• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 27 فروردین 1399
کد مطلب : 98267
+
-

واریز وام یک میلیون تومانی دولت قبل از شروع‌ماه رمضان

وام کمکی کرونا به یارانه‌بگیران، 4درصدی شد

احمد میرخدائی _ خبرنگار

با مصوبه دولت و قبول پرداخت سود وام یک‌میلیون تومانی یارانه بگیران، مقرر شد این تسهیلات به‌صورت قرض‌الحسنه با کارمزد 4درصد و با بازپرداخت 30ماهه به 23میلیون خانوار یارانه بگیر پرداخت شود. طبق اعلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری، در نشست روزسه‌شنبه هیأت اقتصادی دولت، چارچوبی برای ثبت تقاضای این وام درنظر گرفته شده تا آن‌هایی که مایل به استفاده از این وام قرض‌الحسنه هستند، از طریق پیامک اعلام کنند. به گفته رئیس‌جمهوری، این تسهیلات در نهایت تا قبل از شروع‌ماه مبارک رمضان به‌حساب یارانه خانوارها واریز خواهد شد.  به گزارش همشهری، پیش‌ازاین قرار بود این وام، که در نظام بانکی پرداخت می‌شود، با نرخ سود 12درصدی به خانوارهای یارانه‌بگیر متقاضی پرداخت شود؛ اما اعتراض به این مسئله به‌قدری شدید بود که دولت را بر آن داشت بهره این وام را راسا بپردازد تا متقاضیان فقط کارمزد 4درصدی آن‌را متقبل شوند و اقساط وام را از محل یارانه نقدی مکلف باشند.

پرداخت وام کرونایی از اردیبهشت
به گزارش همشهری، در نشست ستاد اقتصادی دولت، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری از تبدیل تسهیلات یک‌میلیون تومانی خانوارهای یارانه بگیر به وام قرض‌الحسنه خبر داد و گفت: این وام  اول اردیبهشت در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و دولت سود این وام را پرداخت می‌کند. روحانی با بیان اینکه ۲۳ هزار میلیارد تومان با نرخ سود 12درصد برای پرداخت به یارانه بگیران درنظر گرفته شود، اعلام کرد: این تسهیلات یک‌میلیون تومانی به وام قرض‌الحسنه تبدیل می‌شود و سودی را که قرار بود از متقاضیان دریافت شود، دولت بر عهده می‌گیرد. به گزارش همشهری، تبدیل شدن وام کمکی کرونای یارانه بگیران به‌معنای حذف بهره 8درصدی این تسهیلات است و طبیعتاً کارمزد 4درصدی آن را همچنان باید متقاضیان پرداخت کنند. رقم این کارمزد کمی بیش از 50هزار تومان است.

ثبت‌نام پیامکی
پیش‌ازاین سازمان برنامه‌وبودجه اعلام کرده بود سامانه‌ای را برای ثبت درخواست وام خانوارهای یارانه‌بگیر، ایجاد خواهد کرد و متقاضیان باید از این مسیر تقاضای خود را برای دریافت این تسهیلات ثبت کنند اما آنگونه که دیروز روحانی در نشست هیأت اقتصادی دولت اعلام کرد: چارچوبی برای ثبت تقاضای این وام درنظر گرفته شده تا آن‌هایی که تمایل به استفاده از این وام قرض‌الحسنه دارند، تقاضای خود را از طریق پیامک اعلام کنند. آنگونه که رئیس‌جمهوری اعلام کرده، همه تلاش دولت این است که این تسهیلات چند روز قبل از شروع‌ماه رمضان به‌حساب همه خانوارهای یارانه بگیر واریز شود. به گزارش همشهری، مسئله‌ای که می‌تواند در ثبت‌نام پیامکی باعث بروز مشکل شود این است که احتمالاً بخشی از خانوارهای یارانه بگیر به‌خصوص در اقشار کم‌درآمد و رده سنی سالمندان، به ثبت‌نام پیامکی برای دریافت این تسهیلات قادر نیستند درحالی‌که هدف اصلی پرداخت چنین وامی کمک به معیشت همین دسته از خانوارهاست. بر این اساس انتظار می‌رود دولت در مراحل بعدی اطلاع‌رسانی این تسهیلات، برای جلوگیری از حذف برخی خانوارهای یارانه‌بگیر، از فهرست دریافت این وام، تمهیداتی بیندیشد و حتی با واریز این مبلغ به‌حساب همه خانوارهای یارانه‌بگیر از بروز هرگونه اشتباه یا تبعیض ناخواسته جلوگیری کند.

اقساط تسهیلات عبور از کرونا
به‌دنبال تصمیم جدید دولت و با تغییری که در نرخ سود وام یک‌میلیون تومانی خانوارهای یارانه‌بگیر انجام شده، این تسهیلات به‌صورت قرض‌الحسنه به‌حساب خانوارهای متقاضی واریز می‌شود و سالانه 4درصد کارمزد به آن تعلق می‌گیرد. با این حساب، مجموع کارمزد اختصاص یافته به این وام 52هزار تومان و مبلغ هر قسط آن به 35هزار تومان می‌رسد که از تیرماه از محل یارانه نقدی واریز شده به‌حساب متقاضیان این تسهیلات کسر خواهد شد. پیش‌ازاین قرار بود وام یک‌میلیون تومانی عبور از کرونا با نرخ سود 12درصدی و با بازپرداخت 24ماهه به متقاضیان پرداخت شود که در این صورت مجموع سود بازپرداخت آن به ۱۲۹ هزار تومان و اقساط ماهانه آن به ۴۷ هزار تومان می‌رسید. آنطور که رئیس‌جمهوری اعلام کرده، این تسهیلات اوایل اردیبهشت به‌حساب خانوارهای یارانه بگیر متقاضی واریز می‌شود و این خانوارها بعد از دریافت یارانه اردیبهشت و خرداد، از تیرماه اقساط وام را می‌پردازند.

 ستاد اقتصادی دولت با پرداخت 8درصد سود وام معیشتی یارانه بگیران موافقت کرد، متقاضیان فقط باید 4درصد کارمزد این وام را بپردازند
 مبلغ اقساط این تسهیلات با نرخ کارمزد 4درصدی به 35هزار تومان در‌ماه می‌رسد و مبلغ کل کارمزد اختصاص یافته به آن 52هزار تومان خواهد بود

این خبر را به اشتراک بگذارید