• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 24 فروردین 1399
کد مطلب : 97915
+
-

هم‌زیستی با مهمان ناخوانده

طرح بستری بیماران کرونایی در منزل روی میز مدیران درمان آذربایجان شرقی قرارگرفته است


سید مرتضی احمدپور ـ تبریز-خبرنگار

ترس از کرونا کم‌کم جای خود را به هم‌زیستی با این ویروس کشنده داده است؛ این را می‌توان از چهره بیشتر افرادی خواند که این روزها خیلی عادی‌تر از روزهایی که تعداد مبتلایان در استان  دو عددی بود، در شهر تردد می‌کنند. درحالی‌که آمار رسمی مبتلایان به کرونا در آذربایجان شرقی روند صعودی دارد و براساس آخرین آمارها، تعداد فوتی‌ها از 205نفر هم گذشته و روزانه تا 80نفر به تعداد مبتلایان به این بیماری افزوده می‌شود، اما به‌نظر می‌رسد روند مقابله با بیماری درمیان مردم و حتی برخی مسئولان، آنچنان که باید جدی گرفته نشده‌است.

تفاوت در برخورد با مبتلایان 
در روزهای آغاز شیوع کرونا در استان، بروز علائم اولیه بیماری در فردی حساسیت‌های زیادی میان مدیران درمانی ایجاد می‌کرد و فرد مشکوک با اعمال مراقبت‌های ویژه ازسوی اورژانس به بیمارستان امام‌رضا(ع) یا سینا در تبریز و بیمارستان‌های مرجع در دیگر شهرها منتقل می‌شد. همچنین نه تنها فرد بیمار، بلکه خانواده وی هم تا زمان مشخص شدن نتیجه آزمایش‌ها در قرنطینه می‌ماندند، اما روایت شهروندانی که این روزها با این بیماری دست به گریبانند، نشان از کاهش حساسیت نسبت به مدیریت فرایند درمان دارد.

رفت و آمد چندباره به بیمارستان
محمدرستم پور، یکی از مبتلایان به کروناست که این روزها درحال گذراندن دوران نقاهت خود است. آنچه که او روایت می‌کند نشان از کاهش حساسیت‌ها نسبت به این بیماری درمیان برخی مسئولان و کادر درمانی دارد. 
وی به همشهری می‌گوید: روزهای اول نشانه‌ای از تب، سرفه و تنگی نفس داشتم و با این علائم به بیمارستان امام‌رضا(ع) مراجعه کردم. قبل از پذیرش، پزشک جوانی چند سئوال پرسید و علائم بیماری را کنترل و تاکید کرد که بیماری من کرونا نیست و سرماخوردگی است. با چند دارو راهی منزل شدم، اما پس از 3روز علائم بیماری تشدید شد و به بیمارستان محلاتی تبریز مراجعه کردم و علاوه بر عکس رادیولوژی، عکس سی‌.تی‌اسکن ریه هم گرفتم و پزشک معالج بیمارستان تاکید کرد سریعا به بیمارستان امام‌رضا(ع) مراجعه کنم، زیرا کرونا درحال پیشروی در ریه است.
وی ادامه می‌دهد: بار دوم و درشرایطی که علائم بیماری درمیان اعضای خانواده من هم بروز پیدا کرده بود، به بیمارستان امام‌رضا (ع) مراجعه کردم که کادر درمانی بازهم از پذیرش من امتناع کردند. با اصرار و نشان دادن عکس‌های رادیولوژی و سی.‌تی‌اسکن مجبور به پذیرش من شدند و روند درمان آغاز شد، اما پس از چند روز تاکید کردند باید ادامه درمان و قرنطینه در منزل سپری شود.

طرح‌های مختلف درمانی 
مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز که خود یکی از اطبای مشغول به کار دراین دانشگاه است، با بیان اینکه درحال‌حاضر بیماران کرونایی دراستان به 4گروه تقسیم شده‌اند، اظهار می‌کند: با توجه به ظرفیت محدود بیمارستان‌های استان و بخش‌های مراقبت‌های ویژه دراین مراکز، چاره‌ای جز اولویت‌بندی خدمات درمانی نداریم و البته نیازهای درمانی این افراد هم متفاوت است.
جمال حسینی با بیان اینکه تعدادی از بیماران بدحال هستند و نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه دارند، به همشهری می‌گوید: گروه دوم بدحال هستند و نیاز به اکسیژن درمانی دارند، اما در بخش نگهداری می‌شوند و گروه سوم، بیمارانی هستند که در بخش عمومی تحت مراقبت قرار دارند.
وی با یادآوری اینکه گروه چهارم یعنی بیماران مبتلا به کرونایی که سرحال هستند، چالشی‌ترین و عمده‌ترین گروه را شامل می‌شوند، اظهار می‌کند: این گروه در نقاهتگاه‌های غیربیمارستانی ازجمله نقاهتگاه ارتش، هتل‌ها و منازل بستری می‌شوند و داروهای خود را دریافت می‌کنند.
حسینی با بیان اینکه 200تخت نقاهتگاهی ازسوی ارتش درنظر گرفته شده است، اضافه می‌کند: نگهداری در منازل هم مطرح است و افراد خانواده باید با جداسازی اتاق خواب فرد بیمار و همچنین اختصاص دادن سرویس بهداشتی و حمام جداگانه یا ضدعفونی مستمر حمام و توالت مشترک، از انتقال این بیماری به دیگراعضای خانواده جلوگیری کنند.


قرنطینه خارج از بیمارستان
بیماران مبتلا به کرونایی که سرحال هستند در نقاهتگاه‌های غیربیمارستانی ازجمله نقاهتگاه ارتش، هتل‌ها و منازل بستری می‌شوند و داروهای خود را دریافت می‌کنند

این خبر را به اشتراک بگذارید