• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 25 فروردین 1399
کد مطلب : 98030
+
-

چه‌کسی برای لیگ بسکتبال تصمیم می‌گیرد؟

فدراسیون بسکتبال با اینکه از باشگاه‌ها برای تعیین تکلیف لیگ نظرخواهی کرده است اما طباطبایی رئیس این فدراسیون می‌گوید قهرمان براساس رده‌بندی مرحله مقدماتی معرفی می‌شود

چه‌کسی برای لیگ بسکتبال تصمیم می‌گیرد؟

لیلی خرسند|
قهرمان لیگ برتر بسکتبال براساس رنکینگ مرحله مقدماتی معرفی می‌شود؛ این برداشتی است که دیروز از صحبت‌های رامین طباطبایی، رئیس فدراسیون شد. یک روز بعد از اینکه فدراسیون اعلام کرد با ارسال نامه‌ای به باشگاه‌ها از آنها خواسته است تا درباره لغو یا برگزاری مرحله پلی‌آف لیگ برتر تصمیم بگیرند، طباطبایی با فارس صحبتی کرد که در تناقص با این نامه بود. او گفته است: «با توجه به پایان مرحله مقدماتی و مشخص بودن رنکینگ تیم‌ها، برای اعلام قهرمان در زمان مقتضی تصمیم می‌گیریم.» دیروز سؤالی که پیش آمد این بود که اگر فدراسیون درنظر ندارد براساس رنکینگ‌ تیم‌ها قهرمان را مشخص کند، چرا از باشگاه‌ها نظرخواهی کرده است.
مرحله پلی‌آف لیگ برتر بسکتبال قرار بود اسفند برگزار شود که با شیوع ویروس کرونا در ایران، این لیگ هم تعطیل شد. 15اسفند فدراسیون اعلام کرد 25فروردین درباره نحوه ادامه لیگ تصمیم می‌گیرد. اما فدراسیون قبل از این تاریخ اظهارنظرهای دیگری هم داشت. مسئولان فدراسیون 12فروردین مدعی شدند که 20فروردین همه‌‌چیز مشخص می‌شود. بیستم اتفاقی نیفتاد و 23فروردین نامه‌ به باشگاه‌ها ارسال شد. نظر باشگاه‌ها برای مشخص‌شدن تکلیف لیگ متفاوت است. هر باشگاهی با توجه به منافعی که دارد، راهی را پیشنهاد کرده است.
افشین رضاپور، مربی و کارشناس بسکتبال، در کانال تلگرامی‌اش این باشگاه‌ها را به 3دسته تقسیم کرده است؛ 1-باشگاه‌هایی که موافق لغو بازی‌ها بدون معرفی قهرمان هستند. 2-باشگاه‌هایی که موافق برگزاری پلی‌آف و مشخص‌شدن رده‌بندی‌ هستند. 3-باشگاه‌هایی که با نظر طباطبایی موافقند؛ لغو بازی‌ها و اعلام رده‌بندی تیم‌ها براساس نتایج مرحله مقدماتی.
رضاپور نفت آبادان، اکسون و شهرداری بندرعباس را در دسته اول قرار داده است: «نفت می‌تواند مدعی شود با امکانات کمتر در مقایسه با فصل قبل که قهرمان شده بود، همه مدعیان لیگ برتر فصل 99– 98 را شکست داده و بدون بازیکن خارجی نتایج خوبی گرفته است. اکسون بازیکنان خارجی خود را روانه کشورهایشان کرده و مدعی است در نخستین دوره حضور در لیگ برتر بسکتبال خوب عمل کرده و با نفرات جوان در پلی‌آف، تجربه‌اندوزی خواهد کرد. شهرداری هم با اکسون هم‌نظر است.»
مهرام، شیمیدر و آویژه صنعت‌پارسای مشهد در گروه دوم هستند. رضاپور نوشته:‌ «مهرام و شیمیدر مصدوم داشتند و به بازیکنان جوان در فصل عادی بها دادند اما برای پلی‌آف برنامه‌ریزی کردند. آویژه‌صنعت هم با آوردن یار خارجی دوم نشان داد به تکرار عنوان ششمی پارسال راضی نیست و با بازی‌های خوب این فصل، هدف‌های بالاتری را نشانه گرفته است.»شهرداری گرگان و پتروشیمی بندرامام تیم‌های راضی به تعطیلی مسابقات با اعلام رده‌بندی هستند؛ با این تفاوت که شهرداری در طول فصل خوب بود و پتروشیمی بندرامام پرنوسان.
با توجه به صحبت‌های طباطبایی به‌نظر می‌رسد فدراسیون تصمیم نهایی را بگیرد؛ تعطیلی مسابقات با اعلام رده‌بندی با توجه به رده‌بندی مرحله مقدماتی.
شاید طباطبایی برای این تصمیم از فدراسیون جهانی الگوبرداری کرده باشد. مسابقات آسیایی پسران زیر 17سال برگزار نشد و فدراسیون جهانی براساس رنکینگ جهانی برای حضور در مسابقات قهرمانی جهانی به کشورها سهمیه داد. ایران که تیم پنجم رنکینگ بود، نتوانست سهمیه بگیرد. طباطبایی به‌عنوان رئیس فدارسیون به این تصمیم معترض شد و نامه‌ای را هم برای فدراسیون جهانی نوشت. بعد از اظهارنظر دیروز طباطبایی، گفته شد اگر این تصمیم فدراسیون جهانی اشتباه بود چرا فدراسیون ایران می‌خواهد آن را تکرار کند.طبق رده‌بندی مرحله مقدماتی شهرداری گرگان با 50امتیاز، شهرداری بندرامام با 47امتیاز، شیمیدر با 46امتیاز، پالایش نفت آبادان با 46امتیاز، مهرام با 45امتیاز، آویژه با 44 و اکسون با 38امتیاز، 8تیم اول جدول هستند. آنها باید در پلی‌آف بازی می‌کردند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید