• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 23 فروردین 1399
کد مطلب : 97893
+
-

حواشی مسافران نوروزی همدان

حواشی مسافران نوروزی همدان

فاطمه کاظمی _ همدان – خبرنگار

اولین روزهای فروردین جاری بود که وزیر ارتباطات با انتشار توئیتی همدانی‌ها را در بهت فرو برد. محمدجواد آذری جهرمی در این توئیت، طبق مصرف اینترنت، اثبات کرده بود با آغاز نوروز 99 یک میلیون نفر از تهران و 40 هزار نفر از قم خارج شده‌اند که 10 درصد این افراد را همدان جذب کرده و این استان حائز رتبه برتر در جذب مسافر شده بود. این در حالی بود که 10 روز قبل از آن استاندار اعلام کرده بود همدان به علت شیوع ویروس کرونا از پذیرش مسافر معذور است و نیروی انتظامی نیز اعلام کرده بود خانه‌مسافرها و سوئیت‌ها حق پذیرش مسافر ندارند.

عبور مسافر یا بومیان مهاجر؟
رسانه‌ها به مطالبه برخاستند و خواهان پاسخگویی مدیران ارشد همدان در این باره به شهروندان همدانی شدند، اما واکنش‌های اولیه انکار بود و تکذیب! هر چند تعدادی از مسئولان به اعلام این مطلب اکتفا کردند که صد هزار نفر اعلام‌شده فقط از همدان عبور کرده‌اند و در این منطقه ساکن نشده‌اند به همین دلیل وزیر باید از مردم همدان عذرخواهی کند.
البته بر خلاف این ادعاها، استاندار همدان با انتشار فیلمی در کانال تلگرامی اعلام کرد صد هزار نفر همدانی‌های مقیم تهران به زادگاه خود بازگشته‌اند و در بدو ورود به شهر «قول» داده‌اند از خانه خارج نشوند. سید‌ سعید شاهرخی همچنین ادعا کرد با وجود تعطیلی اماکن تفریحی و گردشگری و ممنوعیت پذیرش از سوی هتل‌ها، پذیرش مسافر و گردشگر غیربومی در همدان کذب است. ساعتی نگذشت که یکی از پایگاه‌های خبری همدان با انتشار فیلمی صحبت‌های استاندار را به راستی آزمایی گذاشت و طبق صداهایی که از پذیرش چند هتل شاخص در همدان ضبط شده بود، ثابت کرد که اتفاقا هتل‌های همدان بدون هیچ محدودیتی پذیرش مسافر دارند. شنیده‌ها هم حکایت از فعالیت برخی اماکن گردشگری مانند غار علیصدر تا روز دوم فروردین داشت. 
همان روز دادستان همدان در واکنش به فیلم منتشرشده در گفت‌وگو با رسانه‌ها ضمن تایید خبر پذیرش مسافر در هتل‌ها، اعلام کرد به همه هتل‌ها حداکثر تا فردا ساعت ۱۰ صبح، مهلت داده شده تا نسبت به تخلیه مسافران و تعطیلی اقدام کنند. حسن خانجانی افزود: هتل‌ها و مجموعه‌های متخلف در پاسخ به پذیرش مسافر، همدانی بودن آنها را بهانه کرده‌اند اما دادستانی حتی اقامت شهروندان در این سوئیت‌ها را بی‌دلیل و بدون توجیه خواند و دستور تخلیه مسافران را ابلاغ کرد. در جریان این اتفاقات بود که پلیس هم از شهروندان خواست اگر ملکی به مسافران اجاره داده شده گزارش دهند تا با مالک برخورد شود. 
البته با توجه به اقدامات انجام‌شده، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اعلام کردند اگر این اقدامات بازدارنده و پیشگیرانه و همکاری شهروندان نبود، قطعا آمار مبتلایان و در ادامه آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در استان بیشتر از این حرف‌ها بود.

تاثیر اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده
در ادوار گذشته شاهد بودیم که برخی مدیران ارشد استان در مقابل چنین اخباری رویه انکار و تکذیب پیش گرفته بودند، اما این بار مسئله بسیار مهم‌تر و پای جان انسان‌ها در میان است و بی‌توجهی به پروتکل‌های وزارت بهداشت فاجعه انسانی به بار خواهد آورد. همدانی‌ها به ویژه اصحاب رسانه انتظار دارند در برخورد با لااقل این بار صداقت بیشتری دیده می‌شد و به جای پاک کردن صورت مسئله با نیروهای وزارت بهداشت و درمان همراه می‌شدند و اندکی از بار آنها کم می‌کردند. 
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در این باره به همشهری می‌گوید: مطمئن باشید اگر این اقدامات کنترلی و بازدارنده و در مقابل مشارکت و همکاری شهروندان نبود، تعداد موارد ابتلا به این بیماری دست‌کم 2 تا 3 برابر وضعیت موجود نبود و همچنین با تجمع و ازدحام در بیمارستان‌ها و پایین آمدن کیفیت خدمات‌رسانی درمانی حتی مرگ و میر ناشی از این بیماری 30 تا 40 درصد افزایش می‌یافت.
منوچهر کرمی تأکید می‌کند: تا همیشه نمی‌توانیم بگوییم همه‌جا تعطیل باشد بلکه هم شهروندان باید با هوشمندی و مهارت بتوانند خریدهای خود را به صورت امن انجام دهند و کمترین خروج از منزل را داشته باشند و هم بازاریان اقدامات لازم را که منجر به کمترین تماس با شهروندان در عین خدمات‌رسانی می‌شود انجام دهند. اگر این اقدامات تا پایان ادامه داشته باشد از مرحله سخت این شرایط عبور خواهیم کرد.وی درباره وضعیت همدان از نظر شیوع ویروس کرونا می‌گوید: تلاش ما این بوده که روش نمونه‌گیری را به بهترین شکل انجام دهیم و در بعضی از روزها تست 50 درصد بیماران ما مثبت اعلام می‌شود. علاوه بر این بیماریابی فعالی داریم و همین نکته باعث اضافه ‌شدن آمار می‌شود. در حال حاضر ابتلای این بیماری در استان همدان 25 نفر برای هر 100 هزار نفر است و این یعنی فرایند بیماریابی ما صحیح است. در شرایط کنونی با همکاری دستگاه‌های اجرایی و مردم وضعیت همدان مطلوب است و این روند رو به جلو و بدون شتاب پیش می‌رود. 

با آغاز نوروز 99 یک میلیون نفر از تهران و 40 هزار نفر از قم خارج شدند که 10 درصد از این افراد به استان همدان سفر کرده‌اند 

شهروندان باید با هوشمندی و مهارت بتوانند خریدهای خود را به صورت امن انجام دهند و کمترین خروج از منزل را داشته باشند تا مرحله سخت کرونا بگذرد

این خبر را به اشتراک بگذارید