• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 فروردین 1399
کد مطلب : 97960
+
-

آثار رشد سریع بورس بر دارایی‌ خانوارها نمایان شد

ارزش سهام عدالت؛ 8میلیون تومان

یک دهه از واگذاری سهام عدالت می‌گذرد ولی هنوز این سهام قابل خرید و فروش نیست؛ عزم چندانی هم برای آزادسازی آن به چشم نمی‌خورد اما با این حال ارزش سهام عدالت روی موج رشد سریع بازارسرمایه در حال افزایش است، چنان که به گفته معاون اول رئیس‌جمهوری ارزش هر برگه سهام عدالت از یک میلیون تومان به 8میلیون تومان رسیده و به این ترتیب ارزش سهام عدالت یک خانواده ۴ نفره تا ۳۲ میلیون تومان افزایش یافته است.
به گزارش همشهری، 7سال پیش یکی از شعارهای دولت یازدهم آزادسازی سهام عدالت بود. در دولت‌های نهم و دهم هم همین وعده‌ها به مردم داده شده بود. اکنون اما با وجود آنکه دست‌کم 13سال از زمان واگذاری سهام عدالت به مردم می‌گذرد هنوز مراحل آزاد‌سازی‌ سهام عدالت انجام نشده است. 

یکی از دلایل این تأخیر در آزادسازی سهام عدالت تأخیر طولانی دولت در ارائه لایحه آزاد‌سازی‌ سهام عدالت به مجلس بود. حالا هم که مجلس این لایحه را 2 سال است که از دولت تحویل گرفته، هنوز کاری برای تصویب آن انجام نداده و لایحه در شرایطی که بین کمیسیون‌های مختلف پاسکاری می‌شود، در مورد جزئیات آن بین دولت و مجلس اختلاف‌نظر وجود دارد. به گفته سازمان خصوصی‌سازی‌ تا زمانی که لایحه آزاد‌سازی‌ سهام عدالت تصویب نشود امکان خرید و فروش این سهام وجود ندارد بنابر این می‌توان گفت با گذشت 13سال، سهام عدالت، به گفته کارشناسان، فقط یک کاغذ پاره است که هیچ ارزش افزوده‌ای برای مردم نداشته است. لایحه‌ای که اکنون به مجلس رفته زمینه واگذاری سهام عدالت را در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند اما مشکل کار این است که مدیریت این صندوق‌ها در قالب هیأت امنایی همچنان دولتی درنظر گرفته شده است، به همین دلیل نماینده‌های مجلس با جزئیات این لایحه مخالفند و تحت‌تأثیر این اختلاف سرنوشت لایحه آزاد‌سازی‌ سهام عدالت همچنان بلاتکلیف و نامعلوم باقی مانده.  اما در جریان این تعقیب و گریز بین دولت و مجلس دیروز در تازه‌ترین اظهارنظر معاون اول رئیس‌جمهوری مشخص شده ارزش سهام هریک از مشمولان سهام عدالت که در سال 86معادل یک میلیون تومان بود اکنون به هر نفر 8میلیون تومان رسیده زیرا در این سال‌ها ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس که بخش عمده ترکیب سبد دارایی‌های سهام عدالت را تشکیل می‌دهد با رشد زیادی مواجه شده است. در واقع رشد شاخص‌های بورس به افزایش ارزش سهام عدالت منجر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید