• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
شنبه 23 فروردین 1399
کد مطلب : 97892
+
-

بارندگی‌ها تا دوشنبه ادامه دارد

 برف بهاری در روزهای گذشته اهالی برخی از استان‌های کشور چون تهران، البرز، قزوین، گیلان، گلستان، مازندران، قم، مرکزی، زنجان و خراسان ‌شمالی را غافلگیر کرد. این در حالی است که از روزهای ابتدایی امسال بارندگی‌های بهاره هم در کنار لطافت هوا، موجب بروز آب‌‌گرفتگی، سیلاب و فوت چند نفر در برخی مناطق کشور شده است. 

به گزارش گروه ایرانشهر، هرچند بارش‌های بهاره موجب خوشحالی کشاورزان برخی مناطق شده، اما رگبار، تگرگ، برف و کاهش دمای هوا، مشکلاتی را هم به وجود آورده است. سرما و برف در استان مرکزی کشاورزان ساوه‌ای را متضرر کرده است و به گفته حسن شریفی، رئیس اداره جهاد کشاورزی این شهرستان، فقط طی چهارشنبه‌شب موجب از بین رفتن ۵۰ درصد از حاصل کار کشاورزان در مزارع 8 هزار هکتاری جو و همچنین آسیب شدید به بخش اعظم محصولات سردرختی باغ‌های میوه این شهرستان شده.
بارندگی، علاوه بر خسارت کشاورزی، آسیب‌هایی هم در بخش تاسیسات به همراه داشته و علیمردان طالبی، مدیر کل مدیریت بحران استانداری همدان، در این باره می‌گوید: بارش شدید باران به بخشی از تاسیسات زیرساختی این استان به‌ویژه در حوزه برق خسارت زده است.
در اردکان اما خسارت باران ابعاد جانی پیدا کرد‎؛ روز چهارشنبه با وقوع سیل در این شهرستان استان یزد، یک خودرو پاترول، با سرنشینان خانوادگی، گرفتار شد. ۲ نفر از سرنشینان این خودرو که کودکان یک و نیم و ۹ ساله بودند مفقود شدند که پس از جست‌و‌جوی نیروهای امدادی هلال احمر و اورژانس، جنازه آنها پیدا شد. در خرم‌آباد هم پیرزنی از اهالی روستای چم‌قرق به داخل رودخانه خرم‌رود سقوط کرد و نیروهای امدادی پس از چند ساعت جسد وی را یافتند.

بارندگی‌ها همچنین در کرمانشاه منجر به گرفتاری 10 خانوار عشایر در نقاط مختلف شد که نیروهای امدادی آنها را نجات دادند، اما عملیات نجات در گیلانغرب نتوانست جان دختر غرق‌شده را نجات دهد و در نهایت جسد وی در منطقه تنگه‌حاجیان کشف شد. 
هرچند بارش‌ها در بسیاری از استان‌ها امروز به پایان می‌رسد، اما در گیلان همچنان شاهد حادثه هستیم به طوری که روز گذشته سبحان الله علی‌پور، سرپرست اداره کل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای گیلان، از وقوع ۳۸ مورد ریزش و رانش در محورهای این استان خبر داد.
در خوزستان هم هشدارها از احتمال بالا آمدن آب رودخانه و مسیل‌ها و وقوع سیل خبر می‌دهد. محمد سبزه‌زاری، مدیر کل هواشناسی خوزستان، این هشدار را تا روز یکشنبه برقرار می‌داند و می‌گوید: تا اواسط وقت یکشنبه رگبار و رعدوبرق به شکل متناوب و وزش باد متوسط تا شدید و تندباد لحظه‌ای با احتمال تگرگ در حوضه‌های آبریز کارون، مارون و دز و ارتفاعات شرق، شمال ‌شرق و شمالی خوزستان پیش‌بینی می‌شود. این هشدار در کهگیلویه و بویراحمد هم اعلام شده است و علی داودی‌مهر، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد، از احتمال سیلابی شدن رودخانه‌های استان طی روزهای آینده گفته است.
پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد بارش‌ در اغلب استان‌های کشور امروز به‌جز سیستان و بلوچستان و هرمزگان ادامه خواهد داشت. روزهای یکشنبه و دوشنبه هم در شمال غرب، شمال شرق، دامنه‌های زاگرس جنوبی، دامنه‌های جنوبی البرز و بخش‌هایی از جنوب کشور بارش پیش‌بینی شده است.  

این خبر را به اشتراک بگذارید