• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 23 اسفند 1396
کد مطلب : 9801
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/jY2l
+
-

فراتر از یک تیم والیبال

فراتر از یک تیم والیبال

از آن‌هایی که لیگ والیبال را پیگیری می‌کنند، اگر ابتدای فصل اخیر می‌پرسیدید کدام تیم‌ها شانس بیشتری برای رسیدن به فینال دارند، احتمالا بیش از همه نام سرمایه و پیکان را می‌شنیدید. در میانه‌های راه، پیش‌بینی‌ها تغییر کرد و سایپا و شهرداری تبریز جای پیکان را گرفتند. حالا اما بازی دوم فینال در شرایطی برگزار می‌شود که تیم مقابل سرمایه، نه پیکان است، نه سایپا و نه شهرداری ارومیه. یک تیم کم ادعای شهرستانی است به نام خاتم اردکان. در 23 دوره‌ای که برگزار شده است آن‌ها ناخوانده‌ترین مهمان فینال لیگ‌ والیبال هستند. اما به راستی چگونه به فینال رسیدند؟

  روزهای نزدیک به سقوط
خاتم اردکان در نیم فصل اول7 بازی از 11 بازی‌اش را باخته بود و به ته جدول رسیده بود. نیم فصل که تمام شد، مسئولان این تیم 2 بازیکن جدید گرفتند؛ جواد حسین‌آبادی و محمدطاهر‌وادی. آن‌ها با همین 2 تغییر در نیم فصل دوم 7 بازی از 11 بازی را بردند، بین 12 تیم، هفتم شدند و به عنوان یکی از 8 تیم برتر به پلی‌آف رسیدند.

  شروع شگفتی‌ها از تهران
مصطفی کارخانه، سرمربی تیم پرستاره و مدعی بانک سرمایه، پیش از شروع رقابت های پلی آف گفته بود:« در بین تیم‌های حاضر فکر می‌کنم سایپا بیشترین شانس را برای بازی مقابل ما در فینال داشته باشد.» سایپا در اولین بازی پلی‌آف 3 به صفر مغلوب اردکان شد. در بازی برگشت هم این نتیجه تکرار شد و خاتم به نیمه‌نهایی رسید. تصور نمی‌شد خاتم بتواند شهرداری تبریز را شکست دهد اما این کار را سزاوارانه کرد. در دو بازی فقط یک ست به حریف تبریزی داد و ناباورانه به فینال رسید.

  یک دهم شهر هر هفته در ورزشگاه
شهر کوچک و 75 هزار نفری اردکان حالا یک تیم حاضر در فینال لیگ برتر والیبال دارد. سالن آیت الله خاتمی این شهر که پذیرای بازی‌های خانگی خاتم است، روی کاغذ گنجایش 3 هزار تماشاگر را دارد اما با احتساب راه پله‌ها، راهروها، روی میله‌های جدا کننده و قرنیز پنجره‌ها، نزدیک به 6 هزار نفر در هر بازی تیم محبوب خود را تشویق می‌کنند. شاید این حضور در فینال لیگ برتر والیبال مهم‌ترین اتفاق ورزشی این شهر و حتی استان باشد. پس از هر بازی، جشن‌های بزرگی در سالن با حضور تماشاگران و بازیکنان برپا می‌شود. تماشاگرانی که بسیار پرشور هستند و معمولا با سازهای کوبه‌ای تیم‌شان را تشویق می‌کنند. تعدادی از آن‌ها، بیرون از اردکان هم خاتم را تنها نمی گذارند و  پا‌به‌پای بازیکنان به شهرهای مختلف سفر می‌کنند.

  اسپانسری پیچیده و منحصر به‌فرد
از سال 1386 یزد در لیگ والیبال تیم داشته. تربیت بدنی، سنگ‌آهن، پیشگامان کویر، آرمان و حالا خاتم اردکان. خاتم از زیر گروه شروع کرد، مرحله به مرحله بالا آمد و به لیگ‌برتر رسید. تماشاگران این شهر از همان سال‌های اول حضور این تیم در مسابقات والیبال، بدون توجه به جایگاه تیم و سطح مسابقات، تیمشان را حمایت کرده‌اند. باشگاهی که معمولا از بازیکنان بومی استفاده می‌کند و هزینه‌ای متوسط برای تیم‌داری در نظر می‌گیرد. پس از پیشگامان، تیم‌های والیبال این استان، حامی مالی مشخصی نداشت. گفته می‌شد افراد با نفوذ و برخی نمایندگان مجلس با جمع‌آوری کمک‌های سرمایه‌داران برای ورزش استان هزینه می‌کنند. خاتم اردکان حاصل این صندوق است که ذره‌ذره از حمایت اسپانسرهای بومی تشکیل شده بود. اردکان یک تیم والیبال دیگر با هدایت محمدرضا دامغانی، ستاره سال‌های دور والیبال ایران در دسته یک دارد و فوتبال ساحلی دیگر نماینده ورزشی آنها در لیگ است. با حمایت منحصر به فرد مالی از ورزشکاران اردکان حالا این شهر 3 تیم پر تماشاگر در لیگ‌های والیبال و فوتبال ساحلی دارد.

  خوشنام‌ترین هواداران
استان یزد مجموعا 3 مربی والیبال مطرح دارد که هر سال آنها با سمت‌های مختلف با هم همکاری مثال زدنی و بدون حاشیه‌ای دارند. هر سال یکی از آنها سرمربی تیم می‌شود و 2‌مربی دیگر به او کمک می کنند. این چرخه بدون هیچ تنشی ادامه پیدا می‌کند.  روی سکوها هم برخلاف بسیاری از شهرهای دیگر، تماشاگران اردکانی رفتاری متفاوت دارند. آن‌ها با هیجان تیمشان را تشویق می‌کنند اما چیزی که باعث شده نامشان سر زبان‌ها بیافتد، ویژگی‌های اخلاقی‌شان است؛ سکوهایی بدون فحاشی و بدون تنش.

  قراردادهای نابرابر
بازی امروز خاتم اردکان و بانک سرمایه فینالی کاملا ناموزون از نظر مالی است. بانک سرمایه روی نیمکت ذخیره خود بازیکنانی با ارزش نزدیک به یک میلیارد تومان دارد و گفته رقم قراردادهای برخی بازیکنان این تیم از یک و نیم میلیارد تومان هم بیشتر است، در حالی‌که میانگین قرارداد بازیکنان خاتم اردکان شاید به 130 میلیون تومان هم نرسد. با وجود این تفاوت، بانک سرمایه بازی اول فینال را در تهران به سختی 3 به 2 برد.  تیمی قهرمان لیگ‌برتر والیبال خواهد شد که 2 بازی از 3 بازی را ببرد. در صورت پیروزی خاتم در بازی امروز، کار به بازی سوم کشیده خواهد شد.

  به شهر خاتمی خوش آمدید
بر سر در محل میزبانی بازی‌های خانگی خاتم اردکان نوشته شده است :« به زادگاه آیت‌الله روح‌الله خاتمی خوش آمدید.» این چهره مطرح مذهبی از افتخارات اردکان محسوب می‌شود. ورزشگاه اصلی این شهرهم به نام ایشان است. فرزند ایشان هم که رئیس‌جمهور دوره اصلاحات بود، رابطه خوبی با تیم دارد. تقریبا هر سال بازیکنان خاتم اردکان، دسته جمعی با او ملاقات می‌کنند. آخرین ملاقات، چند روز پس از صعود تاریخی خاتم به فینال لیگ بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید