«جوکر ۲» ؛پیشتاز نامزدی تمشک طلایی
کارگردانهای سرشناس زیر تیغ جایزه تحقیرآمیز تمشک طلایی قرار گرفتند. تاد فیلیپس که با «جوکر۲» دوستداران پرشمار فیلم «جوکر» را ناامید کرده بود و فرانسیس فورد کاپولا که سال ۲۰۲۴ فیلم عجیب «مگالوپولیس» را روی پرده داشت، نامزدهای دریافت جایزه از مراسم بدترین فیلمهای سال هستند. در این زمینه برپاکنندگان تمشک طلایی دنبالهرو منتقدان و تماشاگران هستند که بیشترین میزان نارضایتی را از فیلمهای کارگردانهای سرشناس ابراز کرده بودند. ظاهرا تلاشهای چند فیلمساز شاخص برای تجلیل از فیلیپس و فورد کاپولا هم نتوانسته قضاوت عمومی را در مورد فیلمهای جوکر۲ و مگالوپولیس تغییر دهد. به این ترتیب با معرفی نامزدهای جوایز تمشک طلایی برای انتخاب بدترینهای هالیوودی در سالی که گذشت، دنباله «جوکر» با نامزدی در ۷ بخش، گوی سبقت را از دیگر فیلمها ربود. درحالیکه نامزدهای جوایز اسکار امسال پس از تأخیر بهدلیل آتشسوزی ویرانگر لسآنجلس روز پنجشنبه معرفی میشوند، جوایز سالانه تمشک طلایی برای انتخاب بدترین فیلمهای هالیوودی سال، نامزدهای خود را جلوتر از اسکار معرفی کرد و با اهدای ۷ نامزدی به «جوکر ۲» این فیلم را بدترین فیلم ۲۰۲۴ دانست. «مادام وب»، «مگالوپولیس»، «سرزمینهای مرزی» و «ریگان» با6 نامزدی در رتبههای بعدی قرار گرفتند.
«جوکر ۲» که دنباله موزیکال فیلم جنایی «جوکر» تاد فیلیپس است، در بخش بدترین فیلم، کارگردان، فیلمنامه و دنباله نامزد شد و لیدی گاگا و خواکین فینیکس هم هردو در بخش بدترین بازیگر زن و بدترین بازیگر مرد و همچنین بدترین زوج بازیگر نامزد شدند. دنباله «جوکر» پس از اکرانش در جشنواره فیلم ونیز با اقبال کمی روبهرو شد و به سرعت روشن شد که بمب گیشه سال نخواهد بود. این فیلم با فروش ۲۰۶میلیون دلاری در سراسر جهانکه با بودجه ۲۰۰میلیون دلاری ساخته شد، به کارش خاتمه داد. این در حالی است که «جوکر» بیش از یک میلیارد دلار در سراسر جهان فروش کرده بود و فینیکس برای بازی در آن برنده اسکار بهترین بازیگر مرد شد.
روزگار سپری شده کاپولا
موفقیتی مشابه «پدرخوانده»ها مدتهاست که نسبت دور و پرتی با فرانسیس فورد کاپولا دارد. یکی از موفقترین کارگردانهای هالیوود در دهه 1970، سالهای طولانی است که از دوران اوجش فاصله گرفته است. کاپولا برای ساخت آخرین فیلمش بودجهای دریافت نکرد و هیچ استودیوی بزرگی قدم جلو نگذاشت؛ بنابراین خودش وارد عمل شد و هزینه تولید ۱۲۰میلیون دلاری آن را تامین کرد. اولین نمایش «مگالوپولیس»در جشنواره کن ۲۰۲۴ بیشتر واکنشهای منفی در پی داشت و در اکران عمومی هم داستان از همین قرار بود. البته نام بزرگ کاپولا همچنان همدلیبرانگیز بود و عدهای از فیلمش دفاع کردند؛ ازجمله مانولا دارگیس، منتقد ارشد تایمز که درباره فیلم نوشت: «این یک جاهطلبی بصری از فیلمسازی است که به جای تکرار بینهایت خود یا تکیه بر موفقیتهای بیشمارش، با تصاویر متحرک و امکانات بینهایت آنها هیجان زده میشود. فکر نمیکنم «مگالوپولیس» فیلمی برای همه باشد، اما هنر به ندرت چنین است.
در سال ۱۸۹۵ لویی لومیر، پیشگام فیلمسازی، گفت سینما «اختراعی بدون آینده» است؛ نظری که از آن زمان به اشکال مختلف تکرار شده است. در سال ۲۰۲۴ و برخلاف همه شانسها، کاپولا جرأت میکند بر یکی از آنها پافشاری کند.» در مقابل تعداد نقدهای منفی بیشتر بود.مثلا چیس هاچینسون فیلم کاپولا را چنین توصیف کرد: «این فیلمی است که به جای عمق، بهدنبال وسعت میگردد. بهنظر میرسد در مورد همهچیز است، اما در نهایت در مورد هیچچیز نیست.» «مگالوپولیس» نمودی است از روزگار سپری شده فرانسیس فورد کاپولا.
اینکه آخرین ساختهاش در رشتههای اصلی فیلم، فیلمنامه و کارگردانی نامزد دریافت جایزه تمشک طلایی شده، برای دوستداران پرشمار فیلمهایی چون «پدرخوانده»، «مکالمه» و
«اینک آخرالزمان» غمانگیز است.