• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 26 فروردین 1399
کد مطلب : 98211
+
-

جست‌وجوی بلوتوثی مبتلایان به کرونا

موضوعات حریم شخصی باعث شد که گوگل و اپل به جای استفاده از موقعیت‌یابی، به سراغ فناوری بلوتوث بروند

جهان استارتاپی
جست‌وجوی بلوتوثی مبتلایان به کرونا


اپل و گوگل با استفاده از فناوری بلوتوث به توسعه‌دهندگان نرم افزار کمک می‌کنند که امکان ردیابی افراد در معرض ویروس کرونا فراهم شود. غول‌های «سیلیکون ولی» روی یک پلتفرم کار خواهند کرد تا بتوانند تماس‌های فیزیکی را ردیابی کنند. این کار افرادی را که در معرض این ویروس بوده‌اند و همچنین کسانی را که در تماس با آنها بوده‌اند مشخص می‌کند. این دو شرکت در ابتدا در ‌ماه می، رابط‌های ساخته شده روی اپلیکیشن‌های موجود بهداشتی را منتشر می‌کنند که می‌توانند با سیستم‌های iOS یا Android کار کنند و در ماه‌های آینده یک پلتفرم جامع‌تر ارائه می‌شود که کاربران قادر به انتخاب آن هستند. 
بر این اساس، این سیستم با استفاده از سیگنال‌های بلوتوث موبایل، هر گوشی دیگری را که کاربر آن با فرد دیگری در تماس نزدیک بوده، ردیابی می‌کند. براساس توضیحی که گوگل ارائه کرده، یک کاربر تلفن هوشمند که تست کرونایش مثبت شده است، می‌تواند نتیجه تست خود را از طریق یک مرجع بهداشتی و درمانی وارد یک اپلیکیشن کند و «چراغ شناسه» ناشناس را فعال کند. به این ترتیب، این شناسه با هرکسی که کاربر ارتباط برقرار کند، ناشناس می‌ماند. البته طرف مقابل هم باید این اپلیکیشن را روی موبایل خود داشته باشد.
به گزارش ورج، کاربران اطلاعات شناسه خود را به‌صورت آنلاین بارگذاری می‌کنند و در ادامه درصورتی که در معرض فردی قرار داشته باشند که تست کرونایش مثبت بوده یک نوتیفیکیشن دریافت می‌کنند. طبق این برنامه، دستگاه موبایل تاریخ، زمان، مسافت و مدت زمان تماس بین 2دستگاه موبایل را ثبت می‌کند، اما برخلاف ویژگی Find My App، برای اطمینان از اینکه گزارش‌ها ناشناس باقی بمانند، از داده‌های GPS استفاده نمی‌کند. این اپلیکیشن همچنین به‌طور دوره‌ای کدهای شناسایی جدید را برای هر دستگاه ارائه می‌دهد تا ردگیری تعامل‌های قبلی با افراد امکان‌پذیر نباشد. مسئولان بهداشتی در سراسر جهان ردیابی مخاطب را به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های اصلی برای جلوگیری از گسترش سریع ویروس کرونا مطرح کرده‌اند. چند دولت در سراسر جهان ازجمله رژیم صهیونیستی، تایلند و هنگ‌کنگ از این فناوری برای ردیابی افراد در معرض آلودگی و اجرای قرنطینه استفاده کرده‌اند. جمهوری چک اعلام کرده است که اپلیکیشن ردیابی تماس خود را ارائه خواهد کرد و انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا هم در حال برنامه‌ریزی برای توسعه یک تکنولوژی مشابه هستند. 
دولت آمریکا با موافقت فیس‌بوک و گوگل در‌ ماه گذشته، با استفاده از داده‌های مکانی تلفن همراه به‌دنبال راه‌حل‌هایی برای کمک به ردیابی شیوع این ویروس جدید بوده است. همچنین برخی از شرکت‌ها از تکنولوژی ردیابی موقعیت مکانی برای ردیابی افرادی استفاده کردند که هشدارهای مرتبط با فاصله‌گذاری اجتماعی را در فلوریدا نادیده گرفته‌اند. ایالت داکوتای شمالی پلتفرم خود را که توسط طراحان یک اپلیکیشن ردیابی محبوب ساخته شده است، راه‌اندازی کرده تا تماس‌های فیزیکی را ردیابی کند. 
با این حال، طرفداران و کارشناسان حفظ حریم خصوصی در سراسر جهان، نگرانی‌های خود را از تکنولوژی ردیابی تماس اعلام کرده‌اند و می‌گویند، این کار پس از پایان این بیماری، می‌تواند به‌عنوان یک ابزار نظارتی استفاده شود. برخی از کارشناسان هم درباره اثربخشی ردیابی تماس فیزیکی با قابلیت بلوتوث ابراز تردید کرده‌اند.
همچنین به‌دلیل اختلالات موجود در بلوتوث احتمال می‌رود که تعداد زیادی به‌عنوان افراد آلوده شناسایی شوند که درست نیست. به گفته فرزاد مستشاری، هماهنگ‌کننده سابق فناوری اطلاعات سلامت در وزارت بهداشت، درمان و خدمات انسانی آمریکا، مانع اصلی این است که در این اپلیکیشن‌ها که فقط با همکاری گسترده مردم کار می‌کنند افراد نباید شناسایی شوند.
 او می‌گوید: شما می‌توانید در یک ساختمان ساکن باشید و با شنیدن صدای نوتیفیکیشن متوجه شوید که فردی در آپارتمان کناری یا یک طبقه دیگر دچار مشکل شده است. شما می‌توانید با من در فضای باز دوچرخه‌سواری کنید که ناگهان به شما هشدار داده می‌شود و به این ترتیب فرد مبتلا را در کنار خود شناسایی می‌کنید.
همچنین ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هنگامی که در یک جلسه توجیهی از او در مورد مشارکت اپل و گوگل سؤال شد، به نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی اشاره کرد.
 او می‌گوید: این یک تکنولوژی بسیار جدید است. اگرچه هیجان‌انگیز است، اما بسیاری از مردم در مورد آزادی‌های شخصی خود اظهار نگرانی می‌کنند. البته ما به دقت به این تکنولوژی توجه خواهیم کرد.
اپل و گوگل که رقبای سرسختی با 2سیستم عامل محبوب موبایل در جهان هستند، می‌گویند که در میان تلاش‌های صورت گرفته برای ردیابی تماس‌های فیزیکی، حریم خصوصی برای آنها بسیار مهم است. این دو شرکت می‌گویند که کاربران برای اجرای این پلتفرم در گوشی خود باید رضایت بدهند. با این حال، هیچ اطلاعاتی که منجر به شناسایی هویت کاربران بشود گردآوری نخواهد شد.
این دو شرکت می‌گویند: برای اجرای این برنامه، حفظ حریم خصوصی، شفافیت و رضایت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ما به‌صورت علنی اطلاعات مربوط به‌کار خود را برای تجزیه و تحلیل دیگران منتشر خواهیم کرد.


چراغ شناسه
یک کاربر تلفن هوشمند که تست کرونایش مثبت شده است، می‌تواند نتیجه تست خود را از طریق یک مرجع بهداشتی و درمانی وارد یک اپلیکیشن کند و «چراغ شناسه» ناشناس را فعال کند. این شناسه با هرکسی که کاربر ارتباط برقرار کند، ناشناس می‌ماند. البته طرف مقابل هم باید این اپلیکیشن را روی موبایل خود داشته باشد

این خبر را به اشتراک بگذارید