• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 25 فروردین 1399
کد مطلب : 98111
+
-

ترافیک سرقت در جاده‌های خلوت

چه کسانی علائم راهنمایی و رانندگی را می‌دزدند؟


افزایش قیمت میلگرد، آهن، فولاد و آلومینیوم ارتباط مستقیمی با افزایش سرقت علائم راهنمایی و رانندگی دارد. هر چند دزدیدن این علائم به‌دلیل وزن کم آهن به‌کار رفته در آنها از نظر سارقان یک دزدی به صرفه نیست و پول چندانی عاید آنها نمی‌کند اما تعداد سرقت‌هایی که به شکل تخصصی در حوزه سرقت این علائم کار می‌کنند، کم نیست.
اغلب این سرقت‌ها در جاده‌های بین‌شهری و اتوبان‌های حاشیه شهر رخ می‌دهند و در این میان جاده‌های خلوت بیشتر در معرض سرقت قرار دارند. آنطور که مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سال97 اعلام کرده بود، علائم راهنمایی و رانندگی در جاده‌های خلوتی مانند استان‌های جنوبی  یا استان‌هایی مثل سیستان‌و بلوچستان، کرمان، خراسان و یزد بیشتر مورد سرقت قرار می‌گیرد.
آمار مدونی در رابطه با این دسته از سرقت‌ها وجود ندارد اما آنطور که از اخبار به‌دست می‌آید باید گفت که هر سال استان‌های مختلف با موضوع سرقت علائم راهنمایی‌و‌رانندگی درگیر هستند.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس در تابستان سال98 گفته بود که ماهانه حدود ۳۰۰ تابلو و علائم راهنمایی‌و‌رانندگی از جاده‌های این استان به سرقت می‌رود و از سوی دیگر معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان از سرقت ۵۰۰ تابلو و علائم در محورهای مواصلاتی استان از ابتدای سال98 خبر داده بود.
همچنین اطلاعات موجود به ما می‌گویند که در ۴ ماه نخست سال98 بیش از هزار و ۴۲۰عدد تابلو و علائم هشدار‌دهنده در جاده‌های مواصلاتی جنوب استان کرمان سرقت شده که از ارزش چندمیلیارد تومانی برخوردار بودند. اگر کمی به عقب‌تر برویم، می‌بینیم که پای این دزدی‌ها به استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، همدان و خوزستان کشیده شده بود.
 آنطور که مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان در سال97 اعلام کرد: «در سال96 از تعداد 29هزار تابلو و علائم هشداردهنده، حدود 3هزار و 500تابلو به سرقت رفته است.» و از سوی دیگر بر اساس اطلاعات سرپرست اداره پیشگیری‌های انتظامی و امنیتی دادگستری سیستان‌و‌بلوچستان سرقت تابلوهای راهنمایی‌و‌رانندگی ۱۱میلیارد تومان خسارت در این استان در پی داشته است.
در میان سرقت‌های مربوط به جاده، همه اتفاقات حول علائم راهنمایی‌و‌رانندگی شکل نمی‌گیرد و برخی از دزدها به سمت سرقت گاردریل می‌روند. سرقت گاردریل برخلاف سرقت دریچه در دسته دزدی‌های سخت قرار می‌گیرد، چرا که گاردریل با 6پیچ 12سانتی‌متری به زمین متصل شده است و سارق برای باز کردن این پیچ‌ها باید خیلی تلاش کند. سرقت گاردریل نمونه‌های زیادی دارد مانند ۲سارقی که در کنار سرقت صندلی فلزی پارک‌ها، پل‌های پارکینگ جلوی ساختمان‌ها، علاقه خاصی به گاردیل‌های کنار بزرگراه خلیج‌فارس داشتند یا 2سارقی که سه تن گاردریل در اهواز دزدیده بودند.
این دسته از سرقت‌ها در کشورهای دیگر هم دردسرآفرین است. علائم راهنمایی و رانندگی معمولا برای فروخته شدن به‌عنوان فلز دسته دوم یا استفاد در دکوراسیون دزدیده می‌شوند و در این میان نشانه‌های عجیب با اسم خیابان‌های خاص برای سارقان جذاب‌ است.
این دزدی‌ها برای شهرداری شهرهای مختلف جهان هزینه‌های سنگینی به جای می‌گذارد؛ مثلا در آمریکا جایگزینی هر علامت راهنمایی‌و‌رانندگی بین 100تا 500دلار هزینه دارد. در کشورهای مختلف برای جلوگیری از این کار پیام‌های هشدار کنار تابلوها نصب می‌شود و حتی برخی شهرها از پیچ‌و‌مهره‌های خاصی برای وصل کردن این نشانه‌ها استفاده می‌کنند تا شاید از این طریق سرقت این علائم سخت‌تر شود.
مقامات در مورد برخی از خیابان‌های معروف که به‌دلیل شهرتشان می‌توانند طعمه سارقان شوند، از نصب علائم یا تابلوهای فلزی خودداری می‌کنند و نام آن خیابان را با رنگ بر دیوار می‌نویسند. در شهرهای دیگری هم نسخه‌های دیگری از آن تابلوها را برای فروش می‌گذارند تا دزدها انگیزه‌ای برای سرقت نداشته باشند.
مسئولان شهرهای مختلف جهان، در مورد تابلوهای بزرگراه‌ها که شماره دارند و آن شماره‌ها می‌تواند در فرهنگ‌های محلی برای افراد معنای خاصی داشته باشد، دست به تغییر شماره‌ها می‌زنند تا انگیزه برای سرقت از بین برود. این اتفاق در آمریکا، کانادا، انگلیس، آلمان و هلند رایج است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید