• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 27 فروردین 1399
کد مطلب : 98248
+
-

شرایط کرونا در تهران «عادی» نشده است

شرایط کرونا در تهران «عادی» نشده است

محمد جواد حق‌شناس‌ _  رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران

شهر تهران از نظر انتشار بیماری کرونا عادی نیست؛ اگرچه سعی شده است که عادی نشان داده شود. با بازشدن بعضی صنوف و همینطور افزایش رفت‌وآمد در فضای عمومی، به‌عنوان نماینده مردم عرض می‌کنم که چیزی عادی نشده است و خطر انتشار بیماری همچنان برای همه شهروندان مخصوصا اقشار محروم زیاد است.

بخش‌ خدمات شهری و فضای سبز در مدت انتشار بیماری مشغول ارائه خدمات بودند و کارکنان پاکبان، پسماند ، بوستان‌ها و فضای سبز و همینطور مراکز درمانی شرکت شهر سالم در تمام این مدت همچنان با رعایت حداکثر استاندارد به‌کار خود ادامه داده‌اند و یکی از پزشکان این شرکت نیز بر اثر این بیماری درگذشت. در این مدت یکی از بخش‌هایی که تحت‌تأثیر بیماری کرونا قرار گرفت، خاکسپاری متوفیان است. میزان خطرپذیری که در حوزه آرامستان‌ها وجود دارد قابل مقایسه با بخش درمانی بیمارستان‌هاست و در دنیا هم کار کفن و دفن متوفیان در شرایط اشاعه بیماری کرونا از وظایف حساس و مهم شهرداری‌هاست.
از همان ابتدا گفته شد که مهم‌ترین دستورالعمل مقابله با بیماری کرونا؛ دوری گزیدن از فضا‌های عمومی شهر‌هاست و به همین دلیل حرم‌های مطهر تعطیل شده‌اند و نمازجمعه برگزار نمی‌شود. شاید عده زیادی از مسافران هر روزه درون شهری ندانند که مبتلا به این ویروس و در نتیجه ناقل آن هستند، اما بخش عمده‌ای از همکاران ما در حمل‌ونقل شهری در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا قرار دارند. ما شاهد بودیم که تعدادی از کارکنان اتوبوسرانی و مترو مبتلا شدند و تعدادی از رانندگان تاکسیرانی هم در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند. البته در شورای شهر ما خواهان تعطیلی فوری حمل‌ونقل عمومی بودیم، اما اعضای ستاد مرکزی مقابله با کرونا بنا به دلایلی که خیلی برای ما روشن نشد، خواستار ادامه کار این سامانه‌ها بودند.

خوشبختانه مدیریت فروشگاه‌های شهروند دائما در شعبه‌های گسترده خود کالا‌ها را ارائه می‌کرد و در برخی شعب به‌صورت شبانه‌روزی به‌کار پرداخت. در این مدت آمار و ارقام فروش به‌شدت رشد کرد و به‌عنوان مثال، در یک روز رقم فروش 24میلیارد تومان هم ثبت شد که در نوروز و شب یلدا هم چنین فروشی اتفاق نیفتاده است، اما هیچ وقت مشتریان با قفسه‌های خالی روبه‌رو نشدند. سازمان میوه و تره‌بار نیز تقریبا به جز روز عید در تمام مدت مشغول خدمات رسانی بود.
در این میان باید گفت که آزادکردن زندانیان از بعدی قابل تقدیر است تا این افراد از فضای نامناسب زندان خارج شوند، اما بخشی از آنها در فضای شهر رها شدند. چند سال زحمت کشیده شد که نقاطی مانند منطقه هرندی به شکل ایده‌آل نزدیک شود، اما اکنون اگر شب‌ها به مناطقی مانند میدان شوش و میدان خراسان بروید می‌بینید که با آزاد شدن 11هزار معتاد متجاهر این طرح‌ها به هم خورده  است.
باید توجه کرد که شهرداری یک سازمان درآمد هزینه‌ است. امسال 55 تا 60درصد درآمد شهرداری در ماه‌های اسفند و فروردین کاهش پیدا کرد، اما هزینه‌های مقابله با کرونا افزایش داشته است. اکنون از شهرداری انتظار داریم گزارشی از هزینه‌هایی که در این زمینه صرف و اقداماتی که انجام شده است را به شورا ارائه کند تا بتوانیم آن را به‌صورت مطالبه از دولت دنبال کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید