• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 19 فروردین 1399
کد مطلب : 97697
+
-

دستگاه تنفس مصنوعی چطور به بیمار کرونا کمک می‌کند؟

علی ملائکه_ روزنامه نگار و پزشک


بیماری کووید-۱۹ناشی از ویروس کرونا می‌تواند ریه‌های بیماران را از کار بیندازد و آنها را نیازمند دستگاه تنفس مصنوعی یا به قول پزشکان دستگاه تهویه مکانیکی (ونتیلاتور) کند.
دستگاه تنفس مصنوعی ماشینی است که در کنار تخت بیمار گذاشته می‌شود و با لوله به راه‌های‌ هوایی بیمار متصل می‌شود.
ریه‌های شما در شرایط معمول دم و بازدم انجام می‌دهند و در جریان دم اکسیژن را به سلول‌های شما می‌رساند و در جریان بازدم دی‌اکسیدکربن تولید شده در بدن را خارج می‌کنند.
کووید-۱۹ باعث التهاب راه‌های هوایی و کیسه‌های هوایی در ریه‌ها می‌شود. التهاب باعث ترشح مایع از رگ‌های خونی و سرازیر شدن این مایع به درون کیسه‌های هوایی ریه‌ها می‌شود. پرشدن کیسه‌های هوایی با مایع مانع از کارکرد آنها در جذب اکسیژن و دفع دی‌اکسیدکربن می‌شود.
دستگاه تنفسی مصنوعی به‌طور مکانیکی اکسیژن را با فشار به درون ریه‌ها می‌راند. جریان اکسیژن از طریق لوله‌ای که در دهان بیمار کارگذاشته شده است، وارد نای می‌شود. دستگاه تنفس مصنوعی ممکن است برای خروج دی‌اکسیدکربن از ریه‌ها هم به‌کار رود یا ممکن است بیمار این کار را خودش انجام
 دهد.
دستگاه تنفس مصنوعی را می‌توان طوری تنظیم کرد که شمار معینی از تنفس در دقیقه برای فرد انجام دهد. ممکن است پزشک دستگاه را طوری تنظیم کند هنگامی که فرد به‌طور خودبه‌خودی نفس نمی‌کشد، فعال شود و هوا را به درون ریه‌ها بفرستد.
اما گذاشتن لوله تنفسی برای بیمار ناراحت‌کننده است. هنگامی که لوله تنفسی در دهان بیمار کارگذاشته می‌شود، دیگر نمی‌تواند چیزی بخورد یا صحبت کند. البته ممکن است بیمار آنقدر بدحال بشود که نتواند به‌طور طبیعی غذا بخورد یا مایعی بنوشد، بنابراین مواد مغذی از طریق سرم داخل ورید به او رسانده می‌شود.
دستگاه تنفسی مصنوعی، بیماری کووید-۱۹ یا بیماری‌های مشابه را که باعث اشکال در تنفس شده‌اند، علاج نمی‌کند. این دستگاه بیمار را زنده نگه می‌دارد تا زمانی که حالش بهتر شود و ریه‌هایش به‌کار بیفتند.
هنگامی که وضعیت ریه بیمار به حالت عادی بازگشت و توانست خودش نفس بکشد، لوله تنفسی خارج می‌شود و بیمار از دستگاه تنفسی مصنوعی جدا می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید