• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
شنبه 23 فروردین 1399
کد مطلب : 97879
+
-

زنگ خطر برای سینمای آمریکا به صدا در‌آمد

زنگ خطر برای سینمای آمریکا به صدا در‌آمد

آرش نهاوندی- روزنامه‌نگار

کمپانی‌های دارنده سالن سینما و سالن‌داران خصوصی و مالکان خرد سالن‌های سینما در آمریکا پس از شیوع کرونا در معرض ورشکستگی کامل قرار گرفتند. شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ها در زمینه فاصله‌گذاری اجتماعی، تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای اقتصادی در سراسر دنیا ازجمله آمریکا را در پی داشته است. به گزارش نشنال‌اینترست، یکی از صنایع بزرگ آمریکا که به‌دلیل شیوع ویروس کووید 19به‌شدت متضرر شده صنعت فیلمسازی و استودیوهای هالیوودی هستند. اما سالن‌های سینما به‌عنوان آخرین زنجیره در صنعت سینما شاید در این میان بیشترین آسیب را دیده‌اند. براساس آخرین اخبار به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سالن‌های سینما، 
«ای‌ام‌سی» بزرگ‌ترین کمپانی دارنده سالن‌های زنجیره‌ای سینما در دنیا در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است.
در روزهای اول شیوع کرونا که موجی از وحشت میان علاقه‌مندان به سینما به‌وجود آمده بود، مدیران تعداد زیادی از سالن‌های سینما تلاش کردند تا به مشتریان خود اطمینان دهند که قواعد بهداشتی و اقدامات احتیاطی در سالن‌های سینما را به‌منظور محافظت از جان تماشاگران رعایت می‌کنند. از جمله اینکه صندلی‌ها و کف سالن سینماها را میان سئانس‌های نمایش ضد‌عفونی خواهند کرد و محدودیت‌های فاصله‌گذاری اجتماعی را نیز رعایت خواهند کرد. اما سینما‌روها هیچ‌گاه این ادعای مدیران سالن‌های سینما را باور نکردند چرا که تا پیش از این نیز سینماها به‌عنوان یکی از غیربهداشتی‌ترین مراکز تفریحی در میان مردم شناخته شده بودند و در شرایط عادی هم نظافت در سالن‌های سینما به‌طور کامل رعایت نمی‌شد. در روزهای ابتدایی شیوع کرونا و حتی پیش از بسته شدن تمام سالن‌های سینما در آمریکا نیز حضور مردم در سالن‌های سینما به‌دلیل عدم‌اعتماد به وضعیت بهداشتی این سالن‌ها به‌شدت کاهش یافته بود.
بسته شدن تمام سالن‌های سینما در آمریکا به‌دلیل شیوع کرونا به وضوح باکس آفیس آمریکا (جدول فهرست فیلم‌های پر‌فروش در گیشه) را تحت‌تأثیر قرار داده است. آمار فروش فیلم‌ها در هفته اخیر در آمریکا به‌طور کم سابقه‌ای کاهش یافته است. در یک‌ماه اخیر سالن‌های سینما در آمریکا تنها 55.3میلیون دلار درآمد داشته‌اند. در 2 روز آخر هفته اخیر نیز فروش فیلم‌ها در گیشه 60تا 70درصد کاهش یافته است. در روزهای ابتدایی شیوع کرونا در آمریکا سینماها و مراکز تفریحی در شهرهای نیویورک و لس‌آنجلس به‌منظور پیشگیری از شیوع کرونا تعطیل شدند. اما اوج‌گیری شیوع کرونا در آمریکا سبب شد که در سایر ایالت‌ها و شهرهای بزرگ آمریکا سالن‌های سینما بسته شوند. این مسئله به منزله صدورحکم مرگ برای اغلب کمپانی‌های مالک سالن‌های سینما در آمریکا تلقی شده است. 
ای‌ام‌سی از جمله بزرگ‌ترین دارندگان سالن‌های زنجیره‌ای سینما در آمریکاست. این کمپانی که دارای 660سالن سینماست به‌دلیل خرید سالن‌های جدید سینما و گسترش تجهیزات سالن‌های خود هم‌اکنون 5میلیارد دلار بدهی دارد. البته به‌نظر می‌رسد این کمپانی توسط کمپانی‌های دیگر خریداری شود و مالکان جدید در دوره پس از کرونا سالن‌های سینمای متعلق به کمپانی ای‌ام سی را بازگشایی کنند. البته وضعیت برای سالن‌های خصوصی و شخصی سینما کاملا متفاوت خواهد بود و مشخص نیست آنها حتی پس از پایان شیوع کرونا بتوانند سالن‌های سینمای خود را باز کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید