• پنج شنبه 25 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 9 صفر 1446
  • 2024 Aug 15
یکشنبه 24 فروردین 1399
کد مطلب : 97975
+
-

دردسرهای حکومت نظامی عجولانه در ترکیه

اعلام یکباره حکومت ‌نظامی در 31 استان ترکیه، باعث هجوم مردم به فروشگاه‌ها برای خرید مایحتاج ضروری شد و انتقاد تند مخالفان دولت را به همراه داشت

خاورمیانه
دردسرهای حکومت نظامی عجولانه در ترکیه


اعلام یکباره حکومت نظامی بر بخش‌های زیادی از ترکیه برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، آشوب را به خیابان‌های شهرهای بزرگ این کشور کشاند و به منتقدان دولت بهانه داد تا به دولت رجب طیب اردوغان برای مدیریت بحران در این کشور حمله کنند.
به گزارش فرانس‌پرس، وزارت کشور ترکیه حدود ساعت 10جمعه شب یکباره در بیانیه‌ای اعلام کرد که از نیمه شب جمعه‌، مردم باید برای 48ساعت در 31استان این کشور در خانه بمانند تا جلوی انتشار ویروس کرونا در این کشور گرفته شود. سرعت انتشار ویروس کرونا در ترکیه، یکی از سریع‌ترین موارد است و دولت با هدف کاهش انتشار بیشتر ویروس کرونا حکومت‌نظامی اعلام کرده است.
صدور این بیانیه، باعث وحشت عمومی در ترکیه شد و هجوم مردم به فروشگاه‌ها برای خرید، باعث بروز هرج و مرج شد. تصاویر منتشر شده از استانبول، ازدحام خطرناک مردم برای خرید مایحتاج ضروری را مقابل فروشگاه‌ها نشان می‌دهد. در برخی تصاویر، حتی زد و خورد بین مردمی که در صف‌های طولانی انتظار می‌کشند هم دیده می‌شود. حکومت نظامی در 31استان در ترکیه قرار است نیمه شب امشب به پایان برسد.
صدور دستور خانه‌نشینی سراسری تنها چند ساعت قبل از شروع آن، نه‌تنها مردم را وحشت‌زده و گیج کرد که صدای مخالفان دولت را هم درآورد. به گزارش فایننشال تایمز، اکرم امام‌اوغلو، شاخص‌ترین چهره مخالف دولت و شهردار استانبول- قطب اقتصادی ترکیه- ضمن انتقاد از دولت گفته است که شهرداری در جریان این تصمیم دولت رجیب طیب اردوغان قرار نگرفته و همچون مردم غافلگیر شده است. او پیش از این خواستار قرنطینه کامل در ترکیه بوده است. امام‌اوغلو بعد از صدور فرمان عجولانه دولت، در توییتر از چگونگی اجرای این تصمیم انتقاد کرده است؛ «هر تصمیمی باید با همکاری و همفکری گرفته شود در غیراین صورت، باعث سردرگمی و وحشت می‌شود.»
به گزارش دیلی صباح، حکومت نظامی، 64میلیون نفر، یا 78درصد جمعیت ترکیه را شامل می‌شود.
مردم در استانبول و آنکارا، بزرگ‌ترین شهر و پایتخت ترکیه، از چگونگی اعلام این تصمیم به‌شدت ناامید شده‌اند. هجوم به فروشگاه‌ها برای خرید لحظه آخر، باعث ایجاد ترافیک شدید در این شهرها شد و صف‌های طولانی در مقابل فروشگاه‌ها و نانوایی‌ها پدید آورد.
در استانبول، برخی شهروندان به فرانس پرس گفته‌اند که این تصمیم دولت، آنها را غافلگیر کرده و در موقعیت بدی قرار داده است. سیمونا هایرابت گفته است که انتظار داشته که دولت چنین تصمیمی بگیرد اما حکومت‌نظامی، بسیار یکباره اعلام شده و او را غافلگیر کرده است.
مایرا زاگایا هم از زمان اعلام حکومت نظامی انتقاد کرده است؛ «خیلی بد است که حکومت نظامی را اینقدر دیر اعلام کردند. اگر صبح اعلام شده بود، وقت کافی داشتیم به فروشگاه‌ها برویم و غذا و نوشیدنی کافی بخریم. در این شرایط، هرج و مرج همه جا را فرا گرفته است.»
بعد از ایجاد آشوب در شهرها، مقامات دولتی تلاش زیادی کردند تا به مردم اطمینان بدهند که حکومت نظامی کسب و کارهای ضروری را شامل نمی‌شود و تنها 48ساعت طول خواهد کشید. وزارت کشور مشخصا اعلام کرد که نانوایی‌ها، داروخانه‌ها، پمپ‌های بنزین، مراکز اورژانس و شرکت‌های خدمات پستی به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد. وزارت کشور ترکیه همچنین اعلام کرد که حکومت نظامی کارمندان روزنامه‌ها، ایستگاه‌های رادیویی و شبکه‌های تلویزیونی را شامل نمی‌شود.
سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه هم تأکید کرد که این حکومت نظامی مثل چیزی که مردم می‌شناسند نیست و نیمه شب یکشنبه هم به پایان خواهد رسید. فهرتین آلتون، مدیر ارتباطات دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه هم در توییتر از شهروندان خواست که «بدون وحشت» از قوانین این حکومت نظامی آخر هفته تبعیت کنند.
دیروز تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد نیروهای دولتی و برخی سازمان‌های مردم‌نهاد، مواد غذایی و دیگر اقلام ضروری را به در منزل شهروندان در شهرهای مختلف می‌برند و به آنها تحویل می‌دهند.
تا دیروز 47هزار و 29مورد ابتلا به کرونا در ترکیه گزارش شده بود که بیشتر آنها در استانبول بوده‌اند. 1006نفر هم جان خود را به‌خاطر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. دولت ترکیه 300هزار تست کرونا در این کشور 83میلیون نفری انجام داده است.
ترکیه از قرنطینه کامل تمام کشور پرهیز کرده با این حال از افراد بالای 65سال و زیر 20سال خواسته است که در خانه بمانند و برخی مقررات منع آمد و شد بین شهرها و استان‌ها اعمال کرده است. هرچند مدارس و برخی کسب و کارها مانند کافه‌ها و سالن‌های آرایش بسته شده‌اند، بسیاری از کسب و کارها و ادارات همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و کارگران مانند سابق به محل کار خود می‌روند. احتمالا همین شرایط بعد از پایان حکومت نظامی هم ادامه پیدا کند.
با وجود این اعلام حکومت نظامی، شهرهای بزرگ ترکیه مانند آنکارا و استانبول را عملا به شهر ارواح تبدیل کرد و دیروز خیابان‌ها و میدان‌های این شهرها خالی از مردم بودند. شهرداری آنکارا اعلام کرده که خدمات اتوبوسرانی و تراموا در این شهر در پی حکومت نظامی قطع شده است. دیگر شهرهایی که حکومت نظامی در آنها اعلام شده هم تصمیم مشابهی گرفته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید