• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 25 فروردین 1399
کد مطلب : 98124
+
-

سرب‌دزدی؛ انگیزه بالارفتن از دکل

چرا باتری دکل‌های مخابراتی طعمه سارقان می‌شود؟

سرب‌دزدی؛ انگیزه بالارفتن از دکل

اپراتورهای شبکه‌های موبایل و مخابرات در کشورهای مختلف جهان، با شدت‌گرفتن روند سرقت از تجهیزات دکل‌های مخابراتی، سالانه میلیون‌ها دلار صرف جایگزینی باتری‌های به سرقت‌رفته از دکل‌های موبایل و مخابراتی خود می‌کنند. این نوع از خرابکاری نه‌تنها بر عملکرد اپراتورهای موبایل و مخابرات اثرگذار است بلکه می‌تواند بر دسترسی کاربران بر خدمات ارتباطاتی نیز اثر بگذارد و حتی در بعضی از مناطق برای چندین ساعت‌ و حتی چندین روز منجر به قطع کامل خدماتی مانند اینترنت موبایل یا امکان برقراری تماس تلفنی شود. کشور‌های آفریقای جنوبی و هندوستان در میان دیگر کشورهای جهان بیشترین درگیری را با این شکل از تبهکاری یا خرابکاری دارند. برای مثال شرکت MTN آفریقای جنوبی در آگوست سال2019 از سرقت بیش از 20باتری دکل مخابراتی خود خبر داد که خسارتی چند میلیون دلاری برای جایگزینی باتری‌های مسروقه روی دست این شرکت گذاشته‌است. 
این شرکت همچنین در‌ماه جولای اعلام کرد موارد سرقت باتری دکل‌های مخابراتی در ژوهانسبورگ طی یک هفته 2برابر شده و از 74مورد به 125مورد رسیده‌است. در مجموع در سال2019 بیش از 700باتری دکل متعلق به این شرکت از سایت‌های مختلف در سراسر آفریقای جنوبی به سرقت رفته‌اند.
چند سالی می‌شود که در ایران نیز سرقت از دکل‌های مخابراتی به لیست اهداف سارقان افزوده شده‌است. در اردیبهشت سال98 یدالله طهماسبی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران اعلام کرد از پاییز سال97 تا ماه‌های اولیه سال98 حدود 90 مورد سرقت باتری دکل‌های مخابراتی تنها در این استان گزارش شده است. ارزشمند‌بودن سرب درون باتری‌ها و قیمت بالای آنها از دلایل اصلی جذابیت این اقلام برای سارقان عنوان می‌شود. باتری در دکل‌ها، مسئولیت ذخیره‌سازی برق را به‌عهده دارد تا هنگام قطعی برق برقراری ارتباط از طریق آنها امکان‌پذیر باشد.
گفته می‌شود بیرون کشیدن باتری‌ها از داخل دکل‌های مخابراتی و پیش از آن، عبور از موانع محافظتی اطراف دکل‌ها هر دو نیازمند اطلاعات حرفه‌ای است و موفقیت و تداوم سرقت باتری دکل‌های مخابراتی نشان از حرفه‌ای‌بودن سارقان دارد. در مواردی دیده شده که سارقان برای عبور از فنس‌های محافظتی از زیر آن تونل زده‌اند و یا فنس را به کلی بکسل کرده و از جا کنده‌اند. خودروی حمل‌کننده، قیچی‌های آهن‌بر، دستکش و دیلم ابزارهایی است که سارقان عموما برای اجرای پروژه‌های خود مورد استفاده قرار می‌دهند. همچنین استفاده از پوشش تاریکی در شب کمک بزرگی در موفق عمل‌کردن سارقان محسوب می‌شود. براساس اطلاعات به‌دست آمده از مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پیشگیری تهران، روال کار سارقان باتری دکل‌ها اینگونه است که باتریها را پس از خارج کردن از دکل، اوراق و سرب داخل آن را استخراج می‌کنند. سرب در نهایت ذوب‌شده و به شکل شمش به فروش می‌رسد. البته گاه مالخرها باتریها را به‌صورت کامل نیز خریداری می‌کنند.
 براساس نتایج جست‌وجو‌ها در اینترنت، در سال98 بیش از7مورد سرقت از دکل‌های مخابراتی در گوشه و کنار ایران گزارش شده‌است. قطعا تعداد این سرقت‌ها بیشتر از 7 مورد است اما از آنجا که آمار دقیقی از دفعات و تعداد سرقت از باتریهای مخابراتی در کشور موجود‌ نیست، باید بر نتایج جست‌وجو در میان اخبار و گزارش حوادث اتکا کرد. در سال98 در مناطق مختلفی مانند شهرستان بدره در ایلام، پردیس تهران، رشت، میبد، اصفهان، یزد، محلات، تهران و قائمشهر سرقت‌های متعددی از دکل‌های مخابراتی گزارش شده است و تمامی سارقان در این موارد دستگیر شده‌اند.
براساس گزارش اطلاع‌رسانی پلیس پیشگیری تهران یکی از قابل‌توجه‌ترین موارد سرقت باتری دکل مخابراتی، دستگیری سارقانی بوده‌است که نزدیک به 4 هزار باتری سرقتی و ضایعاتی را انبار کرده‌بودند. سارقان باتریهای دکل مخابراتی میبد نیز که در اردیبهشت سال‌ گذشته دستگیر شدند، به سرقت بیش از 104باتری دکل در یزد و اصفهان اعتراف کردند و ارزش اقلام به سرقت‌رفته از دکل‌های مخابراتی توسط این سارقان بیش از 300 میلیون تومان اعلام شد.

سرقت تخصصی
گفته می‌شود بیرون کشیدن باتری‌ها از داخل دکل‌های مخابراتی و پیش از آن، عبور از موانع محافظتی اطراف دکل‌ها هر دو نیازمند اطلاعات حرفه‌ای است و موفقیت و تداوم سرقت باتری دکل‌های مخابراتی نشان از حرفه‌ای‌بودن سارقان دارد. در مواردی دیده شده که سارقان برای عبور از فنس‌های محافظتی از زیر آن تونل زده‌اند و یا فنس را به کلی بکسل کرده و از جا کنده‌اند

این خبر را به اشتراک بگذارید