رو شکل و شمایل جدیدی خواهد داد. همین عامل سبب شده تا دولت‌ها و کارشناسان سینمایی در سراسر دنیا راه‌حل‌هایی را برای حل این چالش بین‌المللی پیشنهاد کنند. آمریکا ازجمله کشورهایی است که صنعت سینمای آن به‌شدت به‌دلیل شیوع کرونا آسیب دیده؛ به همین دلیل دولت آمریکا در دستورالعملی که برای راه‌اندازی دوباره فعالیت اقتصادی در این کشور ارائه داده به‌طور ویژه به سالن‌های سینما و صنعت سینما در این کشور اشاره کرده است. انتظار می‌رود سالن‌های سینما طبق دستورالعمل 3 مرحله‌ای دولت آمریکا در یک روند تدریجی از 15‌ماه مه 2020تا اواسط ماه ژوئیه یا اوت 2020(مرداد و شهریور 1999) با درنظر گرفتن محدودیت‌‌های رعایت فاصله‌گذاری و رعایت کامل ضوابط بهداشتی دوباره گشایش یابند. در این دستورالعمل تاریخ دقیقی برای بازگشایی سینماها در نظر گرفته نشده و تنها عنوان شده زمانی که شیوع ویروس کرونا کاهش یابد، سالن‌های سینما می‌توانند با رعایت پروتکل فاصله اجتماعی فعالیت خود را آغاز کنند. به گفته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا وضعیت در هر ایالت آمریکا بسیار متفاوت است و امکان دارد به‌دلیل کاهش شیوع کرونا فعالیت اماکن عمومی نظیر سالن‌های سینما در یک ایالت زودتر و در ایالتی دیگر دیر‌تر شروع شود. این دستورالعمل3 مرحله‌ای برای گشایش دوباره اماکن عمومی در آمریکا تعیین شده است. بر مبانی این دستورالعمل سالن‌های سینما، اماکن ورزشی، اماکن مذهبی و رستوران‌ها در مرحله دوم گشایش خواهند یافت. البته در این مرحله تمامی این واحدها مکلف به رعایت فاصله اجتماعی خواهند بود. 
مالکان و مدیران سالن‌های نمایش فیلم با درنظر‌گرفتن این دستورالعمل درصدد برآمده‌اند طی یک روند تدریجی، سالن‌های سینما را بازگشایی کنند.




زمان ساخت فیلم‌ها در هالیوود
روند بازگشایی استودیوهای سینمایی هالیوود به‌نظر قدری دشوار‌تر به‌نظر می‌رسد. البته روند چگونگی بازگشایی استودیوهای ساخت فیلم هم‌اکنون توسط کارشناسان در دست بررسی است. به‌نظر نمی‌رسد کمپانی‌های تولید فیلم در این دوره بازگشایی محدود سالن‌های سینما تولیدات بزرگ سینمایی خود نظیر کارتون مولان (ساخته والت دیزینی) و زن شگفت‌انگیز 1984(تولید پارامونت)را روانه بازار کنند. سردبیر ددلاین در یادداشتی درباره بازگشایی استودیوهای تولید فیلم در هالیوود در دوران پساکرونا نوشته است: گشایش دوباره صنعت فیلمسازی در هالیوود بسیار بستگی به تامین موارد ایمنی در زمینه بهداشت کارکنان این صنعت دارد. صنعت فیلمسازی و سرگرمی، بخش بزرگی از اقتصاد ایالت کالیفرنیا در آمریکا را به‌خود اختصاص داده است. اخیرا نیز گاوین نیوسوم، فرماندار کالیفرنیا طرحی 6 بندی را برای راه‌اندازی دوباره اقتصاد کالیفرنیا ارائه داده است. همزمان نیز مقامات و کارشناسان در این ایالت در حال ارزیابی چگونگی برداشتن محدودیت‌های فعالیت‌های اقتصادی در کالیفرنیا هستند. مدیران و تولید‌کنندگان سینما در هالیوود نیز در حال بررسی این مسئله هستند که چگونه پس از آغاز فعالیت استودیوهای فیلمسازی ضوابط بهداشتی در استودیوها را برای حفاظت از جان بازیگران، کارگردانان، تهیه‌کنندگان و سایر عوامل تولید‌کننده فیلم‌ها اعمال کنند. آنها همچنین مسئول بررسی این مسئله هستند که چگونه عوامل سینما را تحت پوشش کامل بیمه‌ای طی دوران شیوع کرونا قرار دهند. 
براساس خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها روند آغاز ساخت فیلم‌های جدید در عصر پساکرونا در استودیوهای هالیوود زودتر از ماه‌های ژوئیه و اوت 2020(مرداد و شهریور 1999) آغاز نخواهد شد. پیش‌بینی‌های واقع‌بینانه‌تر نیز حکایت از آن دارد که ساخت فیلم‌های هالیوودی در دوره پساکرونا در‌ ماه سپتامبر (شهریور – مهر) کلید خواهد خورد. البته در این میان مسائلی نظیر تامین دستگاه‌های بهداشتی نظیر کیت‌های آزمایش کرونا و وسایل سنجش دمای بدن در استودیوها و لوکیشن‌های فیلمبرداری نیز ازجمله مواردی است که ذهن کارشناسان بهداشتی و سینمایی را به‌خود مشغول کرده است. میزان حضور تماشاگران در سالن‌های سینما، فروش فیلم‌ها در ماه‌های اولیه کاهش شیوع کرونا نیز ازجمله مواردی است که می‌تواند در زمان گشایش استودیوهای فیلمسازی در هالیوود مؤثر باشد.

سودربرگ، رئیس کارگروه بازگشت امن به سینما
با مطرح‌شدن احتمال بازگشایی استودیوهای فیلمسازی در هالیوود در نیمه دوم سال 2020و ضرورت تامین شرایط ایمن برای بازگشت عوامل سینما به استودیوهای فیلمسازی، انجمن کارگردانان آمریکا کارگروه بازگشت امن سینماگران به سینما را تاسیس کرده و ریاست آن را بر‌عهده استیون سودبرگ (کارگردان فیلم شیوع،2011)گذاشته است. به گزارش ورایتی، براساس بیانیه‌ای که توسط توماس اشلم و راسل هالندر، رئیس و دبیر اجرایی انجمن کارگردانان آمریکا انتشار یافته، هم‌اکنون بزرگ‌ترین مسئله و نگرانی انجمن کارگردانان آمریکا این است که فیلمسازان و سایر عوامل سینما چه زمانی قادر خواهند بود با رعایت ضوابط بهداشتی با ایمنی کامل به سر کار خود بازگردند. از آنجا که هنوز مشخص نیست که چه زمانی می‌توان ساخت و تولید فیلم‌های جدید را آغاز کرد، ما در انجمن کارگردانان سینمای آمریکا ضمن تشکیل کارگروه بازگشت ایمن به سینما در حال کار روی این موضوع هستیم که وقتی اجازه ساخت فیلم‌های سینمایی صادر شد، چگونه با ایمنی و سلامت کار خود را آغاز کنیم؛ به همین دلیل کمیته‌ای با ریاست استیون سودربرگ و اعضایی از همه بخش‌های این انجمن تشکیل شده است تا با بررسی اوضاع و ارائه پیشنهادهایی انجمن کارگردانان آمریکا را در این امر یاری کند.
در ادامه این بیانیه آمده است: کارگروه بازگشت امن به سینما ضمن مشورت با برترین متخصصان اپیدمیولوژیست و همکاری با دیگر اتحادیه‌های هالیوود به‌دنبال راهکاری جامع برای بازگشت امن همه سرکار است.


این خبر را به اشتراک بگذارید