• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 23 اسفند 1396
کد مطلب : 9813
+
-

یک مسابقه و یک دنیا حاشیه

یک مسابقه و یک دنیا حاشیه

عنایت حسینیان
جام فجر امسال همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد کیفیت بالایی نداشت اما به اندازه کافی حاشیه داشت که بتوان روزها درباره آن صحبت کرد. اتفاق‌های تلخ در این دوره از مسابقات با ماجرای ناراحت کننده آیسن ادیب آغاز شد و تا پس گرفتن پاداش دلاری ورزشکاران در روز پایانی جام پیش رفت تا مشخص شود فدراسیون وزنه‌برداری ایران این روزها درگیر مشکلات زیادی است. در جریان این رقابت‌ها حاشیه‌های دیگری هم وجود داشت که می‌توانست برای وجهه ورزش ایران در مجامع بین‌المللی نامناسب باشد.

    دلجویی از آیسن
آیسن ادیب دختر 8ساله اردبیلی قرار بود در افتتاحیه جام فجر به‌صورت نمادین وزنه بزند اما این اتفاق نیفتاد و هنوز هم مشخص نیست چه کسی یا افرادی در شرایطی که وزارت ورزش و فدراسیون وزنه‌برداری مجوز این برنامه را صادر کرده بودند باعث ناراحتی این دختر ورزشکار شدند. اشک‌های او چند روزی ورزش ایران را تحت‌تاثیر قرار داد تا اینکه بالاخره او در مراسم اختتامیه روی سکو رفت و به بهترین شکل ممکن وزنه‌ها را در حرکت یک ضرب و دو‌ضرب بالای سر برد تا اتفاق‌های تلخ افتتاحیه را فراموش کند.

    مشکل ورود خانم‌ها به سالن
فدراسیون وزنه‌برداری نام 7خانم که از تیم داوری وزنه‌برداری بانوان بودند را به حراست داده بود که در سالن مسابقات وارد شوند و نظاره‌گر نحوه برگزاری مسابقات باشند اما حراست شرکت نفت از ورود این خانم‌ها به سالن جلوگیری کرد. بااین اتفاق اورسلا پاپاندرئا، نایب رئیس فدراسیون فدراسیون جهانی وزنه‌برداری به حراست اعلام کرد که اگر به این خانم‌ها اجازه ورود داده نشود او هم قدم در سالن برگزاری رقابت‌ها نمی‌گذارد. با ورود او به ماجرا مشکل حل شد و بانوان وارد سالن شدند.

    میزبانی اهواز افت داشت
با اینکه رقابت‌های جام‌فجر در تقویم فدراسیون جهانی وزنه‌برداری قرار گرفته پیش‌بینی می‌شد که مسابقات هر سال با کیفیت بیشتری برگزار شود. حتی امسال جایزه‌های دلاری مسابقات بیشتر شده بود اما کیفیت رقابت‌ها نه تنها افزایشی نداشت بلکه با افتی چشمگیر مواجه شد. مسابقات دسته 56کیلوگرم به‌دلیل نبود ورزشکار حذف شد و در برخی اوزان نیز 3 یا 4 وزنه‌بردار رقابت می‌کردند که نشان می‌دهد کیفیت رقابت‌ها پایین بوده. از طرف دیگر داود باقری نائب رئیس فدراسیون نیز اعلام کرده که میزبانی اهواز از جام فجر افت کرده‌است. او به همشهری‌ورزشی می‌گوید: «سطح مسابقه، تعداد وزنه‌برداران و رکوردهایی که زده شد می‌توان گفت که کیفیت جام فجر امسال نسبت به سال گذشته پایین‌تر بوده.» باقری دلیل افت کیفی مسابقات را نیز این‌طور توضیح می‌دهد: «در دوره قبل کشورها برای رسیدن به سهمیه المپیک در جام‌فجر حضور پیدا می‌کردند و وزنه می‌زدند اما امسال چون سهمیه المپیک در بین نبود خیلی از کشورها در این رقابت‌ها شرکت نکردند.» او تلویحا اعلام کرده که شاید اهواز دیگر میزبان جام‌فجر نباشد.

    جایزه‌ای که اهدا نشد
همه این حواشی یک طرف، پس گرفتن پاداش‌های دلاری ورزشکاران ایرانی، یک طرف. شنیده شد بعد از مراسم به ملی‌پوشان گفته شده اگر پاداش‌های خود را پس ندهند از تیم‌ملی حذف خواهند شد. بااین حال علی مرادی رئیس فدراسیون این موضوع را تکذیب می‌کند. او به همشهری‌ورزشی گفته‌است: «این بحث‌ها مطرح نیست بلکه ما تصمیم داریم در یک فضای مناسب‌تر از قهرمانان خود تجلیل کنیم و قطعا به تعهد خود برای اهدای این پاداش‌ها عمل خواهیم کرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید