• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 فروردین 1399
کد مطلب : 97968
+
-

شاخص بورس در سال 98 چه وضعیتی داشت؟

بازار سرمایه، پیشتاز است

در سال های اخیر و با توجه به نوسانات بازارهای مسکن، طلا و ارز، خیلی از سرمایه گذاران علاقه مند شدند که وارد بورس که البته بازار پرخطری است شوند. این موضوع در سال 98 به اوج خود رسید و رونق بازار سرمایه را در پی داشت. طبق آمار، متوسط ارزش روزانه معاملات بورس از کمتر از 200 میلیارد تومان در سال 98 رفته رفته به بیش از 600 میلیارد تومان در سال 97 رسید. در سال 98 نیز شاخص کل بورس در ابتدای فروردین معادل 178هزار و 659واحد بوده است. این شاخص تا پایان شهریور 98 به عدد 302هزار و 659واحد رسید. این اعداد نشان می دهد که بازار سرمایه در 6 ماه اول سال، 69 درصد بازدهی داشته است. در نیمه دوم سال هم روند صعودی بورس ادامه پیدا کرد. هرچند در میانه‌های پاییز اندکی افت در نمودار شاخص کل ایجاد شد اما بار دیگر اوج‌گیری آن از سر گرفته شد تا اینکه در 28 دی ماه کانال 400 هزار واحد نیز فتح شد. زمستان برای بورس خوش‌یمن بود، چه اینکه روند صعودی قیمت سهام ادامه پیدا کرد و تا پایان اسفندماه به 512هزار واحد رسید. البته در برهه ای از اسفند  ماه، شیوع کرونا بازار سهام را نیز بی نصیب نگذاشت و بازار اندکی دچار افت قیمت شد. اما در نهایت وضعیت کلی این شاخص در سال مشخص می کند که میان همه بازارهای رایج طی این دوره زمانی، بورس بیشترین بازدهی نقطه به نقطه را به نام خود ثبت کرده است. این ارقام نشان می‌دهد که بازدهی بازار سرمایه در سال 98 به 180 درصد رسید.
آمار منتشره حاکی از ورود جدی نقدینگی به بازار سرمایه در 6 ماه دوم سال 98 و شتاب گرفتن آن از ابتدای بهمن ماه بود که با تداوم به تشدید رونق در بازار منجر شد. رونق بازار سرمایه و هدایت نقدینگی به این بازار در صورت سیاستگذاری صحیح، علاوه بر تامین مالی بنگاه هایی که برای حفظ شرایط خود در تقلا هستند یا برای راه اندازی طرح های توسعه ای به منابع مالی نیاز دارند، زمینه را برای تحقق واگذاری شرکت های دولتی و تامین منابع لازم فراهم می کند. همچنین از گرایش آن به سایر فرصت های سرمایه پذیر نظیر ارز، مسکن، خودرو و ... که موجب آزردگی خاطر عموم مردم جامعه می شود می کاهد.
اما از آنجا که برخی سهام رشد یافته مستعد ریزش نیز هستند توجه به نوسانات و چشم انداز بازارهای جهانی، نوسانات نرخ ارز در داخل، وضعیت نرخ بهره و وضعیت سیاسی داخلی و تعاملات خارجی کشور در کنار وضعیت شرکت ها، می تواند تغییر یا تشدید روند قیمتی سهم ها را در بورس به دنبال داشته باشد لذا ضروری است افراد به منظور جلوگیری از تحمیل زیان دقت و سختگیری زیاد را در انتخاب گزینه های سرمایه گذاری مدنظر قرار دهند.

تداوم جذب سرمایه در بورس
احسان رضاپور ، کارشناس بازار سرمایه: رشد پرشتاب بازارهای سرمایه‌پذیر نظیر ارز، طلا ، مسکن و خودرو و کاهش جذابیت آنها در سال های 96 تا 98 در کنار چشم انداز تداوم رشد نقدینگی و تورم بیش از 25 درصدی در سال آینده در شرایطی که وضعیت بازارهای جهانی در ماه های نخست سال 2020 با کاهش قیمتی مواجه بوده و انتظار بهبود آن در نیمه دوم سال وجود دارد، باعث شده تا روند بازار سرمایه در سال 98 باز هم ادامه یابد. در کنار اینها، جذابیت های ناشی از به روزآوری دارایی های شرکت های بورسی در قالب افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی هایشان و عرضه های اولیه پرسود برای سرمایه گذاران، و دلایل دیگر نظیر نقدشوندگی و انتظار بازده بیش از تورم، امکان ورود با حجم سرمایه های کوچک و مولد بودن و تاثیر مثبت این نوع سرمایه گذاری بر اقتصاد کشور، گرایش به فرصت های سرمایه گذاری در بازار سرمایه را تقویت کرده است. در نتیجه اگر عامل سیاسی و اقتصادی خاصی موجب نگرانی بیشتر سرمایه گذاران نشود، انتظار می رود این روند تا فصل مجامع شرکت های بورسی البته با افت و خیزهای مقطعی که ذات آن است، تداوم داشته باشد. شاخص هم وزن بورس که از همه شرکت ها به یک میزان تاثیر می پذیرد نشان می دهد که بازده تعداد زیادی از سهام شرکت ها در سال 98 از 350 درصد فراتر بوده و این درحالی است که باوجود فقدان جذابیت کافی سهام برخی شرکت ها در مقایسه با سایرین و با اطلاعات و نرخ دلار فعلی، کماکان بازار سرمایه دارای جذابیت است. به نظر می‌رسد تقویت جایگاه بازار سرمایه در جامعه و گرایش نقدینگی به این بازار که از نیمه دوم سال ۹۸ شتاب گرفته، در کنار تداوم شرایط تورمی و انتظار افزایش ملایم نرخ ارز، وضعیت بازار سرمایه را تا فصل مجامع کماکان مثبت حفظ کند. اما رشد بازارها و کاهش جذابیت قیمتی می تواند به مرور به کاهش هیجانات و آرامش بیشتر دربازار منجر شود و در صورت جذاب تر شدن فرصت‌های سرمایه‌گذاری بدون ریسک نظیر انواع اوراق، در نیمه دوم سال گرایش به معاملات سهام در مقایسه با آنچه در بهمن و اسفند ۹۸ تجربه شد کاهش یابد. علیرغم اینکه با متغییرهای فعلی انتظار بازدهی کمتر از رقم 85 درصدی سال ۹۷ اما بیشتر از تورم را برای بورس دارم اما گمان می کنم بازار سرمایه در سال ۹۹ نیز همچنان در کانون توجه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی کشور و همچنین شرکت هایی که به دنبال تامین منابع مالی هستند، باشد.

بازار سرمایه
آمار منتشره حاکی از ورود جدی نقدینگی به بازار سرمایه در 6ماه دوم سال 98 و شتاب گرفتن آن از ابتدای بهمن‌ماه بود که با تداوم به تشدید رونق در بازار منجر شد

این خبر را به اشتراک بگذارید