• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 30 فروردین 1399
کد مطلب : 98440
+
-

دوچرخه درکورس‌محبوبیت

کارشناسان این روزها تنها گزینه مناسب برای تردد بدون خودرو را دوچرخه می‌دانند

دوچرخه درکورس‌محبوبیت

سید محمد فخار _ خبر‌نگار

 هر چه را تا پیش از این درباره مزایای دوچرخه‌سواری می‌دانستید کنار بگذارید. حالا این وسیله پاک بهترین گزینه برای ترددهای شهری در شرایطی است که باید ترددی ضروری در تهران داشته باشید. دوچرخه سواری علاوه بر کاهش بار ترافیک راهکاری مناسب برای مقابله با ویروس کرونا است. توجه به همین نکته بود که موجب شد شهردار تهران سه‌شنبه اخیر در یکی از سه‌شنبه‌های بدون خودرو، از میدان توحید برای اهدای خون با دوچرخه به مرکز انتقال خون در خیابان حجاب برود. پیروز حناچی شامگاه چهارشنبه با انتشار عکس دوچرخه سواری‌اش در توییتر نوشت: تردد با دوچرخه شخصی در سطح شهر برای سفرهای ضروری علاوه بر کاستن از بار ترافیک و آسیب‌های ناشی از آن، در این روزها که اصل فاصله‌گذاری اجتماعی به‌عنوان یک ضرورت از سوی مراجع تخصصی توصیه شده؛ راهکاری مؤثر و کم‌هزینه برای دستیابی به این هدف مهم است. سرپرست معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز به همشهری می‌گوید: استفاده از دوچرخه برای ترددهای ضروری، ساده‌ترین راه برای کاهش ترافیک و هزینه‌های رفت‌وآمد، استفاده کمتر از خودروی شخصی و بهبود کیفیت هواست. آنگونه که یوسف حجت اعلام کرده، دوچرخه خود عاملی برای رعایت فاصله‌گذاری است و خطر ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد. از طرفی دوچرخه‌سواری تا محل کار می‌تواند زمانی را که برای رفت‌وآمد صرف می‌کنید کاهش بدهد، و در عین حال، شما را از محیط‌های شلوغ و ویروسی دور نگه دارد. بهره‌گیری از دوچرخه ضمن حفظ سلامت و افزایش ایمنی بدن، از لحاظ گسترش همه‌گیری ویروس، بی‌ضرر است و خطر آلودگی بر اثر تماس با سطوح آلوده را نیز کاهش می‌دهد. حتی تجربه استفاده از دوچرخه در کشورهای دیگر دنیا نیز گفته‌های معاون شهردار تهران را تأیید می‌کند. هم‌اکنون در کشورهای پیشرفته دوچرخه به‌ عنوان مهم‌ترین وسیله برای دور ماندن از کرونا در ترددها مورد استفاده قرار گرفته است. دوچرخه‌سواران نه‌تنها به‌طور خودکار فاصله خود را از دیگران حفظ می‌کنند، بلکه اگر خودشان هم آلوده باشند، خطر کمتری برای دیگران دارند.

همچنین یعقوب آزاده‌دل، مدیرکل حمل ونقل پاک شهرداری تهران درباره لزوم استفاده از این وسیله در ترددهای ضروری به همشهری می‌گوید: در خانه بمانید، اما اگر مجبور به ترک خانه و انجام سفر درون شهری هستید، بهترین وسیله نقلیه این روزها دوچرخه است. به گفته این مسئول شهری تهران، درحقیقت استفاده از دوچرخه در این روزها مصداق ضرب‌المثل یک تیر و چند نشان است. با استفاده از دوچرخه شما مجبور به رعایت فاصله فیزیکی(فاصله‌گذاری اجتماعی) می‌شوید، شما فعالیت ورزشی خود را در ترددهای شهری انجام داده‌اید و دیگر نگران بسته بودن باشگاه‌ها و کمبود فضا برای ورزش نخواهید بود. نشاط و شادابی بعد از دوچرخه سواری نیز باعث کاهش استرس و افزایش ایمنی سیستم دفاعی بدن می‌شود. وی می‌افزاید: این روزها که همه بر رعایت فاصله و دوری از ‌تجمع تأکید دارند، جایگزین کردن دوچرخه به‌خصوص به جای   تاکسی، مترو و اتوبوس مورد تاکید موکد است.
وزیر بهداشت اتریش به شهروندان این کشور تأکید کرده است که برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و کاهش احتمال آلودگی از دوچرخه استفاده کنند. از طرفی به گفته مایکل بارسکوز ویروس‌شناس آلمانی، احتمال استنشاق هوای آلوده به ویروس کرونا هنگام دوچرخه سواری صفر است. بسیاری از شهروندان از این بابت نگرانی دارند که به‌دلیل رکاب زدن و افزایش دم و بازدم احتمال ورود ویروس به ریه زیاد است که این تصور غلطی است. دکتر مسعودیونسان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز بر عدم‌جابه جایی ویروس در هوا تأکید کرده است.

  امن‌ترین در دوران کرونا
تردد با دوچرخه بهترین راه حفظ فاصله شهروندان از هم و عدم‌انتقال ویروس کروناست. آنگونه که اشپیگل گزارش کرده، مسئولان دولتی آلمان اعلام کرده‌اند  دوچرخه سواری علاوه بر تقویت ریه‌ها  موجب پیشگیری از انتقال ویروس و آلوده شدن توسط افراد ناقل می‌شود. اجتناب از تردد با اتوبوس و مترو خطر ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد زیرا ویروس کرونا اغلب توسط قطرات ریز منتقل می‌شود. به گفته مایکل بارسکوز ویروس شناس آلمانی، احتمال استنشاق ویروس کرونا هنگام دوچرخه سواری صفر است. بنابراین متخصصان آلمانی، دوچرخه سواری را «کامل‌ترین نوع محافظت از خود» عنوان کرده‌اند. بنابراین مقاله، دوچرخه سواری نه‌تنها موجب دور نگه داشتن شما از دیگران می‌شود بلکه خطر آلودگی در اثر تماس با سطوح آلوده را نیز کاهش می‌دهد. با توجه به زمان زنده ماندن ویروس روی سطوح مختلف، استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی بسیار خطرناک است. یک مزیت دیگر تردد با دوچرخه کاهش عوارض بیماری‌های زمینه‌ای مثل فشار خون و دیابت است. همچنین دوچرخه سواری با بهبود ضربان قلب و تهویه مناسب ریه‌ها، منجر به بهبود گردش خون و اکسیژن در بدن می‌شود. 

   بیدود گزینه خوبی است

برای استفاده از دوچرخه در معابر شهری پایتخت، دوچرخه‌های نارنجی بیدود گزینه مناسبی است. این دوچر‌خه‌ها روزانه ضدعفونی می‌شوند. تهران 2هزار دوچرخه اشتراکی دارد که ضدعفونی آنها به‌صورت روزانه توسط شرکت بیدود انجام می‌گیرد، ولی شهروندان   هنگام استفاده از این دوچرخه‌ها حتماً  دستکش داشته باشند. طی ماه‌های اخیر از سوی شهرداری تهران تعداد زیادی اشتراک از بیدود برای دانشگاهیان، پلیس، کارمندان ادارات، نیروهای شهرداری و خبرنگاران درخواست شده تا به‌زودی آن را اهدا کند. همچنین امسال برای خبرنگارانی که سهمیه طرح ترافیک تعلق نگیرد یا از این سهمیه انصراف دهند، دوچرخه‌های اشتراکی رایگان  درنظر گرفته خواهد شد. استفاده از دوچرخه، ساده‌ترین راه برای کاهش ترافیک و هزینه‌های رفت‌وآمد، استفاده کمتر از خودروی شخصی و بهبود کیفیت هوا و مهم‌ترین راهکار برای دوری   از کرونا می‌تواند  باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید